در برنامه‌سازی بهتر از احسان علیخانی نداریم

گفت‌وگو با «مجید واشقانی» به بهانه حضور در جوکر و شب‌های مافیا

گفت‌وگو با مجید واشقانی را به بهانه حضور پرانرژی‌اش در جوکر و شب‌های مافیا بخوانید.
تصویر گفت‌وگو با «مجید واشقانی» به بهانه حضور در جوکر و شب‌های مافیا

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید واشقانی بازیگری که در رشته متالورژی تحصیل کرده و به دلیل علاقه‌اش به بازیگری در دهه ۷۰ دوره‌های بازیگری در سینما را نزد «امین تارخ» گذراند. کمتر هنردوستی پیدا می‌شود که این روزها او را نشناسد، چرا که با رئالیتی شوی «شب‌های مافیا» خیلی خوب و حرفه‌ای ظاهر شده و در نظرسنجی برنامه برای انتخاب بهترین بازیکن، رتبه دوم را کسب کرد. «واشقانی» همچنین وجوه دیگری از بازی خود را در «جوکر» رو کرد و نشان داد که در کمدی هم متفاوت، موفق و بامزه است. فیلیمو شات با بازیگری که به نقش‌های قهرمان و ضد قهرمان بسیاری در آثار نمایشی و سینمایی جان بخشیده به بهانه حضور موفقش در «شب‌های مافیا» و «جوکر» هم کلام شد.

شما در سری اول و دوم شب‌های مافیا بازیکن خوبی بودید. آیا همین توانایی‌تان سبب شد به این سری هم دعوت شوید؟

من از ۱۵ سال پیش مافیا را بازی می‌کنم؛ در دورهمی‌ها و با دوستان و معتقدم هر چه از بازی شناخت بیشتری داشته باشی، بهتر بازی می‌کنی ولی حوادثی که اتفاق می‌افتد غیر قابل پیش‌بینی است و تمام جذابیت‌ش به اشتباه کردن ها، حدس‌های اشتباه و اصرار به اشتباه کردن است، در صورتی که به زعم خودت احساس می‌کنی درست فکر می‌کنی و این بازی را جذاب می‌کند.

تمرین هم داشتید؟

تمرین برای یادگیری و آشنایی با نوع بازی وجود دارد. یک شبه نمی‌توان این بازی را آموخت چون خیلی پیچیده است، ولی در هر دست برگه‌ها بر هم می‌خورد و معلوم نیست برای تو به عنوان یک بازیکن چه اتفاقی می‌افتد. این را هم بگویم که من هم مبتدی هستم و شما اگر بازی بازیکن‌های حرفه‌ای را تماشا کنید، می‌بینید که بازی کردن ما شوخی است. آن‌ها حرفه‌ای بازی می‌کنند، کاراکترها و زمانش بیشتر و نوع بازی‌شان خیلی متفاوت است اما «شب‌های مافیا» یک بازی جمع و جور و یک تفریح است که مردم آن را دوست دارند.

چقدر از ترفندها و تجریه‌های سری‌های گذشته در این فصل استفاده کردید؟

ما ۱۲ نفر و جزو اولین گروهی بودیم که مافیا بازی کردیم. ابتدا نه سبکی داشتیم و نه می‌دانستیم قرار است چه اتفاقی بیفتد و نمی‌دانستیم که قرار است این بازی این قدر در بین مردم بترکاند و سر و صدا کند. معتقدم هر چه قدر بیشتر بازی کنی بیشتر یاد می‌گیری و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. بازی کردن در مقابل دوربین و در یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «رئالیتی شو» بسیار کار سختی است. بعضی از اوقات مردم خرده می‌گیرند که به نظرم قضاوت ناعادلانه‌ای است و باید خودشان در آن موقعیت قرار گیرند و بدانند که چه استرسی را باید تحمل و بعد قضاوت کنند.

