گزارش خانه ملت از عملکرد کمیسیون شوراها در اجلاسه دوم مجلس یازدهم

اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس در اجلاسیه دوم طرحی را در دستور کار خود داشتند که در صورت نهایی شدن آن، شکل نظارت بر شوراهای اسلامی شهر و روستا تغییر می کند.
تصویر گزارش خانه ملت از عملکرد کمیسیون شوراها در اجلاسه دوم مجلس یازدهم

به گزارش سایت خبری پرسون، اعضای کمیسیون کمسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم مجلس در کنار بررسی طرح ها و لوایح مهم اصلاحات قانونی حیاتی و گزارشات حاشیه سازی را در دستور کار داشتند.

اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس در اجلاسیه دوم طرحی را در دستور کار خود داشتند که در صورت نهایی شدن آن، شکل نظارت بر شوراهای اسلامی شهر و روستا تغییر می کند و این امید ایجاد می شود که دیگر شاهد وقوع فجایعی نظیر «متروپل آبادان» در کشور نباشیم همچنین کمیسیون در فروردین ماه با دستور رئیس مجلس به موضوع حاشیه های برگزاری مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهد مقدس ورود کرد.

طرح‌ها و لوایح مختلفی در طول مدت یکسال اخیر به کمیسیون ارجاع شده که برخی از آنها تعیین تکلیف و برخی جهت بررسی کارشناسی به کمیته‌های مربوطه ارسال و مواردی هم در دستور رسیدگی قرار گرفته است.

طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات،وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور،طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی ها،طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی،طرح سازمان ملی اقامت و طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهاد ها از مهمترین طرح های بررسی شده در کمیسیون شوراهای مجلس در یکسال اخیر بود.

همچنین لایحه درآمد پایدار هزینه های شهرداری ها و دهیاری ها و بررسی لایحه تشکیل سازمان مهاجرت مهاجران اتباع خارجی نیز از جمله مهمترین لوایحی بود که در بخش های مختلف کمیسیون در اجلاسیه دوم مورد بررسی قرار گرفته است.

اعضای کمیسیون شوراها در مدت اخیر بازدید های میدانی محدود اما مهمی از مراکز مختلف کشور انجام دادند همچنین جلسات نظارتی متعددی را با مسئولان ارشد دستگاه ها ،بخش های مختلف و وزارت خانه برگزار کردند گزارشات نظارت میدانی جامعی از این بازدید ها و جلسات تدوین و در اختیار بخش های مختلف تقنینی و نظارتی و کارشناسی مجلس قرار دادند.

بررسی گزارش سازمان مدیریت بحران،شهرداری تهران،وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی در خصوص پیشگیری و مدیریت بحران با محوریت امنیت داخلی،استماع گزارش دستگاه های اجرایی از برگزاری مراسم پیاده روی اربعین 1400 ،بررسی تحولات امنیتی افغانستان و مسائل مرزی با حضور دستگاه های امنیتی،اطلاعاتی و مسئولین مرزبانی استماع گزارش مسئولین سازمان ثبت احوال در خصوص آخرین وضعیت صدور کارت ملی هوشمند و بررسی اتفاقات حاشیه ای مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهد مقدس از جمله مهمترین اقدامات نظارتی کمیسیون در مدت یکسال اخیر بوده است.

همچنین اعضای کمسیون امور داخلی کشور و شوراها بازدیدهای نظارتی ای نیز در مدت مذکور انجام دادند که از جمله این می توان به بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک، بازدید از بخش های مختلف شهرداری و رصد خانه شهرداری تهران وسفر استانی به شهرهای مختلف گیلان و بازدید از معضلات شهری این استان نظیر مراکز دفع زباله و طرح های نیمه کاره اشاره کرد.

تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری ها از سال 1392،تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری و بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری آبادان و اروند کنار جمله مواردی بود که بر اساس موضوع ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمسیون امور داخلی کشور و شوراها در اجلاسیه دوم به آن ورود و برای آنها اتخاذ تصمیم کرد.

بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

نکته مهم اینکه گزارش‌های ارسالی به قوه قضائیه به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

بررسی ارجاع پرونده فرمانداری گرمسار و استانداری سمنان جهت ارجاع به قوه قضاییه یکی از مواردی بود که کمیسیون شوراها در چارچوب ماده234 به آن ورود کرد.

طی یکسال اخیر ۵۷سوال از وزیر کشور از سوی نمایندگان در خصوص موضوعاتی نظیر تقسیمات کشوری،مدیریت مرزها،عملکرد شهرداری ها و استانداران وغیره مطرح شد که تعدادی از آنها برای بررسی های بیشتر به کارگروه های تخصصی ارجاع و یا برای ارائه آمار و اطلاعات تکمیلی از سوی معاونت های وزارت خانه مراعی باقی ماند.

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم میزبان حداقل 20 مقام ارشد از میان وزرا،استانداران معاونان و مدیران سازمان ها دستگاه های مختلف بودکه از این میان می توان از وزیر کشور،شهردار تهران،استاندار سیستان و بلوچستان،فرمانده نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی،رئیس دیوان عدالت اداری،روئسای کمیته امداد،بنیاد مسکن و سازمان برنامه مدیران شرکت های خودرو سازی .... نام برد.

کارگروه های تخصصی کمیسیون نیز در مدت یکساله 78 جلسه کارشناسی در حاشیه جلسات عمومی کمیسیون تشکیل دادند و به بررسی علمی تر ودقیق تر موارد ارجاعی از نشست عمومی کمیسیون با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس و سایر بخش های تخصصی پرداختند.

منبع: خانه ملت

400569