در نیمه خرداد ۱۴۰۱

«فرزند صبح» بهروز افخمی به اکران می‌رسد؟!

پروانه نمایش فیلم «فرزند صبح»که قرار بود هم‌زمان با رحلت امام خمینی(ره) در نیمه خرداد ۱۴۰۱ در سینماها به نمایش درآید، صادر شده ولی شرایط اکران آن فعلا مهیا نیست.

تصویر «فرزند صبح» بهروز افخمی به اکران می‌رسد؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، بهروز افخمی سال گذشته اعلام کرده بود که با دریافت پروانه نمایش فیلم «فرزند صبح»، اکران آن از ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ آغاز می‌شود ولی با وجود این که به نیمه‌خرداد رسیده‌ایم خبری از اکران آن نیست و حتی شنیده می‌شود که مجوز آن صادر نشده است.

اما محمدرضا شرف‌الدین تاکید کرد که «پروانه نمایش «فرزند صبح» صادر شده است»، منتها گویا تا رفع موانعی، امکان اکران وجود ندارد.

پیگیری‌ها حاکی از این است که این موانع بر سر یکسری مسائل مالی با مالک فیلم یعنی موسسه «عروج فیلم» است که تا وقتی حل نشوند پروانه نمایش در دفتر مدیران سینما باقی می‌ماند و خبری از اکران نخواهد بود. تماس با مدیر این موسسه برای پرس‌وجو از وضعیت اکران فعلا بی‌نتیجه مانده است.

«فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی اولین بار در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹ و در سالن همایش‌های برج میلاد به نمایش درآمد که کیفیت پایین فیلم حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت و حتی صدای اعتراض کارگردان را هم بلند کرد چون فیلم در نبود او تدوین و به جشنواره ارائه شده بود. حالا پس از یک دهه کشمکش، نسخه‌ای از این فیلم با تایید کارگردان آماده اکران شده است.

افخمی تاکید دارد که «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته‌ و دوست دارد آخرین فیلمش به عنوان کارگردان سینما در ایران همین «فرزند صبح» باشد که روایتی است از دوران کودکی سیدروح‌الله خمینی.

این کارگردان اواخر سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «فکر می‌کنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساخته‌ام و دوست دارم این آخرین فیلم من به عنوان کارگردان سینما در ایران باشد. شاید اگر عمری بود در خارج از کشور فیلم سینمایی برای پخش جهانی و عرضه در پلتفرم‌ها بسازم و فکرهایی هم از این بابت دارم، اما در سینمای ایران دوست دارم با همین «فرزند صبح» کارگردانی را تمام کرده باشم.»

افخمی همچنین گفته بود، در فیلم «فرزند صبح» از آلبوم «برف» فرهاد اقتباس کرده‌، چون خیلی تحت‌تاثیر این آلبوم بوده است. او در این مورد توضیح داد: «اصلا در ابتدا با گوش دادن این آهنگ‌ها فیلمنامه نوشته شد و بعد براساس فیلمنامه، خانه‌ معماری شد.»

به گفته او ««فرزند صبح» فیلم خوبی است و آن‌هایی که باید فیلم را ببینند تا الان دیده‌اند. او گفت: «نزدیک به هزار نفر تاکنون در نمایش‌های خصوصی فیلم را دیده‌اند و شاید قسمت این نباشد که در زمان عمر من این فیلم نمایش داده شود، اشکالی ندارد اما همین که یک نسخه آبرومند از آن وجود داشته باشد کافی است تا بگویم من آن را ساخته‌ام، حتی به قیمت ضرر دادن.»

افخمی علاوه بر کارگردانی ، مسئولیت پخش فیلم را هم برعهده دارد چون‌ تاکید دارد که «شیوه‌های پخش این فیلم باید مخصوص خودش باشد و اگر بخواهیم به پخش‌کننده معمولی در داخل کشور بسپاریم ممکن است ۴۰ سالن به آن بدهند و بعد از دو سه هفته هم فیلم را بردارند. پخش خارجی فیلم باید ویژگی‌های خود را داشته باشد. اگر مثلاً قرار باشد در پاکستان و هندوستان نمایش داده شود زیرنویس، نوع زبان و دوبله هرکدام اهمیت خود را دارد. انتخاب کشورهای عربی و پلتفرم‌ها هم هرکدام شیوه‌های خاص خود را می‌طلبد که در قرارداد آمده من مسئول تصمیم‌گیری در تمام زمینه‌ها هستم.»

در این فیلم عبدالرضا اکبری نقش امام خمینی(ره) را در سکانس‌هایی کوتاه ایفا کرده و باقی فیلم فلاش‌بک به کودکی سیدروح‌الله خمینی است. هدیه تهرانی هم از دیگر بازیگران این فیلم است که نقش دایه را دارد.

منبع: ایسنا

399639