کدام بازیکن آن قدر خوب بازی کرد که شما متوجه نقش‌اش نشدید؟

یکی از افرادی که توانست گولم بزند «هادی کاظمی» بود و به گونه‌ای بازی کرد که اشتباه کردم.

شما در نظرسنجی «شب‌های مافیا» برای انتخاب بهترین بازیکن، رتبه دوم را کسب کردید، فکر می‌کنید چه ویژگی‌تان سبب این انتخاب و دیده شدن‌تان شد؟

الان هر چه بگویم تعریف از خود است ولی اگر شما بهتر بازی کنی مطمئناً بیشتر دیده می‌شوی، همه خوب بودند و در این میان من بیشتر دیده شدم و مردم محبت داشتند.

کلاً آدم باهوشی هستید.

بله. به ضرس قاطع بگویم، تعریف از خود نیست، کلاً آدم باهوشی هستم چون معتقدم مهم‌ترین ابزار زندگی هوش است.

چقدر از دست بازیکن‌های غیر حرفه‌ای حرص خوردید؟

در زمان بازی خیلی زیاد اما بعد از بازی دیگر فراموش می‌شود. در این بازی یک بار دعوا اتفاق افتاده که حداقل من یک طرف دعوا بودم، اگر از آقای ابوطالب» بپرسید می‌گوید، مردم ندیدند اما دعوا کرده‌ام. (خنده)

فکر می‌کنم آدم طنازی باشید چون در جوکر بخش دیگری از وجهه شخصیت‌تان را دیدیم.

در جوکر بله، همین طور است اما در شب‌های مافیا آدم حرص می‌خورد.

پس چون آدم باهوشی هستید این قدر سریع همه چیز را حدس می‌زنید؟

بخشی به خاطر هوش است و بخشی دیگر هم به خاطر نوع بازی و استدلال‌هایی است که می‌کنند و سبب می‌شود متوجه شوی که چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ و چه کسی اشتباه بازی می‌کند. البته می‌توانی اشتباه هم بکنی. در همین قسمت سوم که هفته گذشته پخش شد درباره «علی صالحی» اشتباه کردم و «حامد آهنگی» من را گول زد و رأی به خروج علی دادم.

در جوکر هم حضور داشتید، می‌خواهم بدانم جوکر چقدر به روحیات‌تان نزدیک است؟

رفقایی که با من در ارتباط هستند می‌دانند که من بسیار آدم شوخ طبعی هستم، در عین حال که بسیار جدی هستم بسیار هم شوخی می‌کنم. جوکر فضایی داشت که می‌طلبید این اتفاق بیفتد و همان اندازه هم برایم کافی بود. چندی پیش با یکی از بچه‌های شب‌های مافیا حرف می‌زدم که گفت ناراحت نشدی در فینال جوکر نیستی؟ من هم گفتم که برای من همان قدر اتفاق خوبی بود. فضای خوبی داشت و همان اندازه برایم کافی بود و در عین حال باید از خودم مراقبت کنم چون به هر حال ما یک کاراکتر تعریف شده برای مردم داریم که از آن باید مراقبت کنیم.

به نکته جالبی اشاره کردید؛ بامزه بودن‌تان در جوکر به خصوص در قسمت جوکر تایم که رپ خواندید، دیده شد.

اصلاً فکرش را نمی‌کردم که این قدر دیده شود. شبی که پخش شد استرس این را داشتم که در نیامده باشد و بینندگان بگویند وای چقدر بی‌مزه است ولی خدا را شکر خیلی دیده شد.

اگر برنده می‌شدید با جایزه‌تان چه می‌کردید؟

با آن مبلغ کار خاصی نمی‌توانستم بکنم، در آن مقطع باید به کسی کمک می‌کردم و مطمئناً او سهم بیشتری از آن می‌برد. با آن پول در شرایط اقتصادی کنونی فقط می‌توان ماکارونی خرید!

