چگونه یک شرکت خدماتی درآمد زا تاسیس کنیم؟

وقتی اقدام به تجارت و یا فعالیت اقتصادی می نمایید، نیازمند آن هستید تا با مطالعه دقیق و فراهم آوردن اطلاعات و مدارک مرتبط به آن فعالیت، تمام جوانب آن را ارزیابی نمایید.
تصویر چگونه یک شرکت خدماتی درآمد زا تاسیس کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی اقدام به تجارت و یا فعالیت اقتصادی می نمایید، نیازمند آن هستید تا با مطالعه دقیق و فراهم آوردن اطلاعات و مدارک مرتبط به آن فعالیت، تمام جوانب آن را ارزیابی نمایید. به عنوان مثال اگر تمایل دارید که در قالب یک شرکت و یا موسسه، فعالیتهای خدماتی و یا اقتصادی و تولیدی را انجام دهید، باید در ابتدا شرکت یا موسسه خود را ثبت نمایید. برای انجام انواع فعالیت و بستن قراردادها، کد اقتصادی دریافت نمایید. برای فعالیتهای اقتصادی بین المللی، کارت بازرگانی اخذ نمایید. برای انجام انواع خدمات و ارایه اظهارنامه مالیاتی، کد اقتصادی خود فعال داشته باشید. و مطالب متعدد دیگری که نیاز است تا با استفاده از یک هویت واقعی برای شرکت یا موسسه خودتان از مزایایی که برای شرکت یا موسسه شما در قانون تعریف شده است بهره مند شوید.

در گام نخست، به ثبت شرکت می پردازیم و در این نوشتار تمامی مطالب مربوط به ثبت شرکتها را با هم مرور می نماییم. البته تمرکز خود را بر ثبت شرکتهای خدماتی خواهیم گذاشت زیرا جهت تاسیس و ثبت شرکت خدماتی، به مقدار زیادی سرمایه نیاز نیست. البته به طور تقریبی ثبت انواع شرکتها مراحل مشابهی دارد و در برخی موارد به دلیل تخصصی شدن شرکت یا موسسه، امکان دارد برخی مراحل اضافه گردد.

ثبت شرکت خدماتی

تمامی شرکتهایی که ارائه دهنده انواع خدمات هستند، در زمره این گروه قرار می گیرند. مانند شرکتهای نظافتی، ارائه دهنده خدمات کشاورزی، ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری، حمل و نقل، چاپ و بسیاری از شرکتهای مشابه دیگر. مثلا تمامی ادارات و سازمانها را می توان به عنوان شرکت و یا سازمان خدماتی معرفی نمود زیرا در هر حال ارائه دهنده خدمت هستند و مشکلات ارباب رجوع خود را در زمان مشخص برطرف می نمایند. هر شرکت و موسسه ای باید به ثبت خود در اداره ثبت اسناد، مبادرت ورزد تا به صورت قانونی بتواند مالکیت معنوی و مادی اقدامات خود را کسب نماید. برای ثبت شرکت خدماتی باید مدارک خود را به اداره ثبت اسناد ارسال نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت خدماتی

این مدارک عبارتند از: تکمیل فرمهای صورتجلسه موسسین و درخواست ثبت شرکت به همراه امضای تمامی شرکا، تهیه تمامی صفحات اساسنامه که به امضای تمامی شرکا برسد.

بعد از این موارد، حال باید نام مناسبی برای شرکت در نظر گرفته شود. اما با توجه به این که امکان دارد، نامی که انتخاب می کنیم، مشابهت داشته باشد، لازم است تا چند نام مورد علاقه را در نظر داشته باشیم و به اداره ثبت شرکتها تحویل نماییم تا با بررسی و مشخص شدن تکراری نبودن نام در نظر گرفته، از آن استفاده نماییم. نکته مهم در انتخاب نام شرکت آن است که باید بومی و متناسب با شرایط کشور، قوانین و فرهنگ باشد و از نام خارجی نیز پرهیز شود. تمامی این موارد در بخش ممیزی به دقت زیر ذره بین خواهد بود و به منظور پیشگیری از اطاله زمان رسیدگی به پرونده و تجدید کار، به موارد بیان شده حتما دقت نمایید.

با توجه به اطلاعات مربوط به شرکت و نظر کارشناس، جهت پرداخت حق ثبت، از طریق بانک ملی که حساب مربوط به ثبت شرکتها در آن متمرکز است، اقدام می شود و رسید پرداخت تحویل حسابداری اداره ثبت اسناد خواهد شد. حالا دستور ثبت توسط ممیز صادر خواهد شد.

همه مدارک و اقدامات نهایی توسط کارشناس تاسیس بررسی می شود تا در صورت هرگونه کاستی یا مغایرت، موارد تصحیح گردد. اگر رییس اداره ثبت شرکتها نیز اقدامات انجام شده را تایید نماید، نسخه نهایی با مهر اداره ثبت برای درج در روزنامه کثیر الانتشار به متقاضی داده شده و یک نسخه بایگانی می شود. این اقدام پایانی ثبت یک شرکت بوده و حالا شرکت یا موسسه شما ثبت گردیده است.

انواع شرکت

با توجه به این که نوع فعالیت شرکتها موجب خواهد شد تا در ثبت شرکت کمی متفاوت عمل نماییم، لذا لازم است تا انواع شرکت را با هم مرور نماییم و شرایط خاص ثبت شرکت خدماتی را بیان کنیم.

