آمریکا روی گسل راست‌گرایان افراطی

جنایت اخیر و شوک آور یکی از سفید برترپنداران در نیویورک بار دیگر خطر فزاینده راست‌گرایان افراطی را در جامعه آمریکا به خوبی به نمایش گذاشته است.
تصویر آمریکا روی گسل راست‌گرایان افراطی

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر علی ابولفتح در یادداشتی نوشت: در واقع نقش گروه‌های راست گرای افراطی سفید برترپندار به صورتی فزاینده در سیاست داخلی آمریکا نیز پر رنگ شده و انتظار می‌رود که این گروه‌ها نه فقط اقدامات خشونت بار علیه اقلیت‌های قومی و نژادی مانند سیاه پوستان و لاتین تبارها را تشدید کنند بلکه اقلیت‌های دینی مانند مسلمانان را نیز بیش از پیش هدف حملات خود قرار دهند.

در عین حال گروه‌های راست گرای افراطی در راستای رویکرد سیاسی خود به طور فزاینده خواهان دخالت در عرصه سیاسی داخلی آمریکا هستند. این موضوع موجب بروز حوادث خشونت بار در عرصه سیاسی آمریکا مانند تهاجم به کنگره در 6 ژانویه 2021 از سوی هواداران افراطی ترامپ در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 و پیروزی جو بایدن دموکرات در این انتخابات شد.

در پی کشتار هولناک در سوپرمارکتی در شهر بوفالوی ایالت نیویورک، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت: «ایالات متحده این روزها شاهد همه گیری نفرت است.» اما تاریخ 240 ساله ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که این کشور همیشه و نه «این روزها» درگیر همه گیری نفرت بوده است، نفرت سفیدپوست علیه سیاه پوست، نفرت سیاه پوست علیه سفید پوست، نفرت سفید پوست و سیاه پوست علیه سرخ‌پوست و نفرت سرخ‌پوست علیه سفید پوست و سیاه پوست. به تازگی نیز با افزایش جمعیت لاتین تبارها در ایالات متحده، نفرت نژادی مثلثی، ضلع چهارمی نیز پیدا کرده است. با این حال، همه گیری نفرت در آمریکا فقط جنبه نژادی ندارد بلکه تعارضات ایدئولوژیکی نیز به وخامت اوضاع در این کشور افزوده است. خداباوران در برابر خداناباوران قرار دارند، پروتستان‌ها در برابر کاتولیک‌ها و مسیحیان در برابر مسلمانان. این در حالی است که افزایش فاصله سرسام آور فقر و غنا در ایالات متحده، به کینه‌های نژادی و اعتقادی شدت بخشیده است.

جامعه‌ای که یک فرد به تنهایی بیش از 250 میلیارد دلار ثروت دارد و دارایی 400 آمریکایی معادل 150 میلیون آمریکایی دیگر است، 40 میلیون نفر در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ادامه حیات آنان به کمک‌های دولتی بستگی دارد، در چنین شرایطی، هر یک از کانون‌های تعارضات نژادی، فرهنگی و ایدئولوژیکی، ده‌ها و صدها نهاد، موسسه و‌اندیشکده را در اختیار دارند تا نفرت از دیگری را تئوریزه و با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارهای انتقال پیام، به جامعه پمپاژ کنند. همه این مسائل هم در کشوری رخ می‌دهد که شهروندانش راحت‌تر از خرید کتاب، به مجهزترین و کشنده‌ترین سلاح‌ها دسترسی دارند. به همین دلیل، کسی که از شرایط خود، شرایط نژاد خود، شرایط طبقه اجتماعی خود یا حتی از شرایط کشور خود ناراضی است، یک مسلسل جنگی می‌خرد و انسان‌ها را به مسلخ می‌برد. مهم نیست که انسان ها، کودکان خردسال در مدرسه‌ای باشند یا عبادت کنندگان در کلیسا یا کنیسه یا مسجد. حتی قربانیان می‌توانند رهگذرانی باشند که در گوشه‌ای هدف گلوله قرار می‌گیرند. براساس آخرین آمارها آمریکا در سال 2020 حدود 19 هزار و 350 فقره تیراندازی را ثبت کرده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن 35 درصد افزایش را نشان می‌‌دهد، اما به رغم این آمار تصاعدی و ایجاد موج کنترل خشونت‌های مسلحانه، کنگره آمریکا هنوز موفق به تصویب لایحه‌ای در این باره نشده است و قوانین کنترلی در برخی مناطق به صورت شورایی اعمال می‌‌شود.

نکته این جاست که سفید برترپنداران، آشوب‌های نژادی در پی قتل هولناک جورج فلوید سیاه پوست توسط یک پلیس سفید پوست در سال 2020 را نشانه‌ای از نابودی هویتی ایالات متحده قلمداد می‌کنند که باید برای جلوگیری از آن، دست به اسلحه ببرند. البته این نگرش افراطی و خشونت طلب گروه‌های نژادی سفید برترپنداران به واکنش‌های خشن برخی از گروه‌های ضدفاشیستی مانند آنتیفا انجامیده است. به عبارت دیگر، ایالات متحده در مرحله جدیدی از دور تسلسل خشونت‌های نژادی قرار گرفته است که خشونت یک گروه، به خشن‌تر شدن گروه دیگر می‌انجامد؛ روندی که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از آن به عنوان «همه گیری نفرت» در این کشور یاد می‌کند. این گروه‌ها در تلاش هستند با روند چند نژادی در آمریکا مقابله و نوعی پاک‌سازی نژادی را در این کشور اجرا کنند.

منبع: روزنامه خراسان

397798