نفـــس ها با ریزگردها تنــــگ شد...

با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی، گردوغبار تنفس را برای میلیون‌ها نفر سخت کرده و حالا عرصه برای تنفس مردم غرب و جنوب کشور به‌حدی تنگ شده که آمار مراجعات آنها به مراکز اورژانس، به شدت افزایش پیدا کرده است.
تصویر نفـــس ها با ریزگردها تنــــگ شد...

به گزارش سایت خبری پرسون، با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی، گردوغبار تنفس را برای میلیون‌ها نفر سخت کرده و حالا عرصه برای تنفس مردم غرب و جنوب کشور به‌حدی تنگ شده که آمار مراجعات آنها به مراکز اورژانس، به شدت افزایش پیدا کرده است. اما در ابعاد کمتر این گردوغبار به شهر تهران نیز رسید و باعث تعطیلی این کلانشهر نیز شد. گردوغبار زمانی‌که با آلودگی هوای این شهر، ادغام شد سبب گردید که تهران آلوده‌ترین شهر جهان شود.

طبق اطلاعات سامانه رتبه بندی کیفیت هوای شهرهای جهان، روزگذشته تهران با شاخص آلودگی 277 واحد در رتبه یک آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته بود. اطلاعات سامانه کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی در مناطق 13، 6، 2، 20، 19، 21، 9 و 12 روی عدد 500 واحدی است.

این آمار درحالی منتشر می‌شود که استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه و شهرهای مرزی با کشور عراق، به‌حدی خاک در آسمان است که تا مردم تا چند قدمی خود را نمی‌بینند. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، این وضعیت تا روز پنجشنبه (5 خرداد) ادامه دارد و گاهی همراه با وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش موقت گردوخاک به‌ویژه در نیمه‌جنوبی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود.

افزایش مراجعه به مراکز اورژانس

در این میان، طبق گزارش‌های مردمی صدها نفر در استان‌های مختلف دچار مشکل قلبی و ریوی شده‌اند و همین امر سبب شده در بسیاری از میادین اصلی شهرهایی نظیر کرمانشاه، گیلانغرب، ارومیه، تهران، اهواز، آبادان، خرمشهر و... اورژانس مستقر شده است. رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه شهروندان می‌توانند در صورت احساس تنگی نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع و... به عوامل اورژانس مراجعه کنند یا با شماره تلفن 115 تماس بگیرند، اظهار کرد: «در صورت مراجعه شهروندان به مشکل آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام می‌شود، همچنین در صورت نیاز به خدمات بیشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند. پیش‌تر شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته بود: «مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق PM2,5 در کشور سالانه باعث بروز 41 هزار و 700 مورد مرگ زودرس می‌شود.»

دیپلماسی برای مشکل ریزگرد

در شرایطی که منشأ این گردوغبار کشور عراق و سوریه است، سخنگوی وزارت اموز خارجه اعلام کرده است: «ایران به عراق برای حل مشکل ریزگردها پیشنهاد همکاری داده است.» در این میان، یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با «آرمان ملی» معتقد است که بحران ریزگرد در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد و منجر به َنابودی بسیاری از اراضی ملی و طبیعی ایران خواهد شد.

آنطور که اسماعیل کهرم گفته است: «همین ریزگردها سبب خالی شدن و مهاجرت مردم از استان‌های غربی و جنوبی کشور به مرکز و شمال ایران خواهد شد. سال‌هاست که بیان می‌شود حل مشکل ریزگردها نیازمند مشارکت کشورهای منطقه است اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. درگیری‌های داخلی و جنگ در کشورهای خاورمیانه، سبب شده محیط زیست در اولویت چندم آنها قرار بگیرد. از سوی دیگر اختلافات سیاسی، این نوع بحران‌هایی که دود آن مستقیم به چشم مردم می‌رود را معلق کرده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «بحران اقلیمی ریزگردها که این روزها نه‌تنها کشور ما، بلکه بیشتر کشورهای خاورمیانه را درگیر کرده است، 10 کشور از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق و سوریه در کنار ایران باید با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند تا از شدت این بحران جدی کاهش پیدا کند. وسعت این بحران و تغییر اقلیمی نیازمند تشکیل یک سازمان منطقه‌ای است. مثلا چون موضوع اقتصادی نفت مهم است، کشورها سازمان اوپک را راه‌اندازی کردند و یک سامانی به موضوع فروش نفت دادند، اما چرا برای موضوع سامان بخشی به ریزگردها این اتفاق رخ نمی‌دهد کمرنگ بودن شرایط اقتصادی کوتاه مدت مدنظر است و گرنه برکسی پوشیده نیست که این بحران در سال‌های آینده چه خسارت‌های جبران ناپذیری را بر روی دست کشورهای منطقه می‌گذارد.

به‌تازگی و پس از بارها بحران ریزگرد، ایران و عراق وارد مذاکره شده‌اند و باید به‌زودی با کشور سوریه نیز این مذاکرات صورت بگیرد.» کهرم در پایان صحبت‌هایش باور دارد ریشه بحران ریزگرد، مشکلات سیاسی و منطقه‌ای است که کشورها حاضر نیستند پای یک میز مذاکره بنشینند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

398687