رفتارهای غیراخلاقی دو بازیگر هالیوود در دادگاه

بخشی از جزئیات اختلاف و دادگاه امبر هرد و جانی دپ، زوج هالیوودی را بخوانید.
تصویر رفتارهای غیراخلاقی دو بازیگر هالیوود در دادگاه

به گزارش سایت خبری پرسون، دپ خود را شخصی می‌شمارد که مورد خشونت خانگی از سوی همسرش قرار گرفته و هرد هم می‌خواهد ثابت کند کسی که در این سال‌ها مورد آزار و خشونت قرار گرفته، خودش است

از جزئیات دادگاه امبر هرد و جانی دپ، زوج هالیوودی که چندسال پیش از هم جدا شدند، تقریبا تمام علاقه‌مندان سینما کم‌وبیش اطلاع دارند. جانی دپ، هنرپیشه آمریکایی این روزها در دادگاه حاضر شده تا علیه امبر هرد شهادت دهد. دپ خود را شخصی می‌شمارد که مورد خشونت خانگی از سوی همسرش قرار گرفته و هرد هم می‌خواهد ثابت کند کسی که در این سال‌ها مورد آزار و خشونت قرار گرفته، خودش است.

در سال ۲۰۱۸ برای اولین‌بار امبر هرد طی مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد، خود را شخصیتی ناامید که مورد خشونت‌خانگی قرار گرفته است با وجود اینکه در مقاله‌اش نامی از دپ نبرد اما به اتهاماتی اشاره کرده بود که در دادگاه تلاش داشت با آنها علیه دپ حکم ممنوعیت بگیرد. هرد در طول دادگاه‌های برگزارشده تلاش کرد ثابت کند جانی دپ تحت‌تاثیر موادمخدری که استفاده می‌کرده این کارها را انجام داده است.

ادعاهای هرد علیه دپ

رابطه امبر هرد و جانی دپ در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و آنها در سال ۲۰۱۵ در لس‌آنجلس با یکدیگر ازدواج کردند. هرد مدعی است در این مدت درگیری‌هایی با همسرش داشته و دپ او را کتک زده و موردحمله قرار داده است. براساس گفته‌های او این اتفاق برای اولین‌بار زمانی افتاد که خالکوبی دپ را دیده و از او معنی آن را پرسیده و هرد بعد از شنیدن معنی آن که گمان می‌کرد شوخی است، خندیده و آن را مسخره کرده و دپ به این دلیل آن را کتک زده است.

ادعای بعدی او درباره سفرش به لس‌آنجلس است که گفته بود دپ در هواپیمای شخصی‌شان در مسیر بوستن به لس‌آنجلس او را آزار داده است. هرد ادعا کرده همسرش در هواپیما بسیار مست بوده و کارهایی که کرده دست خودش نبوده، اما دپ بیان کرده قبل از پرواز تنها دو قرص همراه با یک گلاس شامپاین خورده بود و هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداده و همه این ادعاها تصورات ذهنی هرد است.

بعد از این ماجراها سرانجام هرد در سال ۲۰۱۶ درخواست طلاق داد و دلیل آن را آزار فیزیکی و خشونت خانگی دانست و این آزارها را به زمانی ربط داده که دپ الکل و موادمخدر استفاده می‌کرد. هرد در دادگاه گفته بود دپ با پرت‌کردن گلدان صورتش را کبود کرده اما بعد از بررسی‌هایی که از سوی پلیس لس‌آنجلس صورت گرفته بود معلوم شد این ادعا دروغ بوده است. سخنگوی جانی دپ در همین دادگاه گفته بود که هرد قصد دارد با ادعاهای دروغ تا قبل از جدایی به معامله مالی مدنظرش برسد. البته هرد ادعا می‌کند که هفت‌میلیون دلار به‌دست‌آمده از این ماجراها را به خیریه بخشیده است.

