پرسون از ترکش های حذف ارز دولتی گزارش می دهد؛

رب گوجه در حال افزایش قیمت / از تکذیب تا واقعیت

موج گرانی لحظه به لحظه در بازار کالاهای اساسی و مایحتاج مردم در حرکت است و تازه ترین زمزمه ها از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی است که به یک باره از 35 هزار تومان به 70 هزار تومان خواهد رسید.
تصویر رب گوجه در حال افزایش قیمت / از تکذیب تا واقعیت

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار این روزها در بدترین شرایط اقتصادی خود به سر می برد، تولیدکنندگان تنها در حد امورات جاری کالا تولید و روانه بازار می کنند و فروشندگان نیز با کمی احنیاط کالا می فروشند چرا که بازار در شرایط آرام نیست و لحظه به لحظه قیمت ها در افزایش قرار دارند و با یک سهل انگاری در بازار امکان ورشکستگی بنکداران وجود دارد.

رب گوجه فرنگی در یک سال اخیر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی، افزایش ارز، افزایش حقوق کارگر و نهایتا کاهش تولید گوجه افزایش دوبرابری داشته است، اما در دو سه روز اخیر این محصول غذایی با بالا رفتن رسمی قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ و... مجددا با افزایش قیمت مواجه شده است.

گرچه مسئولان عنوان می کنند رب گران نخواهد شد اما این کالا گران شده و مردم با افزایش قیمت مواجه هستند.

قیمت ها تکذیب شد

برخلاف اینکه در حال حاضر فصل تولید گوجه‌فرنگی است نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان کمتر پوشش داده می‌شود، درحالی‌که پیش‌ازاین عرضه گوجه‌فرنگی با اجبار حتی گاهی همراه روغن خوراکی عرضه می‌شد.

شایعه گرانی رب در فضای مجازی به بازار رسید و موجب شد تا «قاسمعلی حسنی» دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تکذیب افزایش قیمت برخی کالاها، بگوید: تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی در بازار مشاهده نشده است.

او اظهار داشت: کارخانه‌های تولید رب گوجه‌فرنگی از چند روز گذشته عرضه این محصول در بازار را کاهش داده‌اند و این موضوع با الگوبرداری از کالاهای دیگر باهدف افزایش قیمت انجام شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل عرضه این محصول محدود شده است و بنکداران برای تأمین نیاز بازار پیگیر خرید از تولیدکنندگان هستند.

حسنی تصریح کرد: برخلاف اینکه در حال حاضر فصل تولید گوجه‌فرنگی است نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان کمتر پوشش داده می‌شود، درحالی‌که پیش‌ازاین عرضه گوجه‌فرنگی با اجبار حتی گاهی همراه روغن خوراکی عرضه می‌شد.

افزایش غیر معمول

فرمول افزایش قیمت رب گوجه فرنگی براین اساس است که همه ساله در فصل بهار و تابستان این کالا قیمت آن افزایش پیدا نخواهد کرد چرا که فصل کاشت و برداشت گوجه فرنگی است و وفور این کالا در بازار وجود دارد و طبیعی است که افزایش قیمت رخ ندهد؛ اما در فصل پاییز و زمستان به دلیل کاهش تولید گوجه افزایش قیمت رب گوجه فرنگی صورت می گیرد.

براساس مشاهدات میدانی برخی از مغازه ها در سطح شهر تهران دست به کار شده اند هر قوطی رب گوجه فرنگی 800تا900 گرمی را 70 هزار تومان به فروش می رسانند و این در حالی است که این کالا35 هزار تومان قیمت داشته است و به یک باره صد درصد افزایش قیمت رخ داده است.

پیش به سوی تهیه رب خانگی

حال باید دید کدام یک از کارشناسان رسانه ملی به هموطنان پیشنهاد می دهند که در تهیه غذا از چاشنی رب استفاده نکنند و به جای آن هلو، سیب، خیار و... استفاده کنند، چرا که در این نوع پیشنهادات کارشناسان رسانه ملی مهارت دارند.

براساس اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است در بسیار از مناطق نه تنها مناطق محروم کشور بلکه در همین تهران طرح های اهدای کمک مومنانه در قالب نان صورت گرفته است و این نشان از آن می دهد که شرایط آن طور که باید هم وفق مراد نیست و انتظار این است که دولتمردان همت بیشتری را برای رفاه حال شهروندان انجام دهند.

گزارشی از: محمد خادمی

399906