عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

با یک اشتباه حجم وسیعی از خانوارها از دریافت یارانه حذف شدند

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس گفت: دولت باید با همه عوامل دخیل در ایجاد این مشکلات چه عوامل دولت پیشین که هنوز در دولت سیزدهم فعالیت می‌کنند و چه منسوبین جدید که در اصلاح اقتصادی به دولت اطلاعات نادرست دادند، برخورد شدید داشته باشد.
تصویر با یک اشتباه حجم وسیعی از خانوارها از دریافت یارانه حذف شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، جبار کوچکی‌نژاد درباره انتقادات مجلس به اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت اظهار داشت: قانون مجلس برای تأمین کالای اساسی قانون شفافی است و دولت هم تلاش دارد که سفره مردم آسیب ندیده و تورم ایجاد نشود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که دولت قصد انجام اصلاح اقتصادی را داشت تیم‌هایی که به دولت گزارش‌های مربوطه را داده بودند دولت را به اشتباه انداخته و گزارش نادرست به دولت دادند‌.

وی با بیان اینکه طبق گزارش این افراد، دهک‌بندی خانوارها دور از خطا بوده و یا حداکثر نیم درصد خطا داشت همچنین زیرساخت‌ کارت الکترونیکی برای ارائه به مردم فراهم شده بود گفت: مسئولان ارائه این گزارش به دولت دروغ گفته و با این گزارش دروغین دولت را وارد میدان کردند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه این تیم گزارش‌دهنده در مرحله اجرای طرح اصلاح اقتصادی اعلام کردند که نه زیرساخت ارائه کارت الکترونیکی را داشته و نه آمار دهک‌بندی‌ها صحیح است ابراز داشت: به واسطه این اشتباه حجم وسیعی از خانوارها از دریافت یارانه حذف شدند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه بروز چنین خطایی که از طرفی توسط سیستم ماشینی هم انجام شده و نمی‌بایست درصد خطای بالایی داشته باشد، جای تعجب دارد افزود: این اشتباه سبب شده تا دولت در اجرای جراحی اقتصادی با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه تورم و نقدینگی اکنون به شدت در بازار افزایش پیدا کرده و دلار همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند تصریح کرد: به واسطه مردمی‌سازی یارانه‌ها باید کالاهای اساسی سفره مردم با این پول تأمین می‌شد در حالی که این مبلغ صرف هزینه‌های دیگر مردم می‌شود.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه دلیل این مسئله عدم جهت‌‌بندی درست یارانه‌ها بود گفت: تولید داخل نیز با مشکل مواجه شده و به عنوان مثال در حوزه مرغ شاهد به زمین خوردن این محصول بودیم و اگر مرغداران تولید را کاهش دهند، در آینده مجدداً دچار بحران تأمین مرغ می‌شویم.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس اذعان داشت: چنانچه کارت الکترونیکی برای مردم صادر می‌شد و دولت به طور دقیق منابع مشخصی را برای خرید اقلام ضروری نظیر مرغ در نظر می‌گرفت مردم در این صورت مایحتاج ضروری خود را از این مبلغ خرید می‌کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این در حالی است که به دلیل همان عدم جهت‌بندی درست، مبلغ واریز شده به‌عنوان یارانه به‌ویژه در خانواده‌های مستضعف و نیازمند کشور صرف خرید مایحتاج دیگر و غیرضروری می‌شود.

وی با تأکید بر برخورد شدید با مسببان این اشتباه گفت: دولت باید با همه عوامل دخیل در ایجاد این مشکلات چه عوامل دولت پیشین که هنوز در دولت سیزدهم فعالیت می‌کنند و چه منسوبین جدید که در اصلاح اقتصادی به دولت اطلاعات نادرست دادند، برخورد شدید داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت تحول اقتصادی سنگینی را آغاز کرده و دیگر راهی برای عقب‌نشینی ندارد لذا باید در این مسیر پیش رود که مجلس نیز او را همراهی می‌کند اما دولت باید با مسببان این اشتباهات به شدت برخورد کند.

کوچکی‌نژاد درباره اقدامات مجلس برای شناسایی این ایرادات و تعامل با دولت برای حل آن بیان داشت: پیش از تعطیلات مجلس، وزرای اقتصاد و امور دارایی، وزیر صمت، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس فراخوانده شدند و تذکرات لازم به آن‌ها داده شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه به وزرای مذکور تذکر دادیم تا ایرادات طرح اصلاح اقتصادی که مطابق برنامه پیش نرفت را اصلاح کنند گفت: مجلس علاوه بر ورود به این موضوع از بعد نظارتی باید به دولت کمک کند تا دولت از این مسیر پرچالش با موفقیت عبور کند.

تسنیم

400274