امبر هرد؛ مبتلا به اختلالات حاد شخصیتی

ماجرای اختلافات بین دپ و هرد که تاکنون در جریان است درواقع از سال ۲۰۱۹ جدی‌تر شد و دپ برای اثبات دروغ بودن ادعاهای هرد تلاش‌های زیادی کرد. بعد از ادعاهای هرد همکاری‌های برخی فیلمسازان با جانی دپ قطع شد و همه او را به‌عنوان فردی که همسرش را مورد خشونت خانگی قرار داده، می‌شمردند. سرانجام در یکی از جلسات دادگاهی این زوج، صداهای ضبط‌شده‌ای از امبر هرد در دادگاه پخش می‌شود که به زدن جانی دپ اعتراف کرده است.

بعد از ادامه‌دار شدن این دادگاه و گرفتن تست‌های روانشناسی مختلف از هرد توسط یک روانپزشک در دادگاه، ثابت شد این بازیگر مبتلا به اختلالات حاد شخصیتی است و رفتارهایی که می‌کند دست خودش نیست و مشخص است حرف‌هایی که می‌زند پایه و اساس درستی ندارد. در آخرین دادگاه هم هنگامی که هرد داشت داستان اولین‌باری که کتک خورده بود را تعریف می‌کرد، داستان‌سرایی‌هایش طوری بود که انگار داشت یک فیلم یا سریال را روایت می‌کرد و بیشتر شبیه به یک داستان بود تا واقعیت.

ایلان ماسک و جیمز فرانکو ازجمله افرادی بودند که زمانی که دپ نبود هرد با آنها به او خیانت می‌کرد و تا قبل از مشخص شدن بیماری هرد قرار بود در یکی از جلسه‌های دادگاه حضور پیدا کنند و علیه دپ شهادت دهند و تایید کنند که هرد مورد خشونت و حمله دپ قرار گرفته است، اما بعد از مشخص‌شدن اختلالات شخصیتی هرد و پیش‌بینی اینکه ممکن است دپ در دادگاه پیروز شود، دیگر در جلسه شرکت نکردند. بنا بر جلسات برگزار شده تاکنون تا حدودی مشخص شده فردی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته دپ بوده و هرد در این مدت بر پایه ادعاهای دروغ در دادگاه حاضر شده است.

حذف جانی دپ از «دزدان دریایی کارائیب»

نکته‌ای که در جریان این دادگاه‌ها وجود دارد این است که جانی دپ را از دو فیلم «جانوران شگفت‌انگیز» و «دزدان دریایی کارائیب» حذف کردند و او گفته است حتی با پیشنهاد دستمزد میلیون‌دلاری هم حاضر نیست دیگر با دیزنی همکاری کند. تا قبل از دادگاه اخیرشان هیچ اتفاقی در زمینه کاری برای هرد رخ نداده بود، اما با ثابت شدن ادعاهای دروغ او کارازی برای حذف شدن هرد از مجموعه سینمایی «آکوامن ۲» شکل گرفت و بیش از سه‌میلیون امضا جمع شد و قرار است این بازیگر از این فیلم حذف شود.

این جریان به اینجا ختم نشد و ماجرا از وزن‌کشی میان هواداران دو هنرپیشه مشهور فراتر رفته و مسائل دیگری مطرح شده‌اند. اینکه یک زن چطور می‌تواند با سوءاستفاده از موجی که در حمایت از زنان طی سال‌های اخیر به راه افتاده، یک مرد را به گوشه رینگ ببرد و باعث از بین رفتن حیثیت، موقعیت شغلی و خلاصه همه‌چیز او شود و اینکه اساسا اقدام به خشونت خانگی، مخصوص مردان نیست، بحث‌هایی هستند که پیرو این دادگاه در گرفته‌اند. برخی نقدها هم متوجه شخصیت نمایشی و به تعبیر عده‌ای «خودشیفته» امبر هرد است. افکار عمومی سراسر دنیا گردش محسوسی به سمت حمایت از جانی دپ، به‌عنوان نماد مردان قربانی پیدا کرده است.

