دفن زنده جوجه ها با هدف باز شدن راه بسته صادرات

انتشار تصاویری از معدوم کردن هزاران جوجه یک روزه در استان اردبیل آن هم به صورتی کاملا غیراخلاقی و وحشیانه با واکنش‌های مختلفی همراه شده تا جایی‌که علاوه بر انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه که همچون روال همیشگی ابتدا تکذیب و پس از آن بهانه‌های مختلف را دلیل این کشتار اعلام کرده‌اند.
تصویر دفن زنده جوجه ها با هدف باز شدن راه بسته صادرات

به گزارش سایت خبری پرسون، انتشار تصاویری از معدوم کردن هزاران جوجه یک روزه در استان اردبیل آن هم به صورتی کاملا غیراخلاقی و وحشیانه با واکنش‌های مختلفی همراه شده تا جایی‌که علاوه بر انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه که همچون روال همیشگی ابتدا تکذیب و پس از آن بهانه‌های مختلف را دلیل این کشتار اعلام کرده‌اند، حتی معاون اجتماعی و پیشگیری رئیس کل دادگستری استان اردبیل نسبت به این اقدام موضعگیری کرده و از برخورد با عاملان خبر داده است، البته این پایان ماجرا نبوده و حواشی این معدوم سازی به هیات دولت نیز کشیده شد به‌طوری‌که‌ سخنگوی دولت ضمن آنکه از خرید تضمینی مرغ تولیدی خبر داده تاکید کرده ممنوعیت صادرات حذف و تعرفه‌های مربوط به آن صفر شده است بنابراین بهانه‌ای برای کار خلاف وجود ندارد.

در واقع موضوع معدوم سازی جوجه‌های یک روزه محدود به امسال نشده و در سال‌های قبل نیز شاهد وقوع اتفاقاتی از این دست با بهانه‌های مشابه بوده‌ایم، اما تکرار این تجربه در سال‌جاری از آن جهت حائز اهمیت است که این اقدام را باید به نوعی خودزنی فعالان زنجیره تولید مرغ برای امتیاز گیری از دولت دانست.

در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از مشکلاتی که از سال گذشته در تامین جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه‌دار وجود داشت دولت تمام تمرکز خود را برای افزایش واردات و ایجاد ثبات در بازار معطوف کرد به‌طوری‌که‌ از اواسط سال گذشته تاکنون شاهد افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ بوده‌ایم که قیمت‌ها را نیز در بازار به ثبات رساند حال با آغاز اصلاحات اقتصادی دولت و حذف ارز 4200 تومانی از واردات کالاهای اساسی که نهاده‌های خوراک دام و طیور نیز در این گروه قرار دارند مرغداران در حالی مجبور به تامین نهاده تولید با افزایش تا 2 برابری قیمت‌ها هستند که رشد تولید در کنار کاهش تقاضا بازار را تحت‌الشعاع قرار داده و حتی قیمت مرغ بسیار کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود.

البته در این راستا تشکل‌های این حوزه بارها نسبت به مشکلات حوزه خود هشدار داده بودند و ضمن آنکه حمایت دولت را خواستار شده‌اند گزینه صادرات را یکی از راه‌های جلوگیری از زیان بیشتر مرغداران عنوان می‌کردند، اما مقاومت دولت در برابر این خواسته که قطعا بهانه‌ای برای نظام عرضه خواهد بود تا قیمت‌ها را افزایش دهند باعث شد تا شاهد معدوم سازی جوجه‌های یک روزه باشیم که به دلیل عدم صرف اقتصادی رقم خورده است، اگرچه که در این میان که بساط امتیازگیری داغ است فعالان جوجه یک روزه نیز افزایش قیمت تا 15 هزار تومانی را مطرح می‌کنند موضوعی که به قربانی کردن هزاران جوجه بی‌گناه منجر شد تا تحت فشار افکار عمومی صادرات مرغ آزاد شود و بازهم مرغ به یکه تازی در بازار بپردازد.

پیش خرید جوجه‌ریزی‌ها

بر اساس این گزارش در هفته‌های اخیر موضوع برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای زنجیره تولید مرغ و زیانی که فعالان این حوزه در نتیجه گرانی نهاده‌های تولید و عرضه زیر قیمت مصوب متحمل می‌شدند باعث شد تا وزارت جهاد کشاورزی از سیاست حمایتی خبر دهد که به گفته محمدجواد ساداتی‌نژاد قرار است شرکت پشتیبانی امور دام با پیش خرید جوجه ریزی‌های صورت گرفته نگرانی مرغداران را از فروش و قیمت محصول مرتفع کند.

