به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی که این کشتی بهمنظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده است اما متأسفانه هیچ گونه همکاری و کمکرسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.
در حالی که این کشتی با شرایط آبوهوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابق قوانین بینالمللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بینالمللی، کشتیهایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار میگیرند و درخواست کمکرسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفتهاند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بینالمللی خود ادامه دهند.
متأسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بینالمللی را پذیرفته است و بهعنوان عضو سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبهرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا میکند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف میشود.
در این راستا از سوی سازمان بینالمللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکرراً و مؤکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بینالمللی خود ادامه دهد اما علیرغم پیگیریهای صورتگرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.
باید خاطرنشان کرد: از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف میشود، آمریکاییها اقدام به تخلیه بار کشتی میکنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملاً ناایمن و موجب آلودگی محیط زیست میشود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فوراً به تعهدات بینالمللی خود عمل کند و به این اقدام ناایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی بهشمار میرود، خاتمه دهد.
طبق مقرارت بینالمللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، تمامی کشورها موظف هستند به کشتیهای مضطر در نزدیکی آبهای خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آنها، فراهم شود.
همچنین طبق کنوانسیون بینالمللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیتهایی برای انجام هرگونه عملیات جابهجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتیها میشود، وجود دارد که متأسفانه دولت یونان هیچیک از این موارد را رعایت نکرده است.
در پایان باید خاطرنشان کرد، دولت یونان علیرغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بینالمللی از مسئولیتهای این کشور ساحلی بهشمار میرود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتیهای آنها نیاز به کمکرسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان میدهد سواحل یونان، برای کشتیهای مضطر امن نیست.