بین حامیان او حتی زنان فمنیست هم دیده می‌شوند. ماجرای دادگاه این دو بازیگر همچنان ادامه دارد اما نتیجه آن تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

جادوی تصویر و تاثیر آن بر قضاوت انسان‌ها

از آنجا که این محاکمه توجه بسیاری از طرفداران دپ و هرد و همچنین عموم مردم را به خود جلب کرده بود، تبدیل به اولین محاکمه خانوادگی جهان شد که به‌صورت مستقیم در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شد و بخش نظرات آن خصوصا در پلتفرم‌هایی مثل Twitch یا VMAغوغا به پا کرد. کاربران متعددی در چت نظرات خود را درمورد این پرونده بیان یا با نظراتی که در توئیتر، تیک‌تاک و اینستاگرام دیده می‌شد، مخالفت کردند.

کلیپ‌های متعددی از این نمایش برای ایجاد مجموعه‌ها یا ویدئوهای واکنشی استفاده کرده‌اند که در فضای مجازی پخش ‌شده‌اند. یک ویدئوی قابل‌توجه، ابرکاتی از اعتراض‌های مکرر وکیل هرد به شهادت دپ بود که ۳۰ میلیون بازدید در TikTo و ۱۵ میلیون بازدید در YouTube تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ جمع‌آوری کرد.

پخش تصویری این دادگاه، ورق را چنان برگرداند که همه‌چیز با چند روز قبلش تفاوت کرد. تا پیش از این توئیت‌هایی که نیوزویک در سال ۲۰۱۶ بررسی کرده بود و در آنها از نام یکی از این بازیگران استفاده می‌شد و حداقل ۱۰۰بار لایک شده بود، به حدود ۳۸ مورد می‌رسید که معیارهای برابری را برآورده می‌کردند و یکی از این دو نفر در آنها حمایت می‌شد؛ اما از ۱۹ آوریل ۲۰۲۲، یک مطالعه مشابه نشان داد حداقل ۵۰۹ توئیت پست شده بود و به‌رغم مطابقت با معیارهای مطالعه ۲۰۱۶، این‌بار اکثریت آنها از دپ حمایت کردند.

گویا این ضرب‌المثل ایرانی کاملا درست بود که «شنیدن کی بود مانند دیدن؟» وقتی دادگاه این دو بازیگر را همه مردم دنیا به‌صورت تصویری دیدند، قضاوت‌ها تغییر عمده‌ای کرد. گویی دوربین همان کاری را با هیات‌منصفه افکار عمومی کرد که در فیلم «۱۲ مرد خشمگین»، تصمیم‌گیرنده شماره هشت با آنها کرده بود.

۱۱ عضو هیات‌منصفه رای به گناهکاری یک متهم دادند اما تصمیم‌گیرنده شماره هشت، تمام باورهای ثابت و قطعی آنها را به هم ریخت. حالا دیگر دعوا بین طرفداران دو بازیگر هالیوود نیست و به‌علاوه افراد بسیار بیشتری را هم درگیر خودش کرده است. Buzzfeed، یک شرکت رسانه‌ای خبری که در فضای اینترنتی آمریکا فعالیت می‌کند، گزارش داد بین ۲۵ آوریل تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ میلادی، ۱۶۶۷ پست با استفاده از هشتگ «عدالت برای جانی دپ» در فیس‌بوک آپلود شده است که درمجموع بیش از هفت میلیون تعامل، یعنی لایک و اشتراک‌گذاری بین آنها وجود دارد. در همین حال، هرد نسبتا تنها ۱۶ پست در پشتیبانی داشت، با ۱۰۴۱۵ تعامل. علاوه‌بر این در TikTok، ویدئوهای برچسب‌گذاری‌شده با «عدالت برای امبر هرد» تنها بیش از ۲۱ میلیون بازدید ترکیبی دارند، درحالی‌که ویدئوهای برچسب‌گذاری‌شده با «عدالت برای جانی دپ» تا ۲۹ آوریل بیش از پنج‌میلیارد بازدید ترکیبی داشته‌اند.

منبع: فرهیختگان

396238