شمشیر دو لبه نقدینگی

دولت، قبل از شروع شعارهایی داشت. شخص رئیس‌جمهور و سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری که پنج نفرند و الان در دولت هستند، همگی دست اندرکاران کشور بوده و ناآگاه نبودند.
تصویر شمشیر دو لبه نقدینگی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس در یادداشتی نوشت: دولت، قبل از شروع شعارهایی داشت. شخص رئیس‌جمهور و سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری که پنج نفرند و الان در دولت هستند، همگی دست اندرکاران کشور بوده و ناآگاه نبودند. ضمن اینکه جملگی قول حل مشکل اقتصادی کشور را در همان ماه‌های اول می‌دادند و اخیرا کلیپ‌هایشان که در فضای مجازی پخش می‌شود نشان دهنده این است که می‌گفتند مشکلات کشور ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و هرچه هست ناشی از بی‌کفایتی و نالایقی دولت تدبیر و امید است که نمی‌تواند کشور را اداره کند و چنانچه روی کار بیاییم در همان ماه‌های اول مشکلات را حل خواهیم کرد.

این درحالی است که در پاسخ به این سوال که چند درصد مشکلات به تحریم ارتباط دارد، می‌گفتند بین 10 تا 20 درصد و بقیه ناشی از مدیریت کشور است و با مدیران قوی و توانمند می‌شود در همان ماه‌های اول آثار وجود دولت مردمی را به نمایش گذاشت و به مردم نشان داد که می‌شود کشور را از این گرفتاری‌ها نجات داد. اما این سخنان و شعارها مصرف تبلیغاتی داشت چون افراد ناآگاهی نبودند. یکی از آقایان که در دولت هست، می‌خواست که مشکل بورس را سه روزه حل کند. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاران می‌گفت که آقایان حتی یک دور قانون اساسی را نخواندند. قانون اساسی اختیارات رئیس‌جمهور را در سطح بالایی قرار داده است. الآن نزدیک 9 ماه از عمر دولت می‌گذرد و برنامه منسجمی ارائه نشده است. برنامه‌ای که نجات اقتصاد کشور را ارائه کند و از اقتصاددان‌های سراسر کشور که کم هم نیستند و افراد متبحری هستند نظرخواهی شود.

آنچه کشور را نجات می‌دهد برنامه و افراد توانمندی هستند که بتوانند برنامه را اجرا کنند. ما باید با دنیا بر اساس احترام متقابل تعامل داشته باشیم. اگر بحث برجام‌جمع نشود، تحریم‌ها بر اقتصاد کشورتاثیر می‌گذارد. تا جلوی رانت‌ها و اختلاس‌ها گرفته نشود، نمی‌شود اقتصاد کشور را از مشکلات نجات داد. یکی از بحث‌های بسیار مهم در تورم رشد نقدینگی است. رشد نقدینگی به مقدار پول و طلا و اوراق بهادار و حساب‌های افراد است که در اختیارشان است که نقدینگی افراد محسوب می‌شود. نقدینگی دست بخش خصوصی هفت هزار هزار میلیارد تومان شده که حتما تورم بالای 40 درصد دارد. مشکلات اقتصادی ما لاینحل نیست به شرطی که برنامه قوی ارائه شود. کشور را با دلار 23 هزار تومانی تحویل گرفتند و دیروز 31 هزار تومان را رد کرد. نقدینگی دست بخش خصوصی مثل یک شمشیر دولبه است. اگر دولت به آن جهت بخشد به نفع کشور و اگر رها کند به ضرر کشور است.

مثل سیلی است که پشت سد نگه داشته می‌شود و یک راه آب وجود دارد که برای کشاورزی و تولید برق استفاده می‌شود. این سیل نعمت است ولی اگر سد نباشد یا ضعیف باشد سیل به داخل شهر رفته و در اینصورت ویران کننده خواهد بود. دلار و طلا بالا می‌رود و سیل نقدینگی به سوی مسکن، طلا، ارز، بورس بازی، ماشین و موبایل می‌رود. عدم تحقق بودجه به کسری بودجه منجر می‌شود که یک عامل برای تورم است و عامل دوم رشد نقدینگی است. دولت باید بتواند این دو را کنترل کند، ضمن اینکه قوه قضائیه با متخلفان سخت برخورد کند. اگر کار را به کاردان و کاربلد و دلسوز واگذار کنند و نظارت را بدون مماشات و بدون اینکه فرزند کیست و با چه کسی مرتبط است، انجام دهند حتما مشکلات کشور حل خواهد شد.

منبع: روزنامه آرمان ملی

399701