به گزارش سایت خبری پرسون، حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور امشب (جمعه) در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) که در محل حرم مطهر امام (ره) برگزار شد، اظهار کرد: ایام بسیار مبارک دهه کرامت است. آغاز ماه ذیقعده ولادت فاطمه معصومه (س) و در میانه ولادت با سعادت ثامن الحجج(ع) است و این روزها را به عنوان دهه کرامت نامیدند تا در پروتونی کرامت علی بن موسی الرضا (ع) توجه به کریمان و جلوههای کرامت در بین مردم افزون شود.
وی با اشاره به معنای کرامت عنوان کرد: بحث من در رابطه با امام بزرگوار و جلوههای کرامت در مکتب امام خمینی (ره) است. برخی کرامت را به معنای بخشش میدانند و هر که بخششی داشته باشند را کریم مینامند و برخی کرامت را به معنای بخشش قبل از سؤال میدانند. هرچند بخشش منشأ کرامت است و کرامت معنا و مفهوم برتر از این دارد. کرامت به جایگاه و جلوهای می گویند که کانون آن عشق و منشأ کبریایی باشد و انسان را به بخشش مال، آبرو و جان وا دارد کند.
رئیسجمهور بیان کرد: خداوند متعال کرامت را به همه انسانها اعطا کرد و همه انسانها دارای کرامت هستند و بر همه موجودات عالم برتری و جایگاه با کرامتی دارد. سخن ما در مورد کرامت ذاتی نیست، بلکه در مورد کرامت اکتسابی است. فرق این دو کرامت این است که انسان عارف کرامت را کسب میکند. اگر انسان در کسب جایگاه معنوی، شناخت خدا و عمل به دستورات ذات مقدس حضرت حق در پرتوی قرآنکریم و رسول کریم کرامت کسب کرد، او را به کرامت میرساند.
رئیسی افزود: جلوههای کرامت در انسان کامل و کتاب کامل است و میتواند انسان را به جایگاه کرامت برساند. شهیدان ما قبل از رسیدن به مقام شهادت به مقام کرامت رسیدند و اول کریم هستند بعد شهید و اگر کرامت نداشته باشند که از جان بگذرند به مقام شهادت نمیرسند.
وی با بیان اینکه اولین جلوه کرامت در مکتب امام دلدادگی به خدا است، خاطرنشان کرد: جمله «عالم محضر خدا است» تمام دیدگاههای دینی، شرعی و شخصی زیربنای تمام شخصیت حضرت امام (ره) است.در هیچ بخش صحیفه نور نخواهید دید که امام مردم را به خود دعوت کرده باشد، بلکه در همه سخنان مردم را دعوت به خدا کرده است.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه رمز موفقیت حضرت امام و پیشرفت امام و کمال ایشان کرامت ایشان بود، تصریح کرد: امام مردم را باور داشتند و میزان را رأی ملت میدانستند. حقیقتا به مردم اعتقاد و باور داشتند. این باور امام بود که راه خدا از میان خلق میگذرد. اگر کسی به دنبال جلب رضای خدا است باید خدا را راضی کند. لازمه محبت مردم، جلب محبت خلقالله است.
رئیسی گفت: مشتریمداری و حق با مشتری معنای کامل این حرف است. ما در فرهنگ دینی مدیریت را بسیار بالاتر از سخنی که در مدیریت مطرح است میدانیم و آن این است که باید مردم را دوست داشت. دوست داشتن مردم بسیار اهمیت دارد. مردم امام را دوست داشتند.
وی اضافه کرد:دوست داشتن مردم و ملاک دانستن مردم در زندگی امام جلوههای بسیاری دارد. از جلوههای کرامت در سیره و مکتب امام رضوانالله تعالی علیه ضدیت و مبارزه با استکبار و ظلم بود. کسی که بنده خدا است و اعتقاد دارد خدا در تمام زوایای عالم حاکم و ناظر است نمیتواند حاکمیت غیر از خدا را بپذیرد. ظلمستیزی یکی از کرامات مکتب امام رحمتالله است.