«کم‌خونی» در کمین این افراد است!

یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان به تشریح دلایل ابتلا به کم خونی و علائم این عارضه پرداخت.
تصویر «کم‌خونی» در کمین این افراد است!

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محمدرضا گلپایگانی با بیان اینکه "کم خونی" بیماری نیست، گفت: این عارضه علامتی است که در بیماریهای مختلف خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر تعداد گلبولهای قرمز فرد به هر دلیل کم شده و یا حجم آنها کوچکتر از حد معمولی شود، می گوییم فرد به کم خونی مبتلا شده است.

گلپایگانی در خصوص دلایل ابتلا به کم خونی، گفت: بیماری ها و دلایل مختلفی در ایجاد کم خونی موثر است که برخی از آنها مادرزادی بوده و برخی در طول دوران زندگی ایجاد می‌شود. بطور مثال کم خونی ناشی از تالاسمی مادرزادی است که دو نوع مینور و ماژور را شامل می شود و درمان های کنترلی خاص خود را دارد.

این فوق تخصص خون وسرطان گفت: اما برخی دیگر از انواع کم خونی ناشی از بیماری های مختلفی است که فرد در طول زندگی به آنها مبتلا می شود که شایعترین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن است. این نوع کم خونی بیشتر در زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی آنها مشاهده می شود و درمان آن هم مصرف قرص آهن است.

گلپایگانی گفت: برخی موارد کم خونی هم داریم که ناشی از مصرف "باقلا" است که آن را به نام بیماری "فاویسم" می شناسیم و در درمان این نوع بیماری هم نیاز است که افراد مصرف باقلا را کنار بگذارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: انواع دیگر کم خونی هم داریم که در بیماری ها و عفونت های مزمن مانند تب مالت و سل خود را نشان می دهد که درمان این کم خونی ها هم بستگی به درمان این بیماری ها دارد.

گلپایگانی گفت: در مجموع کم خونی یک علامت است که برای درمان آن باید ریشه اصلی آن شناسایی و درمان شود.

وی در خصوص کم خونی افراد به دنبال مصرف زیاد و بلافاصله چای بعد از غذا نیز گفت: این موضوع صحت دارد، چرا که مصرف بلافاصله چای جذب آهن در بدن را کم می کند و اگر در طولانی مدت این کار انجام شده و ذخایر آهن فرد کافی نباشد، فرد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.

397175