شما هم مثل مردم جامعه دغدغه‌های مالی این روزها را دارید؟

مگر می‌شود نداشت؟ ما هم خانواده داریم، از طبقه متوسط جامعه‌ایم و تافته جدابافته نیستیم. خودم از طبقه متوسط جامعه هستم و برخلاف این که مردم تصور می‌کنند بازیگران یا اهالی سینما وضعیت خوبی دارند، گرانی به ما فشار می‌آورد و اذیت کننده است.

با توجه به شرایط اقتصادی، اتفاق افتاده به دلیل مشکل مالی نقشی را بپذیرید؟

صد درصد. در یکی از مصاحبه‌هایم هم گفته‌ام، به خاطر داشتن چک، در فیلمی بازی کردم ولی روز اول که بازی‌ام شروع شد از شب تا صبح در خانه گریه کردم ولی مجبور بودم.

برویم سراغ زمانی که علاقه به بازی داشتید اما در رشته غیرمرتبط متالورژی تحصیل کردید. آیا به خاطر تحمیل خانواده بود؟

بخشی به خاطر خانواده‌ام و بخشی هم به خاطر این بود که به شدت به درس فیزیک و شیمی علاقه‌مند بودم. در آن مقطع دانشگاه رفتن مد و مهم بود و هم این که اگر در بازیگری برایم اتفاقی نمی‌افتاد می‌توانستم از طریق رشته‌ام سر کار بروم.

در دهه ۷۰ کلاس‌های آزاد بازیگری «امین تارخ» را گذراندید، چه شد که متوجه شدید می‌توانید یک هنرپیشه و بازیگر خوب شوید؟

معلم فیزیکم به من گفت که تو می‌توانی بازیگر خیلی خوبی شوی و صحبت معلم‌ام سبب شد در کلاس‌های بازیگری آقای «تارخ» شرکت کنم. کلاس او تنها کلاسی بود که در آن بازیگری سینما تدریس می‌شد.

برای این که در این حرفه خودتان را بالا بکشید، ثابت کنید و ماندگار شوید، چقدر تلاش کردید؟

فقط می‌توانم بگویم که عمرم را گذاشتم.

در کارنامه هنری‌تان نقش‌های جدی بر کمدی می‌چربد. نمی‌خواهید تغییری در آن به وجود آورید و بیشتر نقش‌های کمدی بازی کنید؟

من با کمدی «مسیر انحرافی» به مردم معرفی شدم. ولی کمدی خوب که من آن را دوست داشته باشم و بلد هستم آن جنس از کمدی را بازی کنم، بسیار کم به من پیشنهاد داده می‌شود.

نقش‌های قهرمان در آثاری همچون ماتادور، انقلاب زیبا و میکائیل یا ضد قهرمان‌هایی را در پشت بام تهران و آمین بازی کردید، قبول دارید مردم بیشتر در نقش‌های جدی و قهرمان و پلیسی باورتان می‌کنند و دوست‌تان دارند و این گونه نقش‌ها بیشتر به شما می‌آید؟

بله همین طور است، مردم بیشتر دوست دارند در نقش جدی بازی کنم و خودم هم همین نظر را دارم.

شهرت تا به امروز چه اثری روی زندگی شخصی‌تان گذاشته است؟

بدون اغراق بگویم که خوبی‌های شهرت بیشتر از بدی‌هایش است و تنها بدی که دارد و بسیار اذیت کننده است، حاشیه‌هایی است که در زندگی همه وجود دارد و اصلاً به کسی مربوط نیست و برخی دوستان ما بابت همین حاشیه‌ها کارشان را از دست می‌دهند! اگر یک نفر مخفیانه از بازیگری عکس بگیرد و در جایی منتشر کند، آن بازیگر نباید فردا بیکار شود و باید دید آن آدم چرا به شکل ناجوانمردانه‌ای در زندگی آن بازیگر سرک کشیده است. خیلی چیز عجیبی است که می‌رویم یقه بازیگر را می‌گیریم، چرا بازیگر را قربانی می‌کنیم؟ این بی‌معرفتی را بعضی از مردم انجام می‌دهند و بعضی از مسئولان هم بر همین اساس قضاوت می‌کنند و آن فرد بیکار می‌شود.

