سایه روشن دستگیری سارقان بانک ملی

پس از گذشـــت یک هفته از سرقت پُر سر و صدای صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران که سارقان حرفه‌ای که در تعطیلات نیمه خردادماه وارد بانک شدند و پس از تخریب 250 صندوق امانات، محتویات 168 صندوق را به سرقت بردند، دستگیر شدند.
تصویر سایه روشن دستگیری سارقان بانک ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از گذشـــت یک هفته از سرقت پُر سر و صدای صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران که سارقان حرفه‌ای که در تعطیلات نیمه خردادماه وارد بانک شدند و پس از تخریب 250 صندوق امانات، محتویات 168 صندوق را به سرقت بردند، دستگیر شدند. این خبر را سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت تایید کرده و با اشاره به دستگیری اکثر سارقان گفته است: «پس از 48 ساعت و سرنخ ها از جمله شناسایی سارقین و نحوه سرقت و دستگیری آنها را انجام دادیم.

تمام اعضای این تیم عملیاتی شامل بیش از 20 نفر از کارآگاهان زبده آگاهی موفق به دستگیری این افراد شدند.» آن‌طور که سردار رحیمی گفته است: «دزدان پس از انجام سرقت که گفته می‌شود بیش از 12 ساعت در بانک بودند، از همان درِ پارکینگ بانک که وارد شده بودند، خارج شدند.» در این میان بر کسی پوشیده نیست، اولین سرقت تاریخ صندوق‌های امانی در بانک دولتی ملی، یک سرقت معمولی و توسط سارقان آماتور انجام نگرفته، بلکه پیچیدگی‌ها و اظهار‌نظرهای پس از این سرقت، علامت سوال زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرده و افکار عمومی، در انتظار شفاف‌سازی بیشتر هستند. در این میان یکی از ابهامات این است که چند نفر از کارمندان بانک با سارقان همدست بوده‌اند و متهمان باید سبقه‌ای از آنها منتشر شود.

موضوع بعدی، علت و زوایای این حادثه است که چقدر از طلاها و ارزها از کشور خارج شده. از سوی دیگر، آیا این سرقت باعث می‌شود که از این پس بانک‌ها، اموال مردم را پیش از اجاره دادن صندوق رصد کنند و اینکه دولت برای این اموال مالیات در نظر خواهد گرفت؟‌ اما آنچه پلیس گفته، موضوعی سربسته‌ای از دستگیری سارقانی است که از روی عکس‌های آنها که در خبرگزاری‌ها منتشر شده، برخی از آنها ارازل و اوباش هستند.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سرقت پنجشنبـــه شب و در ساعات بامدادی روز 13 خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده‌اند. گفتنی است سارقان بعد از سرقت از درب پشتی بانک که در داخل پارکینگ قرار دارد و قفلش را شکسته بودند خارج شده و دوباره بر روی آن در «قفل» زده و درنهایت از پارکینگ خارج شدند.

فرار به ترکیه

سردار رحیمــی اظهار کرد: در این چند روزه با تلاش ویژه پلیس بخش اعظمی از این اموال مردمی مکشوفه از جمله طلا، زیورآلات و هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس خارجی کشف و جمع‌آوری شده است که با هماهنگی با دستگاه قضائی و بانک مرکزی تحویل مالباختگان می‌شود. وی در ادامه از مالباختگان درخواست کرد که مراجعه‌ای به پلیس آگاهی تهران نداشته باشند چراکه باید مراحل قضائی پرونده طی و اموال مسروقه تحویل بانک مرکزی شده و از این طریق تحویل مال‌باختگان شود.

یک نفر از فروشندگان اموال از بین سارقان یک زن بوده است که یک ساعت پیش از اطلاع پلیس از مرز هوایی خارج شدند و دو نفر از آنها از عوامل سرکرده سارقان هستند. مجرمانی که در خارج از کشور دستگیر شده‌اند، با هماهنگی پلیس اینترپل در حال بازگشت به کشور هستند. متأسفانه یکی از مشکلات همه دستگاه‌ها به خصوص بانک‌ها که دارای عملیات بانکی سنگین هستند بی‌توجهی به مسائل ایمنی و امنیتی است، عاملی که باعث شد سارقان به دزدی تحریک شوند زمینه‌ای است که از بابت بی‌توجهی به مسائل ایمنی و امنیتی فراهم شده است.

پلیس یک ماه قبل به همین بانک تذکر داده بود و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده‌اند که این ثبت شده و سند داریم اما متأسفانه هیچ کدام از اینها رعایت نشده است.

400691