«نشاط»؛ نیاز امروز جامعه

یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان که نیروی محرکه‌ای سرشار از انرژی برای تحرک فردی و فعالیت اجتماعی مردم است، شادابی فردی و نشاط اجتماعی است که با اندک اغماضی می‌توان آن را از نیازهای اساسی هم به حساب آورد.
تصویر «نشاط»؛ نیاز امروز جامعه

به گزارش سایت خبری پرسون، نبی اله عشقی ثانی تحلیلگر مسائل اجتماعی در یادداشتی نوشت: انرژی کسب‌شده از یک برنامه و فعالیت فرح‌بخش و شادی‌آفرین می‌تواند تا مدتی سرخوشی و شادمانی را برای استمرار زندگی معمول افراد فراهم کند و باعث شادابی و تحرک مثبت جامعه شود. دوره دوساله شیوع و جولان ویروس کرونا در جهان، متاسفانه انسان فطرتا اجتماعی را از زندگی جمعی و اجتماعی به شدت دور ساخت و تنها زندگی کردن و دوری از حضور در جمع را تبدیل به عادت کرده و زمینه‌ساز بروز افسردگی شده و عوارض آن همچنان ادامه دارد.

مردم وقتی هم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند از دلزدگی‌ها سخن می‌گویند که باعث استمرار ناراحتی، غم و افسردگی بیشتر می‌شود. لازم است سریع‌تر برای مقابله با آن کاری کرد. از سوی دیگر گرانی‌های خارج از کنترل و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در مقایسه با درآمدها و کاهش منابع اقتصادی مردم، بیکاری جوانان تحصیلکرده باعث کم‌تحرکی، استرس و افسردگی آحاد مردم شده است که باید برای برون‌رفت از آن چاره‌ای اندیشید.

مسئولان و برنامه‌ریزان کشور باید برای زمینه‌سازی نشاط اجتماعی در جامعه و ایجاد تحرک و شادابی مردم و فاصله گرفتن آنان از این مشکلات فکری بکنند و امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کنند.

در این میان رسانه‌ملی یعنی رادیو و تلویزیون باید برنامه‌های شادی‌بخش و سرگرم‌کننده بیشتری تولید و پخش کند و با نشان دادن مکان‌های دیدنی، پارک‌ها، باغ‌ها و تفرجگاه‌ها و تبلیغ و معرفی آنان، مردم را برای بازدید و دیدار از این مکان‌ها تشویق کنند، موسیقی شاد بیشتری تولید و پخش کنند تا روح و جان مردم با جذب شادابی و نشاط که نیاز مهم انسان‌هاست از در خود فرورفتگی‌ها فاصله بگیرد و تحرک اجتماعی افزایش یابد، متولیان امور فرهنگی و فراغتی و به‌خصوص شهرداری‌ها باور کنند که غصه و غم بر ذهن انسان‌ها پرده‌ای کدر می‌کشد تا جلوی شادابی و لبخند و خوشحالی را بگیرد و اقدامات سازنده و تلاش و کار اثربخش مفید برای جامعه به حداقل خود برسد. عبور از این پرده ضخیم می‌تواند باعث تعاملات مثبت و پویایی و افزایش سرمایه اجتماعی شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه محیط جامعه با شادابی و نشاط آشتی کند تا لبخند بر چهره‌ها بنشیند و برای این کار منتظر موفقیت‌های بسیار بزرگ نباشیم.

فراهم آوردن یک محیط مصفا، فرح‌بخش، زیبا و شاد توسط شهرداری‌هاست که روحیه مردم را از تکدر، ناراحتی و ناتوانی جدا می‌کند و به سمت روشنایی، عشق و دیگردوستی سوق می‌دهد. البته هر انسانی موظف است نویدبخش امید به آینده و زندگی بهتر باشد. باید نشاط و شادابی را جزو ویژگی‌های فرهنگ ملی کشورمان قرار دهیم و برای تامین آن بکوشیم. مطمئنا تاثیر بسیار مثبتی بر تولید سرمایه اجتماعی و امید به آینده و داشتن روزگاری فرح‌بخش و شاداب برای آینده جوانان و سازندگی کشور خواهد داشت.

منبع: روزنامه آرمان ملی

396370