تصویب کلیات طرحی برای اختصاص بودجه ویژه به محرومیت‌زدایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح دو فوریتی اصلاح جدول محرومیت‌زدایی قانون بودجه ۱۴۰۱ را به تصویب رساندند.
تصویر تصویب کلیات طرحی برای اختصاص بودجه ویژه به محرومیت‌زدایی

به گزارش سایت خبری پرسون، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات بررسی کلیات طرح دوفوریتی اصلاح جدول محرومیت‌زدایی(جداول منابع و مصارف تبصره۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان کلیات این طرح دوفوریتی با ۱۸۷ رای موافق و ۲۹ رای مخالف، به تصویب رساندند.

در جریان بررسی کلیات این طرح محمدوحیدی نماینده مردم بجنورد در مخالفت با کلیات این طرح گفت: در قانون اعتباری برای محرومیت زدایی ۳۱ استان محروم کشور در نظر گرفته شد. با این حال پیشنهاد می‌شود این مبلغ در حوزه بهسازی و مسکن روستاها هزینه شود.

وی افزود: بسیاری از روستاها راه دسترسی کاملی ندارند و اگر قرار است بودجه‌ای اختصاص داده شود باید در راستای محرومیت زدایی هزینه شود.

حبیب الله دهمرده در مخالفت با این کلیات این طرح گفت: در سیستان و بلوچستان همه شهرهای مشکل آب دارند. اگر این مبالغ در اختیار استاندار قرار بگیرد چالش‌هایی زیادی برای ما ایجاد خواهد شد و دقیقا مشخص نیست کدام بخش استان باید از مبلغ در نظرگرفته شده استفاده کند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که این مبلغ بر اساس شاخص‌ها توزیع شود تا برای بهبود شرایط آب و راه روستایی هم از این مبالغ استفاده شود.

مجتبی رضا خواه نماینده مردم تهران در مخالفت با این طرح دوفوریتی گفت: دراین پیشنهاد همه بودجه در اختیار یک نهاد که بنیاد مسکن است قرار می‌گیرد در حالی که این بودجه برای محرومیت زدایی همه بخش‌ها است و اگر قرار باشد همه بودجه به بنیاد مسکن برسد، بیشتر بخش‌ها از این بودجه بی بهره خواهند ماند.

مهدی باقری نماینده زنجان در موافقت با این طرح گفت: این ایده که مبلغ را برای همه نقاط محروم صرف کنیم، مفیداست و در عین حال شاخص های جمعیتی را هم نباید برای آن در نظر بگیریم. از طرفی کم دقتی در تقنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: روستاهایی وجود دارند که طرح های هادی را به صورت ناقص اجرا کردند و آب و راه برای آن روستا فراهم نشده است.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مخالفت با کلیات این طرح گفت: اصلاح شبکه آب شهری و روستایی نیاز امروز روستاها است و چندین سال است که روستاها با این مشکلات روبه رو هستند و باید اجازه دهیم در حوزه اصلاح معابر روستاهای کم جمعیت، حداقل‌ها را در این مناطق ایجاد کنیم. پس از اینکه پروژه‌ها تکمیل شد، اعتبار لازم را فراهم کنیم.

سید علی ادیانی معاون امور تقنینی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در این باره گفت: در حوزه بهبود زیرساختی مناطق محروم با کلیات این طرح دو فوریتی موافق هستیم. اما طرح در جزییات نیاز به اصلاحاتی دارد.

معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: در جزئیات لازم است نکاتی اصلاح شود. اینکه صد میلیارد تومان به بنیاد مسکن داده می شود تا برای طرح های هادی و بهسازی روستایی و آسفالت معابر روستا ها اقدام کند. اما در طرح دهیاری ها را هم در کنار بنیاد مسکن قرار داده است در حالی که دهیاری ها یک دستگاه اجرایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته در بررسی جزییات پیشنهادات نمایندگان در این باره بیان خواهد شد و اگر در بررسی جزییات گفته شود با همکاری دهیاری ها، دولت با کلیات آن موافق است.

در متن این طرح آمده است:

ماده واحده - ردیف ۸ جدول ۴-۲۴ محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ، به شرح ذیل اصلاح می گردد:

برای هر کدام از استان‌های کشور(۳۱ استان) مبلغ هزار میلیارد ریال (یکصد میلیارد تومان) به طور ویژه برای محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد تا با نظر مجمع نمایندگان استان و پس از بررسی در شورای برنامه‌ریزی استان بر اساس شاخص‌های محرومیت که از سوی معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری اعلام شده است در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان قرار ‌گیرد تا به نسبت محرومیت هر شهرستان در کل استان توزیع گردد.

تبصره - بندهای (۱) و (۲) و (۳) ذیل جدول ۴-۲۴ محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ‌نیز حذف می گردد.

398615