مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس:

ریزگرد نمک سلامت مردم شیراز را تهدید می کند

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس گفت: با خشک شدن تالاب دریاچه مهار لو و ته‌نشینی آب، شیراز با ریز گرد نمک روبه‌رو می شود.
تصویر ریزگرد نمک سلامت مردم شیراز را تهدید می کند

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، عطا پورشیرزاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ریزگرد‌های محلی ناشی از خشک شدن تالاب های منطقه‌ای و نیز فرا منطقه‌ای جان مردم را با خطر جدی روبه‌رو می کند و برای برون‌رفت از این معضل زیست محیطی نیاز به حمایت و همکاری مدیران اجرایی استان، سمن‌ها و نیز ارائه راهکار‌های علمی، فناورانه و هوشمندانه دارد.

وی با اشاره به اینکه به علت بی برنامگی سال‌های گذشته شاهد گاهش سفره آب های زیر زمینی و در نتیجه از بین رفتن تالاب هایی که قدمت و ارزش بسیاری در استان فارس دارد، هستیم، گفت: در سال جاری هیچ پرنده مهاجری به استان نیامده که نشان دهنده خشکسالی و کاهش آب سد‌ها در تابستان سال جاری است.

این مسئول خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن شعار هفته محیط‌ زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه، باید تمامی ارگان‌ها، نهاد‌های دولتی و غیر دولتی و به ویژه سمن‌ها و نیز کارشناسان محیط زیست با تدابیر و تمهیدات علمی و پژوهشی برای مقابله با پدیده خشکسالی تالاب ها گام های اصولی بردارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌ زیست به‌عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی قادر به مقابله با افرادی که غیرقانونی اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کنند نیست و در این راستا مقام‌های قضایی و سازمان آب باید با متخلفان برخورد قانونی کنند.

پور شیرزاد در مورد مقابله با آتش ‌سوزی مراتع ناشی از خشک ‌سالی‌های اخیر گفت: با مشارکت مردمی به‌ ویژه عشایر و فرهنگ‌سازی از سوی این اداره کل، آتش‌سوزی در مراتع جنگلی کاهش‌یافته است.

معاون توسعه مدیریت منابع اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس در ادامه این نشست در مورد کمبود نیروی انسانی خبر داد، و تصریح کرد: از 800 ردیف استخدامی 500 ردیف خالی در کشور وجود دارد و درنتیجه با کمبود شدید محیط‌ بان روبه‌رو بوده و برای پر کردن این خلأ نیاز به همکاری بیشتر از سوی نهاد‌های دولتی و سمن‌ها است.

هوشنگ علی پور بیان داشت: استان فارس با 4 پارک ملی، 3 منطقه حیات‌وحش، 21 منطقه شکارممنوع در هر 15 هزار هکتار یک محیط‌بان مشغول خدمت هستند، بر اساس استاندارد جهانی در هر هزار هکتار یک محیط‌بان باید حضور فیزیکی داشته باشد.

400305