بهبود رابطه سیاسی با بوی گــــاز

وزارت امورخارجه عربستان اخیرا با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر ادعاهای خود درباره میدان مشترک گازی آرش/الدره را تکرار کرده و خواستار گفت‌وگو با ایران برای تعیین مرز شرقی این منطقه شده بود.
تصویر بهبود رابطه سیاسی با بوی گــــاز

به گزارش سایت خبری پرسون، ایران در بغداد با مشارکت هیات‌های امنیتی بلند پایه به لطف تغییرات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی است که در پی بحران اوکراین رخ می‌دهد.

این در حالی است که در پنج دور گذشته مذاکرات به ویژه در دور پنجم توافقاتی بین طرفین حاصل شده است.

چنانکه چند هفته پیش بود که ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق در توضیح دور پنجم مذاکرات از توافق دو طرف برای نقشه راه مذاکرات آینده خبر داده و گفته بود: «یکی از این توافق‌ها بر سر «اعتماد سازی‌ها»، اقدامات و همکاری‌های دوجانبه» مثل موضوعات حج و بحث سفارتخانه‌های دو طرف و موضوع سوم نیز «بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» است.

حال اینکه این نکته برای برخی هنوز جای ابهام دارد که پس از سال‌ها چه اتفاقی رخ داده که سعودی‌ها به سمت احیای روابط با ایران رفته‌اند؟

می‌تواند اینگونه به این پرسش پاسخ داد که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حال حاضر و به علل مختلف در نگرانی به سر می‌برد؛ چرا که روابط کشورش با آمریکا متشنج است و برجسته‌ترین علت این تنش عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین از سوی او، پافشاری بر توافق اوپک پلاس، دعوت از رئیس‌جمهوری چین برای سفر به ریاض و ابراز آمادگی برای قیمت‌گذاری نفت با استفاده از روبل و یوان چین و انعطاف او در پرونده یمن است و تمام این عوامل ازسرگیری گفت‌وگو با ایران را تسهیل کرده است؛ چرا منطقی نیست با فشارهای آمریکا در سایه ادامه دشمنی با ایران و تشدید جنگ در یمن مقابله کرد.

از این رو بعد از اینکه آمریکا و غرب او را تنها گذاشتند و متحدان عرب تنها به حمایت لفظی اکتفا کردند رفتن به سمت ایران اگر تنها گزینه نباشد بهترین گزینه به حساب می‌آید. از این رو بعید نیست دورهای بعدی مذاکرات دو کشور موفق‌تر باشد و احتمال انتقال آن به میدان دیپلماتیک و کاهش شدت محاصره علیه یمن بیشتر شده است. اظهارات اخیر مقامات عربستانی در این خصوص و استقبال مقامات کشورمان نیز حکایت از احتمال فراوان به نتیجه رسیدن مذاکرات دارد.

درخواست عربستان

بعد از ظهر دوشنبه بود که وزیر انرژی عربستان از درخواست کشورش و کویت برای گفت‌وگو با ایران در خصوص میدان گازی الدره/آرش خبر داد. عبدالعزیز بن سلمان، گفت که کشورش قصد دارد تا اواخر سال 2026 و یا اوایل 2027 تولید نفت خود را به بیشتر از 13 میلیون بشکه در روز برساند.

وی تاکید کرد: کویت و عربستان خواهان گفت‌وگو در خصوص میدان گازی الدره (آرش) با ایران هستند زیرا منابعی که در آنجا وجود دارد منافع مشترک دو کشور است.

در این بیانیه ادعا شده بود که عربستان سعودی و کویت حق دارند میدان گازی آرش را برای بهره‌برداری خود گسترش دهند. این ادعاهای واهی در حالی از سوی عربستان مطرح شده است که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی آرش و رایزنی اخیر وزیر امورخارجه کشورمان با همتای کویتی خود در این ارتباط گفته بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود انجام شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید این منابع مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

با توسعه روابط دوکشور، منازعات یمن پایان می‌یابد یک عضو کمیسیــون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلـــس در مورد روند مذاکرات ایران و عربستان، اظهار داشت: مذاکرات در بغداد رو به جلو بوده است، ایران و عربستان می‌توانند با وحدت، منطقه را به شکل ایجابی و مثبت و به نفع ملت‌های منطقه و جهان اسلام «کن فیکون» کنند.

عباس گلرو ضمن بیان این مطلب گفت: اگر عربستان به این درک رسیده باشد که تنش به نفع هیچ‌کسی نیست قطعا برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد.

وی افزود: از نظر ما عربستان کشور مهمی است؛ ما غیر از بحث‌های دوجانبه مسائل منطقه‌ای داریم که در بحث منطقه‌ای سوءتفاهماتی نزد مقامات و حاکمان عربستان وجود دارد که فکر می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه طلبی است. این در حالی است که ایران هرجا حضور داشته است به نفع ملت‌های منطقه است و هدفش کمک به دولت‌ها و ملت‌های منطقه و مبارزه به تروریسم و مبارزه با اشغالگری است. وی ادامه داد: این سوءتفاهماتی که در بحث یمن وجود دارد خود عربستانی‌ها می‌دانند که آنجا چه اتفاقی افتاده است و هشت سال است که خودشان را درگیر وضعیت ناآرامی و بی‌ثباتی کرده‌اند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: اسرائیل و آمریکا فتنه انگیزی می‌کنند؛ نهایت امر این است که اینها می‌روند و این همسایگان هستند. ما، ایران و عربستان می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: قطعا سطح روابط ما با عربستان در این حد متوقف نمی‌ماند اراده بین دوطرف وجود دارد. براساس اظهارات مقامات سعودی اراده در طرف عربستان برای گفت‌وگو با ایران شکل گرفته است. گلرو تاکید کرد: اگر روابط ایران و عربستان توسعه یابد بدون هیچ تلاشی فضای توسعه روابط به روی یمن تاثیر می‌گذارد و منازعات در یمن پایان پیدا می‌کند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

397747