ترس اروپا از بسته شدن «شیر اورانیوم» روسیه به روی این قاره

وابستگی راکتور‌های هسته‌ای کشور‌های اروپایی به صنعت هسته‌ای روسیه این کشور‌ها را به شدت نگران کرده است.
تصویر ترس اروپا از بسته شدن «شیر اورانیوم» روسیه به روی این قاره

به گزارش سایت خبری پرسون،کانال تلویزیونی «ان تی وی» آلمان اعلام کرد اروپا بیش از آنکه از توقف خط لوله گاز روسیه نگران باشد باید از بسته شدن «شیر اورانیوم» روسیه در هراس باشد، زیرا عواقبی جدی برای غرب خواهد داشت.

این کانال در گزارشی گفت: اتحادیه اروپا به اورانیوم روسیه بیش از گاز آن متکی است. سخن از پیوندی فنّی است که نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا نمی‌توانند بدون تحمّل آسیب جدی در تولید برق، از آن عبور کنند. کارشناسان هشدار می‌دهند که بستن شیر اورانیوم روسیه مشکلات جدی در پی خواهد داشت.

این گزارش حاکی از آن است که اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از اورانیوم غنی شده مورد نیاز را برای بهره برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای از روسیه و قزاقستان خریداری می‌کند و به دلیل تحولات اوکراین بسیاری اپراتور‌های نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا بیم آن دارند که روسیه عرضه اورانیوم به آن‌ها را متوقف کند. به گفته کارشناسان این مسئله عواقب جدی برای غرب خواهد داشت.

روسیه طی سالیان طولانی توانسته است در بهبود فرآیند فناوری غنی سازی اورانیوم به موفقیت‌هایی دست یابد. علاوه بر فعالیت راکتور‌های هسته‌ای روسیه در ۱۸ کشور اتحادیه اروپا، تاسیسات روسیه در این زمینه از بهترین‌ها در جهان هستند. از جمله این راکتورها، دو راکتور در بلغارستان، شش راکتور در جمهوری چک، دو راکتور در فنلاند، چهار راکتور در مجارستان و به همین تعداد در اسلواکی هستند.

انجمن انرژی اتمی اروپا تاکید می‌کند اروپا در این زمینه به شدت به روسیه وابسته است، زیرا راکتور‌های آب تحت فشار باید به طور دوره‌ای جایگزین شوند و فقط با لوازم یدکی ساخت روسیه کار می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از کارشناسان و حتی سیاستمداران اروپایی درباره تأثیرات منفی مواضع اروپا و تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین بر سرنوشت اقتصاد اروپا هشدار می‌دهند.

398363