ادامه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک تا جمعه

سازمان هواشناسی کشور با صدور دو اطلاعیه جداگانه هشدار سطح خارجی اعلام کرد که از عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ خرداد) تا روز جمعه ۲۰ خرداد وزش باد شدید و خیزش گردوخاک به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب در استان تهران و بعضی از استان‌ها مرکزی پیش‌بینی می‌شود.
تصویر ادامه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک تا جمعه

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق این هشدارها، استان‌های تهران، البرز، قم، زنجان، سمنان، همدان، مرکزی، کردستان، کرمانشاه امروز و فردا در معرض وزش باد شدید و گردوخاک هستند.

همچنین در استان بوشهر، اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، قزوین، قم، تهران، البرز، خراسان جنوبی، سمنان، فارس روز جمعه خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، گلخانه و غیره، سقوط اشیا از ارتفاع انتظار می‌رود.

بر اساس این هشدار، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه شده است.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی هشدار داده شده است که از عصر امروز تا شنبه هفته آینده، رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رخداد تگرگ و خیزش گردوخاک به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب در ارتفاعات شمال خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، گلستان، شرق سمنان و شمال استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی پیش‌بینی می‌شود.

طبق این هشدار، امکان جاری شدن روان آب و آب‌گرفتگی معابر طور محلی و محدود، صاعقه، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، گلخانه و غیره، سقوط اشیا از ارتفاع دور از انتظار نیست.

در این اطلاعیه نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، جمع‌آوری دام‌ها از نقاط مرتفع و سیل‌خیز، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه شده است.

400515