شب‌ های بهاری ایران در ساری

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از برگزاری شب‌های فرهنگی با محوریت ظرفیت‌های اقتصادی استان و کشور خبر داد.
تصویر شب‌ های بهاری ایران در ساری

به گزارش سایت خبری پرسون، ایزدی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از برگزاری شب‌های فرهنگی با محوریت ظرفیت‌های اقتصادی استان و کشور در افتتاحیه رویداد بین‌المللی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو «ساری ۲۰۲۲» خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ بیستم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور سفرای کشورهای عضو اکو و همچنین مسئولان این سازمان همکاری‌های اقتصادی به طور رسمی برگزار خواهد شد.

وی افزود: معرفی ظرفیت‌های ملی گردشگری ایران از برنامه‌های شب‌های فرهنگی ساری ۲۰۲۲ است که با عنوان "شب‌های بهاری ایران" و محوریت معرفی بهارنارنج و گلاب ایران و ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری اقوام ایران‌زمین برگزار می‌شود.

ایزدی با اشاره به معرفی ظرفیت‌های کمتر شناخته‌شده گردشگری مازندران و همچنین کمک به برندسازی این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگران و افزایش فرصت‌های اقتصادی مرتبط با گردشگری افزود: مراسم افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ با همین رویکرد قرار است به معرفی سه جاذبه مهم اقتصادی مازندران و ایران بپردازد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: بهارنارنج، گلاب و فرهنگ اقوام ایران سه جاذبه‌ای هستند که ظرفیت‌های وابسته اقتصادی بسیار خوبی در آن‌ها نهفته است و می‌توان از آن‌ها برای جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصاد بومی در مناطق مستعد استان و کشور بهره گرفت.

ایزدی گفت: شب نخست افتتاحیه طبق برنامه قرار است با محوریت بهارنارنج ایران برگزار شود. تمرکز و نگاه ما هم صرفاً محدود به یک شهر یا یک استان نیست. بلکه می‌خواهیم به مهمانان و مخاطبان بگوییم که مناطقی از ایران مانند مازندران، فارس و کرمان که قطب‌های بهارنارنج هستند و در فصل بهار با توجه‌ به فعالیت‌های بومی مرتبط با این محصول، می‌توانند جاذبه‌ای برای گردشگران خارجی محسوب شوند.

وی افزود: یکی از معضلات ما در برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این محصولات، پراکندگی و چندپارچگی محتوایی و نبود نگاه یکپارچه برای برندسازی و تحقق اهداف اقتصادی است. در این رویداد قصد داریم با نگاهی یکپارچه، ظرفیت‌های این‌چنینی را به برندی برای ایران تبدیل کنیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در شب دوم افتتاحیه یعنی ۲۱ اردیبهشت نیز همین نگرش نسبت به گلاب ایران وجود دارد. واقعیت این است که امروز با برخی اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر تولید گلاب باکیفیت صرفاً به کاشان محدود نمی‌شود. در چند سال اخیر ظرفیت‌های مربوط به کشت گل محمدی در ارتفاعات مازندران جدی گرفته شد و اکنون گلاب دودانگه ساری به یک برند معتبر در گلاب تبدیل شده است. در چهاردانگه نیز کشت گل محمدی رو به افزایش است. این ظرفیت در مناطق دیگری از کشور نیز وجود دارد. هدف این است که با برگزاری دومین شب افتتاحیه به‌عنوان شب گلاب ایران، گامی برای برندسازی گلاب ایران در منطقه برداشته شود.

وی افزود: شب سوم نیز قرار است با محوریت اقوام ایرانی برگزار شود. البته گروه‌های مرتبط با اقوام ایرانی در هر سه شب حضور دارند و به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و بومی می‌پردازند. ضمن این که نمایشگاه محصولات بومی و سنتی اقوام ایرانی از استان‌های مختلف نیز از آغاز تا پایان افتتاحیه طی این سه روز برپا و پذیرای علاقه‌مندان است.

ایزدی با اشاره به هدف مهم رویداد ساری ۲۰۲۲ در کنار شناساندن مازندران به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در منطقه و بین کشورهای همسایه و معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی گردشگری که برخی از آن‌ها مانند بهارنارنج و گلاب بین استان‌های مختلف مشترک است، گفت: با این نگرش می‌توان علاوه بر جذب گردشگری به‌عنوان یک عامل مهم رونق اقتصادی، روی معرفی و صادرات محصولات شاخصی همچون فرآورده‌های بهارنارنج و گلاب که محصولات بهارانه مناطق مختلف ایران هستند نیز برنامه‌ریزی کرد. این همان مسیر میان‌بری است که گردشگری برای رونق اقتصادی یک کشور می‌تواند ایجاد کند.

نخستین گام از برنامه شب‌های فرهنگی رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ با محوریت شب‌های فرهنگی رامسر ۹ و ۱۰ اردیبهشت در بوستان ولایت ساری برگزار شد که آغازی بر فرآیند برنامه‌های گردشگری شبانه مازندران در این رویداد اقتصادی گردشگری محسوب می‌شد.

منبع: فارس

395930