گفت وگوی مهم پوتین و رئیسی

کرملین از تماس تلفنی روسای جمهور روسیه و ایران درباره آخرین تحولات برجام خبر داد.
تصویر گفت وگوی مهم پوتین و رئیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، منابع رسانه‌ای بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران از تماس روسای جمهور روسیه و ایران درباره آخرین تحولات برجام خبر دادند.

شبکه خبری «ریا نووستی» به نقل از کرملین گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.

کرملین جزئیات بیشتری از تماس روسای جمهور ایران و روسیه گزارش نکرده است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

روز سه شنبه نیز سه کشور اروپایی بیانیه مشترکی را در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه جامع اقدام مشترک منتشر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان و انگلیس مایل هستند تا از گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیر کل و معاونش در خصوص مسائل فنی قدردانی کنند. ما از آژانس برای گزارش دهی‌های خود درباره تعهدات ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک، با وجود محدودیت‌هایی که برای راستی آزمایی و فعالیت‌های نظارتی‌اش در ایران ایجاد شده، قدردانی می‌کنیم.»

سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه)با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.

400509