حقوق‌بشر به ابزاری سیاسی بدل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه بر توانمندسازی هرچه بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد دارای مقام مشورتی نزد اکوسوک تاکید کرد.
تصویر حقوق‌بشر به ابزاری سیاسی بدل شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید خطیب‌زاده سخنگو و رئیس محترم مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در نشست تخصصی و تعاملی سازمان‌های مردم‌نهاد دارای مقام مشورتی نزد اکوسوک (شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد) که از سوی معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق‌بشر برگزار شد، ضمن تبیین نقطه نظرات وزارت امورخارجه در خصوص زمینه های تعامل دوسویه و توانمندسازی هرچه بیشتر این سمن‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت.

در نشست مذکور که صبح امروز برگزار شد، خطیب‌زاده با اشاره به تطور مفاهیم، رویه‌ها و محیط عمل کنشگران در نظام بین‌الملل، بر این نکته تأکید کرد که دولت‌ها - از روی انتخاب و یا جبر زمانه- اختیارات و مسئولیت‌های برخی حوزه‌ها را به طور نسبی با کنشگران غیردولتی به اشتراک گذاشته‌اند و از این رو، سالهاست که دیگر نمی‌توان دولت را کنشگر واحد نظام بین‌الملل تصور کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه با اشاره به حوزه‌هایی که دولت‌ها سابقاً به صورت انحصاری عهده‌دار آن‌ها بودند و اینک آن حوزه‌ها را با سمن‌ها و کنشگران غیردولتی به اشتراک گذاشته‌اند به مواردی نظیر مذاکرات منتج به معاهدات و یا تفاهم‌نامه‌ها، تماس‌ و تعامل با سازمان‌ها و یا کنشگران بین المللی و یا بین‌الدولی، میانجیگری و اقدامات مربوط به حفظ و توسعه‌ی منافع ملی کشورهای متبوع خود اشاره نمود.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنرانی خود، موضوع حقوق‌بشر را یکی از مهم‌ترین قربانیان روابط بین‌الملل عصر حاضر عنوان کرد و بیان داشت که مقوله‌ی حقوق بشر به دلیل رویکرد کانون‌های قدرت بین المللی به ابزاری سیاسی برای پیشبرد اهداف آن کانون ها مبدل گشته است.

خطیب زاده علاوه بر تاکید بر اختیارات سمن‌ها، آن‌ها را واجد مسئولیت‌ها و وظایفی نیز خصوصاً در حوزه‌ی صیانت و ارتقاء ارزش‌های واقعی حقوق‌بشر برشمرد و از سمن‌های فعال در این حوزه خواست به این حقیقت واقف باشند که صرفاً با موضوعی حقوقی جهان‌شمول سروکار ندارند بلکه هم‌چنین با مقوله‌ای مواجهند که جنبه‌های مختلف آن اعم از ملی و محلی و یا وجوه سیاسی، اجتماعی و فردی آن به مراتب نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است.

خطیب زاده ایالات‌متحده را به‌عنوان دولتی برشمرد که در جعبه‌ابزار سیاست خارجی خود از حقوق بشر به‌عنوان یکی از ابزارهای معمول در پیشبرد اهدافش بهره می‌برد که نتیجه آن متاسفانه به بازیچه گرفته شدن مفهوم‌متعالی حقوق بشر انجامیده است.

خطیب‌زاده در بخش پایانی سخنرانی خود بر این موضوع تاکید نمود که وزارت امور خارجه آمادگی دارد به سمن ها در راستای کسب مقام مشورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) و نیز حضور در مجامع بین‌المللی تا حد ممکن مساعدت نماید.

در این نشست که بیش از ۸۰ سازمان مردم‌نهاد حضور داشتند علاوه بر رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه، غریب‌آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق‌بشر، و هم‌چنین عباسی معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور نیز سخنرانی کردند.

397379