همچنین حسین دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این رابطه گفته بود: هر هفته تعدادی جوجه‌ یکروزه گوشتی تولید می‌شود و باید در فضای پرورش قرار گیرد. بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام، تولید قراردادی با مرغداران را در دستور کار خود قرار داده است و مرغداران به تعداد جوجه دریافت شده، نهاده مدت‌دار را از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل گرفته و مبادرت به تولید می‌کنند.

البته در مقطعی که محصول به دست می‌آید، تولیدکننده مختار است که محصولش را به بازار عرضه کند یا شرکت پشتیبانی امور دام با نرخ مصوب، مرغ تولیدی را خریداری می‌کند. وی همچنین اعلام کرده بود که پرورش دهندگان طیور گوشتی و تخم‌گذار می‌توانند با دریافت دان مدت‌دار و خرید اعتباری از شرکت پشتیبانی امور دام کشور تسهیلات لازم را در جهت ادامه تولید و در بعد نیاز تغذیه‌ای گله‌های تحت پوشش انجام دهند تا نگرانی در تولید جوجه یک روزه برای تولیدکنندگان آنها وجود نداشته باشد.

آگاهی تشکل‌ها از برنامه معدوم سازی

اما تمامی این وعده‌ها و سیاست‌های حمایتی دولت باعث نشد تا خیال مرغداران آسوده شود و در نهایت انتشار فیلم معدوم سازی نشان داد فعالان این حوزه به دنبال امتیازگیری دیگری هستند. در این رابطه، محمدرضا صدیق‌پور‌ دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت نهاده‌ پس از اصلاح یارانه‌ها پنج برابر شده است، قیمت جوجه یک‌روزه هم ضرورت دارد حدود 15 هزار تومان باشد، اما در حال حاضر قیمت جوجه یک‌روزه حدود 1000 تا 2000 تومان است.

وی در خصوص معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه در برخی از استان‌ها گفت: مهم‌ترین مشکل آنها مقرون به صرفه نبودن تولید است، اما باید بررسی شود که این جوجه‌ها قابلیت پرورش داشته‌اند یا نه، زیرا بسیاری از آنها بیماری دارند و خود سازمان دامپزشکی اجازه تولید نمی‌دهد و ما هم مخالفت خود را با این مدل جوجه‌کُشی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم که در آینده تکرار نشود. وی در پاسخ به اینکه آیا صادرات جوجه هم انجام خواهد شد؟ گفت: صادرات جوجه و تخم مرغ نطفه‌دار به کشورهای عمدتا عراق و افغانستان انجام می‌شود.

اگرچه تردید وجود ندارد با افزایش نرخ نهاده‌های تولید قیمت محصول نیز باید متناسب با آن اصلاح شود و در این راستا تولیدکنندگان جوجه یک روزه مستثنی نیستند اما قطعا معدوم سازی روش مناسبی برای اعلام مشکلات نبوده و حتی اگر نبود صرفه اقتصادی باعث اجرای این تصمیم شده کافی بود تولیدکننده به جای این حرکت وحشیانه جوجه‌ها را رایگان اهدا کند بنابراین کشتار این میزان جوجه بهانه مناسبی نبوده و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد تسهیل در صادرات سیاست اصلی معدوم کنندگان را تشکیل داده است.

از سوی دیگر بررسی‌های اظهارات تشکل‌های فعال در زنجیره تولید نشان می‌دهد این اقدام با آگاهی انجمن مربوطه و دیگر تشکل‌های زنجیره رقم خورده است به گونه‌ای‌که حبیب اسدا... نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران، با اشاره به مازاد روزانه 1000 تن مرغ می‌گوید: دولت این احتمال را داد که با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دامی، بازار مرغ دچار التهاب شود، برای جلوگیری از این اتفاق دست به افزایش تولید زد که نتیجه آن مازاد عرضه شد.

البته این اتفاق توسط انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه‌یکروزه پیش بینی شده بود. این انجمن سه روز پیش در نامه‌ای خطاب به اعضای از آنها خواسته است که دست به جوجه کشی نزنند و اگر اقدام به این کار کردند، از انتشار تصاویر آن خودداری کنند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

399293