صرفه جویی ۲۹ میلیون یورویی از محل ساخت داخل

یک پالایشگاه داخلی به منظور تامین نیاز خود توانسته است از محل ساخت داخل تجهیزات وقطعات صرفه جویی 29 میلیون یورویی را برای کشور داشته باشد.

تصویر صرفه جویی ۲۹ میلیون یورویی از محل ساخت داخل

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از اقداماتی که همواره در دستور کار صنعت نفت کشور به خصوص در سالهای اخیر قرار گرفته موضوع ساخت داخل قطعات مورد نیاز این صنعت است. پس از تحریم سال ۹۷ که به منظور خروج آمریکا از معاهده هسته‌ای برجام صورت گرفت ساخت داخل قطعات صنعت نفت نیز شتاب گرفت تا جایی که در سالهای اخیر شاهد اوج ساخت داخل قطعات مورد نیاز در صنعت نفت توسط پالایشگاه‌ها هستیم.

پالایشگاه لاوان نیز که در جزیره لاوان واقع شده و دسترسی به این پالایشگاه به راحتی امکان پذیر نیست از این قاعده مستثنی نبود تا جایی که این شرکت در جهت سیاست گذاری رفع نیازها بر مبنای ساخت داخل با تشکیل کمیته خودکفایی و با بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌های دانش بنیان و تولید کننده داخل کشور، بالغ بر تعداد ۵۰۰۰ ردیف کالا مشتمل بر نزدیک به ۲۵۰۰۰ قلم کالای مختلف را برای اولین بار تولید کرد.

بررسی قطعات ساخته شده در این پالایشگاه نشان می‌دهد از محل این ساخت داخل مجموعه این تولیدات صرفه جویی ارزی بالغ بر حدود ۲۹،۷۰۰،۰۰۰ یورو ایجاد شده است که از نظر ریالی بالغ بر حدود هشت هزار میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون ریال است.

این پالایشگاه با توجه به توانمندی‌های موجود در داخل کشور به خصوص پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه کشور توانسته قطعات حساس توربین گازی، قطعات حساس و پیچیده کمپرسورها را در داخل کشور تولید کند.

بررسی عملکرد این پالایشگاه در ساخت داخلی قطعات نشان می‌دهد طی ۷ سال گذشته روند ساخت داخل در این پالایشگاه روند فزاینده ای بوده است به طوری که در سال ۹۳ فقط ۲۶۹ ردیف کالا و در سال ۱۴۰۰ تعداد ردیف‌های ساخته شده کالا به ۱۰۵۰ قلم کالا رسیده است.

نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از میادین دریایی سلمان، رشادت، بلال، رسالت و میعانات گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود. این پالایشگاه اکنون با ظرفیت ۵۰۰۰۰ بشکه در روز فعالیت می‌کند.

برخی از فرآورده‌های شرکت پالایش نفت لاوان شامل نفت گاز، نفتای سبک، بنزین سوپر، نفت کوره و گاز مایع هستند.

منبع: مهر

400438