«جهاد تبیین» نباید به اقدامات نمایشی تقلیل یابد

دومین دوره آموزشی «جهاد تبیین»، روز دوشنبه دوم خرداد ماه با مشارکت دبیرخانه کمیته پدافند غیرعامل، امور ایمنی و مدیریت بحران و حوزه مقاومت بسیج شهید مصطفی خمینی (ره) بانک ملی ایران و با حضور جمعی از مدیران و کارکنان بانک در سالن فردوسی برگزار شد.
تصویر «جهاد تبیین» نباید به اقدامات نمایشی تقلیل یابد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، مدیر گروه اجتماعی شبکه 4 سیما به عنوان سخنران این نشست با بیان این که رهبر معظم انقلاب تا کنون دو بار حکم جهاد غیرنظامی صادر کرده اند، گفت: جهاد اقتصادی و جهاد تبیین، دو موضوعی است که رهبری به طور جدی بر آنها تاکید کرده اند و ما نیز باید در این زمینه ها با قوت عمل کنیم.

سید احمد موسوی صمدی با اشاره به پنج ویژگی الزامی «جهاد»، افزود: جهاد باید مستمر باشد، با تمام توان انجام بگیرد، در تعامل با دشمن جریان حق باشد، همه جانبه و هوشمندانه باشد و اخلاص در آن نمایان شود.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تقلیل موضوع جهاد تبیین به اقدامات نمایشی، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین باید در میان متولیان و علاقه مندان به این حوزه به یک «کارویژه» تبدیل شود و همه فعالیت ها در این حوزه با هدف کمک به توسعه کشور و وطن باشد.

موسوی همچنین پرهیز از بازی در پازل دشمن را یادآور شد و با تاکید بر این که یکی از مهمترین اهداف دشمن از ورود به حوزه جنگ نرم، قطع کردن زنجیره تواصی است، اظهار کرد: در انتقادها، باید تقوای زبان و قلم رعایت شده و هر گونه نقد، سازنده و بدون هدف تخریب باشد.

مدرس این دوره آموزشی در ادامه به اصول و الزامات اخلاقی جهاد تبیین پرداخت و با بیان این که تقویت ایمان و معنویت، شجاعت و حریت نسبت به تعلقات، پرهیز از ترویج شایعه و سیاه نمایی، توکل به خدا و اخلاص و تکلیف محوری از مهمترین این موارد است، گفت: تمایز میان تبیین و «تبیین نما» و پرهیز از مصلحت اندیشی نیز باید در راس امور قرار بگیرد.

او صراحت در بیان مطالب و اصلاح فرایندها و مکانیزم های درون سیستمی را نیز مورد تاکید قرارداد و گفت: در حوزه جهاد تبیین، همه ما باید به آنچه می گوییم، عمل کنیم و به قوانین نیز به طور کامل پایبند باشیم.

موسوی هنرمندانه بودن بیان، پرهیز از جنجال، نوآوری در شیوه بیان، اقدام بهنگام و مداومت و تکرار در فعالیت ها را از پیش نیازهای اقدامات در این حوزه خواند و ادامه داد: این روزها فضای مجازی به شدت خانواده ها و زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده، در حالی که آداب و الگوهای استفاده از آن برای افراد تبیین نشده است و این می تواند خطری بالقوه برای همه ما باشد.

سخنران دومین دوره آموزشی «جهاد تبیین» در بانک ملی ایران همچنین نماز، ارزش کار و کارگر، مقابله با خرافات، وجدان کاری، فرهنگ شهادت و عدالت اجتماعی را از مهمترین مفاهیم نیازمند جهاد تبیین دانست و با بیان این که دشمن در تلاش است جای ارزش ها را در کشور ما تغییر دهد، گفت: ما باید این را بیان کنیم که شهادت امثال شهید قاسم سلیمانی و شهید حسن صیاد خدایی در جریان ترور دیروز، اجر تلاش همه جانبه آنها برای خدمت به مردم و اعتلای کشور اسلامی ما بوده است.

مدیر گروه اجتماعی شبکه 4 سیما اصول انقلاب مانند قانون اساسی، اصالت خانواده، شخصیت امام راحل، اندیشه مقاومت و استکبارستیزی را نیز از موضوعات مورد توجه در حوزه جهاد تبیین خواند و با بیان این که برای همه این اقدامات باید بسته سیاست رسانه ای تدوین شود، گفت: همه تحولات اجتماعی باید از سوی فعالان جهاد تبیین رصد شده و با مساله شناسی هوشمندانه، آموزش رسانه ای کافی در اختیار عموم مخاطبان قرار گیرد.

398536