بررسی دیه جنایات؛

دیه شکستگی؛ شکستن استخوان دست چقدر هزینه دارد؟

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در این گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «شکستگی استخوان» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم.

تصویر دیه شکستگی؛ شکستن استخوان دست چقدر هزینه دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که ماه‌های حرامند، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همه‌ساله با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلامی بانک مرکزی، نرخ دیه آن سال توسط رییس قوه قضاییه تعیین می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش‌ها منظور از دیه کامل، دیه کامل مرد در ماه‌های غیر حرام یا عادی است که برای محاسبه دیه زن باید مبلغ ذکرشده را نصف کنید.

دیه شکستگی استخوان هر عضو در قانون مجازات اسلامی:

بر اساس ماده ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی، دیه شکستن، ترک برداشتن و خرد شدن استخوان هر عضو دارای دیه مقدر به شرح زیر است:

بر اساس بند الف این ماده قانونی، دیه شکستن استخوان هر عضو یک پنجم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهارپنجم دیه شکستن آن است. بنابراین برای پرداخت دیه شکستگی استخوان، دو حالت در نظر گرفته می‌شود:

در حالت اول، میزان دیه شکستگی هر استخوان در سال ۱۴۰۱، معادل یک پنجم دیه آن عضو می‌باشد. به عنوان مثال، دیه هر دست، نصف دیه کامل است. میزان دیه هر دست، با توجه به آخرین نرخ دیه در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیون تومان است. لذا، میزان دیه شکستگی استخوان دست، معادل ۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

اما بر اساس بخش انتهایی ماده، اگر شکستگی هر عضو بدون عیب درمان شود، میزان دیه آن از جمله دیه پا در سال ۱۴۰۱، معادل چهارم پنجم شکستگی آن است. بنابراین، در مثال دست، اگر بخواهیم دیه شکستگی بدون عیب را محاسبه کنیم، میزان دیه معادل ۴۸ میلیون تومان می‌باشد.

همچنین در سایر بندهای ماده ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی آمده است که دیه خرد شدن استخوان هر عضو یک سوم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهارپنجم دیه خرد شدن آن استخوان است. دیه ترک برداشتن استخوان هر عضو چهار پنجم دیه شکستن آن عضو و دیه جراحتی که به استخوان نفوذ کند بدون آنکه موجب شکستگی آن گردد و نیز دیه موضحه آن، یک چهارم دیه شکستگی آن عضو است.

400011