دستگاه‌های سنجش آلودگی شهر فعالند یا نه؟

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه شاخص آلودگی تهران به شدت در حال افزایش است، گفت: در ساعاتی از روز میزان ذرات معلق ۴۳۴ و در ساعاتی غلظت به بالاتر از هزار و ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب هم رکورد زد.
تصویر دستگاه‌های سنجش آلودگی شهر فعالند یا نه؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن روشنی با اعلام این خبر افزود:‌ امروز ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون و هم ذرات معلق کوچکتر از ۲ و نیم میکرون از ساعت ۵ بامداد به سرعت افزایش یافته است. استاندارد غلظت ذرات معلق ۱۰ میکرون به صورت روزانه باید ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب در شهر باشد اما امروز غلظت آن در ساعت ۱۲ به بالاتر از هزار و ۵۰۰ میکرگرم بر مترمکعب هم رسیده است و این غلظت ساعتی این ذرات بود و در برخی از ساعت‌های روز تعدادی از ایستگاه‌ها غلظتش به ۳۶۰ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

او افزود: همه ایستگاه‌ها غلظت‌شان به مراتب از حد مجاز روزانه در این ساعت‌ها رسیده است. برای ذرات معلق کوچکتر از ۲ و نیم میکرون نیز افزایش غلظت در ایستگاه‌ها دیده شده است و در ساعت ۱۲ کمترین غلظت حدود ۸۵ و بالاترین غلظت نزدیک ۴۰۰ میکروگرم بر متر مکعب را مشاهده کردیم.

او افزود:‌ وضعیت هوا به شدت بد است الان هوا خیلی بد است و این آلودگی تا پایان امروز ادامه دارد.

دستگاه‌های سنجش آلودگی فعالند یا نه؟

روشنی به فعال بودن ۲۲ ایستگاه‌ سنجش آلودگی هوا موجود در تهران اشاره کرد و توضیح داد:‌ شرکت کنترل کیفیت هوا در پایتخت ۲۲ ایستگاه فعال دارد که همه آنها روشن هستند و تنها ایستگاه صدر برای استفاده در مواقع خاص روشن می‌شود که چندان برای موارد شهری تعبیه نشده است. بنابراین می‌توان گفت در همه مناطق تهران تعداد ۲۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوا روشن است.

او اظهار داشت: هر کدام از این ایستگاه‌های سنجش از چندین دستگاه تشکیل شده که هر کدام از این دستگاه‌ها یک آلاینده‌ را در شهر اندازه‌گیری می‌کنند. چون ما غلظت‌های خیلی پایین را باید بتوانیم اندازه‌گیری کنیم دستگاه‌های به روز دنیا خریداری شده و با دقت و وسواس زیاد کالیبره و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به قابل دسترس بودن اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست در کنار اطلاعات سازمان کنترل کیفیت هوا تاکید کرد و توضیح داد: در این بین سازمان حفاظت محیط زیست ۱۴ دستگاه در شهر تهران دارد که اطلاعات سنجش‌های آنها هم به لحاظ محیط زیستی در کنار اطلاعات ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا قرار می‌گیرد و شهروندان در هر ساعت از شبانه روز با مراجعه به وب‌سایت، اپلیکیشن و سامانه کنترل کیفیت هوا می‌توانند به آخرین اطلاعات کیفیت هوا دسترسی داشته باشند.

398659