در فضای مجازی فعال هستید و اکنون ۶۷۴ هزار فالوور دارید. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این فضا به دنبال فالوور نیستید و اغلب پست‌های‌تان درباره بازی‌ها و در راستای کارهای‌تان است.

من به دنبال فضای مجازی و فعالیت در آن نیستم و خیلی کار در این فضا را یاد ندارم، علاقه‌ای هم ندارم و در حد گذاشتن پست از کارهایم فعالیت می‌کنم.

پس مجید واشقانی اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال می‌گذراند؟

صد در صد، بسیار برنامه‌های گفت‌وگو محور و تاریخی را دوست دارم و در یوتیوب جست‌وجو می‌کنم و امیدوارم یوتیوب روزی رفع فیلتر شود، واقعاً نمی‌دانم این چه کار بیهوده‌ای است؟ نمی‌دانم تلگرام چرا باید فیلتر باشد، آن وقت از واتساپ که آمریکایی است، استفاده می‌کنیم!

صحت دارد که برخی تهیه‌کنندگان با توجه به تعداد فالوورها، بازیگران را انتخاب می‌کنند؟

بله، تهیه‌کنندگان بی‌سواد همین کار را می‌کنند.

بازیگری توانمند و در عین حال خوش استایل و خوش صدا هستید. چقدر از خودتان مراقبت می‌کنید؟ (منظورم تمرین صدا و ورزش و داشتن تغذیه مناسب است)

برای داشتن یک فرم استاندارد، چه در صدا و چه بدن، همیشه سعی می‌کنم خودم را روی فرم نگه دارم. خیلی به شکل حرفه‌ای ورزش نمی‌کنم اما خودم را رها نیز نمی‌کنم، در خصوص تغذیه و سلامت بدنم حساس هستم اما در حد استاندارد.

فعالیت‌تان در عرصه تبلیغات نشان از اقبال شرکت‌ها برای استفاده از چهره‌تان دارد. چقدر این فعالیت‌ها در دیده شدن و کسب درآمد موثر است؟

بحث‌تان خیلی گسترده است اما من هر تبلیغی را انجام ندادم، مثلاً تبلیغ برند عطر فرانسوی یا کت و شلوار و مرکز کاشت موی هلیا را انجام دادم و با افرادی کار می‌کنم که برای برند خود ارزش قائل هستند. مطمئناً کسب درآمد در این حرفه وجود دارد.

آن چیزی که در پس ذهن‌تان است و همیشه شما را قلقلک می‌دهد و دل‌تان می‌خواهد کاری برای آن موضوع انجام دهید، چیست؟

در فکر ساختن یک برنامه جذاب هستم.

نهایت راه بازیگری برای مجید واشقانی کجاست؟ افق هدف های‌تان کجاست؟

هیچ نهایتی وجود ندارد و فقط من در مسیر درستی قرار گرفته ام.

اگر سخنی درباره حضور در «شب‌های مافیا» و «جوکر» دارید، بفرمایید…

اگر این ۲ برنامه خوب نبودند در آن‌ها حضور پیدا نمی‌کردم. به نظرم پلتفرمی که ریسک کرد و پای این برنامه‌های نو ایستاد، نتیجه‌اش را دید، از آن سو درست است که «سعید ابوطالب» در ساختن رئالیتی‌شو حرف اول را می‌زند اما در برنامه‌سازی بهتر از «احسان علیخانی» نداریم. او برنامه‌سازی را خوب بلد است و از سوی دیگر فیلیمو بهترین پلتفرم در میان دیگر پلتفرم‌هاست، «شب‌های مافیا» و «جوکر» هر دو برنامه‌های موفق در یک پلتفرم هستند چون در انتخاب‌های‌شان موفق بودند.

منبع: فیلیمو شات

گفت و گو: مریم ضیغمی محمدی

397541