  • شرکت خدماتی با مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود باید شامل حداقل 2 نفر بالاتر از 18 سال، با سرمایه حداقل یک میلیون ریال برای ثبت شرکت باشد که روند کار ثبت شرکت خدماتی با مسئولیت محدود تقریبا 10 روز کاری خواهد بود.
  • شرکت خدماتی سهام خاص: این شرکت حداقل با 5 نفر که 3 نفر آنها اعضای هیات مدیره هستند و برای ثبت شرکت خود نیازمند هزینه یک میلیون ریال دارند، فعالیت خواهد نمود. باید حداقل 35 درصد سرمایه در حساب بانکی شرکت موجود باشد. ثبت این نوع از شرکت نیز 10 روزه انجام می شود.

جهت ثبت شرکت خدماتی باید تمامی مدارک شناسایی و اساسنامه شرکت و اطلاعات اعضای هیات مدیره به همراه اسامی انتخاب شده برای شرکت به اداره ثبت اسناد ارایه گرد.

چند نکته مهم

باید توجه داشت که شرکتهای خدماتی در کلانشهرها تاسیس می شوند. حتما باید دفتر کار شرکت مکان مشخصی باشد و ثبت شده و توسط اداره ثبت اسناد مربوطه تایید گردد. هدف و نوع فعالیت شرکت مشخص باشد هرچند که یک شرکت می تواند در جند نوع فعالیت، مشغول به کار شود.

در ثبت یک شرکت علاوه بر اقدامات بیان شده، باید گواهی تعیین صلاحیت نیز صادر گردد که این گواهی نشانگر آن است که شرکت مجوز انجام فعالیت از سوی صنفی که در آن زمینه فعالیت می کند، داراست. برای ثبت شرکت باید تمام عملکرد افراد حقیقی و حقوقی شفاف باشد و مجوزهای لازم کسب شده باشد.

یکی از موارد جالب توجه آن است که اصناف موظف هستند که با دریافت مدارک هر شرکت جدید و بررسی صحت و سقم آنها، برای شرکتهای زیرمجموعه خود دوره های آموزشی برگزار نمایند و اطلاعات برگزاری کلاس را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت صدور مدرک ارسال دارند.

ثبت شرکتهای خدماتی خاص

برای ثبت شرکتهای خدماتی ممکن است اقدامات متفاوتی نیاز باشد. مثلا برای ثبت شرکت خدماتی از نوع حمل و نقل، ادارات مختلفی ذی نفع هستند و این وابسته به کارایی این شرکتها می باشد. سیستم حمل و نقل شامل حمل و نقل درون شهری، حمل و نقل برون شهری، حمل و نقل بین المللی می باشد. لذا به منظور تاسیس هر یک از شرکتهای حمل و نقل باید مجوزهای مرتبط از ادارات ذی نفع دریافت گردد. ثبت شرکتهای خدماتی که در زمینه چاپ و تکثیر فعالیت دارند، نیز نیازمند مجوزهای خاص است. البته توجه نمایید که دو حوزه حمل و نقل و چاپ و تکثیر کمی متفاوت هستند و سایر شرکتهای خدماتی به صورت کلی بیان شده، با ارائه مدارک ثبت خواهند شد. در نتیجه فقط دو نوع شرکت بر اساس نوع فعالیت خود برای ثبت شدن نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح هستند و سایر شرکتها لزومی به دریافت مجوز نخواهند داشت.

نکات پایانی

از جمله مواردی که در خصوص ثبت شرکتهای خدماتی باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع فعالیت آن شرکت است زیرا در رده بندی و بسیاری از نکات مرتبط با شرکت، تاثیرگذار است. این تاثیر حتی در نامگذاری شرکت، انتخاب لوگو و ارائه اطلاعات جهت ثبت شرکت دخیل است. اما همه شرکتها بعد از ثبت و دریافت کد اقتصادی در انجام معاملات تجاری و خرید و فروش از قواعد مشابهی پیروی می کنند. در مناقصات و مزایدات شرکت می کنند. از انواع تسهیلات بانکی بهره مند می شوند. در ایجاد نمایشگاه و بهره مندی از فضای رقابت عادلانه به تولید و ارائه خدمت می پردازند. جهت توسعه فعالیتهای خود نیز می توانند به ایجاد دفاتر در بخشهای مختلف کشور و یا در سایر کشورها اقدام نمایند.

اما با توجه به موضوع تاسیس شرکت، نحوه فعالیتها متفاوت است. مثلا شرکتهای خدماتی نظافتی شهری در تمامی امور نظافت، ایجاد فضای مناسب و سبز شهری، انجام بازیافت و موارد مشابه فعایت می نمایند. شرکتهایی که مسئول زیباسازی شهر هستند، تمامی اقدامات رنگ آمیزی، زیباسازی دیوارهای شهری، زیباسازی معابر و رنگ آمیزی جدولها و موارد مشابه را بر عهده دارند. شرکتهای خدمات خودرویی در حوزه ارائه انواع قطعهریال تعمیر و یا نگهداری قطعات انجام وظیفه می نمایند. همچنین ساخت و تولید و بومی سازی بر اساس طرح و الگوهای متناسب داخلی نیز از جمله اقدامات دیگر شرکتهای خدماتی خودرویی به شمار می رود. شرکتهای متعددی در حوزه خدمات فعال هستند که به علت تعدد فعالیت و گستره آنها، ارائه مطالب مربوطه در این مقال نخواهد گنجید لیکن در حد توان به آنها اشاراتی شده است.

396123