پشه‌ها از این رنگ‌ها بیزار هستند

دانشمندان در جریان تحقیقات خود رنگ‌هایی را که سبب دور شدن پشه‌ها می‌شود؛ شناسایی کردند.
تصویر پشه‌ها از این رنگ‌ها بیزار هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، پشه‌ها یکی از فراوان‌ترین و مرگبارترین عوامل انتقال بیماری در جهان هستند و سالانه هزاران نفر در سراسر دنیا جان خود را بر اثر گزیدگی پشه‌ها از دست می‌دهند. حالا دانشمندان راه‌حلی برای دور کردن این حشرات کشف کردند.

گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در مطالعات اخیر خود دریافتند پشه‌ها بیشتر به سمت رنگ‌های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه‌ای جذب می‌شوند و رنگ‌های سبز، بنفش، آبی و سفید را نادیده می‌گیرند. طبق بررسی‌های انجام‌شده پوست انسان‌ها اغلب سیگنال‌هایی به رنگ‌های قرمز و نارنجی ارسال می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود پشه‌های بیماری‌زا به سمت بدن جذب شوند. البته پشه‌ها برای شناسایی محیط اطراف خود بیشتر از حس بویایی استفاده می‌کنند و درواقع بوی گازهای مختلف نظیر کربن دی‌اکسید این حشرات را به سمت منبع انتشار بو جذب می‌کند. چنین گازهایی در چشم پشه‌ها به رنگ‌های قرمز و نارنجی نمایان می‌گردد و از این طریق این حشرات حس بینایی و بویایی خود را به طور همزمان برای شناسایی طعمه به‌کارگیری می‌کنند.

در حقیقت محققان دانشگاه واشنگتن در مطالعه اخیر خود کوشیده‌اند ارتباط بین رنگ‌ها و میزان تأثیرگذاری آن‌ها بر پشه‌ها را توضیح دهند. یکی از محققان ارشد حاضر در این پروژه تحقیقاتی می‌گوید «از جمله رایج‌ترین سؤال‌هایی که مردم از من می‌پرسند این است که چگونه از نیش پشه‌ها در امان باشیم؟ رنگ قرمز تنها مختص به لباس‌هایی که می‌پوشیم نیست بلکه در پوست انسان نیز وجود دارد. می‌توان با پوشیدن لباس‌هایی به رنگ‌های آبی، سبز، بنفش و سفید از گزیده شدن توسط پشه‌ها جلوگیری کرد.»

تب زرد، زیکا، مالاریا، تب دِنگی و چیکونگونیا شایع‌ترین بیماری‌هایی است که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود. پزشکان معتقدند اگر بتوان با استفاده از لباس‌های رنگی پشه‌ها ناقل بیماری را از انسان‌ها دور کرد در هر سال جان میلیون‌ها انسان از خطر مرگ نجات پیدا می‌کند.

397558