اینترنت ماهواره‌ای به از ما بهتران می رسد؟

صفی؛ کارشناس تجارت الکترونیکی و اینترنت اشیا گفت: به صورت ذاتی اینترنت ماهواره‌ای به نسبت سایر سرویس‌ها خصوصاً سرویس‌های زمینی برای کشورها گران تمام می‌شود. نمی‌توان انتظار صرفه‌جویی اقتصادی در کوتاه مدت یا میان مدت به واسطه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای داشت.
تصویر اینترنت ماهواره‌ای به از ما بهتران می رسد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک اعلام کرد که خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اکنون در ۳۲ کشور قابل دسترس است. توسعه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در شرایط اخیر حائز اهمیت است. در وهله‌ی اول مناسب افرادی است که در به هیچ نوع اینترنتی دسترسی ندارند. خصوصاً در زمان بحران و جنگ که مردم به واسطه خسارت‌ها یا محدودیت‌های سیاسی به اینترنت دسترسی ندارند، ضروری است. این موضوع را در جنگ اوکراین شاهد بودیم که به واسطه درخواست وزیر تحول دیجیتال اوکراین برای برخورداری کشورش از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، ایلان ماسک به سرعت پاسخی محموله‌ای از تجهیزات مخصوص دریافت این اینترنت را به اوکراین فرستاد. به تازگی نیز مهدی سالم سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز مدعی شد که اقداماتی برای اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور انجام شده است. برای اینترنت ماهواره‌ای نیازمند حدود ۱۵۰ ماهواره هستیم. حدود ۱۲ میلیارد تومان برای اینترنت روستایی هزینه می‌کنیم، اگر این هزینه برای اینترنت ماهواره‌ای شود، دیرتر به نتیجه می‌رسیم اما هم راستا با تکنولوژی‌های جدید پیش خواهیم رفت. اقدامات خوبی در سال‌های اخیر انجام شده است. در این راستا گفتگویی با یکی از کارشناسان این حوزه داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

انواع اینترنت ماهواره‌ای مرسوم در دنیا

حسین صفی؛ کارشناس تجارت الکترونیکی و اینترنت اشیا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اینترنت ماهواره‌ای به دو صورت در حوزه فناوری مطرح است که نباید این دو موضوع را با هم اشتباه بگیریم. یک مدل اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک و شرکت اسپِیس ‌اِکس که ماهواره را در مدار لایه پایین زمین گسترش داده است. خیلی از نقاط کشور ما غیر قابل دسترسی هستند. برای سرویس رسانی به این نقاط ماهواره بهترین گزینه است. این مناطق از نظر دسترسی زمینی و ساختار، امکان ایجاد ایستگاه‌های مخابراتی زمینی را ندارند. این اینترنت ماهواره‌ای جدیدترین مدل است.

صفی اظهار کرد: مدل دوم سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای، هم اکنون در دنیا و در کشور ما فعال است. شرکت‌های نفت و گاز و سکوهای نفتی جزایر خلیج‌فارس ایران اینترنت ماهواره‌ای دارند. بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است که این مدل از اینترنت ماهواره‌ای را فعال کرده‌ایم. در این مدل هم ارسال فرستنده زمینی در مناطقی مثل سواحل دریا سخت است و به این واسطه از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌شود که عموماً شرکت‌های نفت و گازی مشتری آن هستند.

وی افزود: به صورت ذاتی اینترنت ماهواره‌ای به نسبت سایر سرویس‌ها خصوصاً سرویس‌های زمینی برای کشورها گران تمام می‌شود. در حال حاضر تکنولوژی‌هایی به وجود آمده است که به دنبال کاهش هزینه‌های اینترنت ماهواره‌ای است. شرکت اسپیس اکس نیز به دنبال همین کاهش هزینه‌ها است. در نتیجه نمی‌توان انتظار صرفه‌جویی اقتصادی در کوتاه مدت یا میان مدت به واسطه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای داشت. تنها در مناطق صعب‌العبور هزینه‌های را کاهش می‌دهد.

بومی‌سازی اینترنت ماهواره‌ای به صرفه نیست

این کارشناس تجارت الکترونیکی و اینترنت اشیا تأکید کرد: در خصوص بومی‌سازی اینترنت ماهواره‌ای دو بحث داشتن توانایی و به صرفه بودن مطرح است. از نظر تئوری شاید توانایی این کار در کشور شاید وجود داشته باشد اما به دلایل مختلف تبدیل توانایی به اجرا هزینه‌های زیادی دارد. پیش از فناوری اسپیس اکس عموماً ماهواره‌ها در لایه ژئو بودند. کشور ما این توانایی را ندارد که ماهواره در لایه ژئو قرار دهد. با مشارکت کشورهای دیگر این کار را انجام می‌دهد. در خصوص فناوری اسپیس اکس و ماهواره در لایه لئو بحث متفاوت است. در این لایه کشور ما تجربه قرار دادن ماهواره را داریم.

صفی در پایان گفت: برای هر کاری باید تجربه پیاده‌سازی کشورهای دیگر بررسی شود. کشور ما از نظر فناوری در سطح بالایی نیست که راسا اقدام لازم برای اینترنت ماهواره‌ای را انجام دهیم. برای این کار قطعاً به تجربیات سایر کشورها نیاز داریم.

399947