ضرورت بهره‌گیری از سامانه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران

برای اولین بار سامانه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های عمرانی و زیربنائی شهرداری تهران راه‌اندازی شد که امید است این اتفاق مهم در شهرداری تهران منجر به ارزیابی موثرتر اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران شود و نتایج مطلوبی را برای توسعه پایدار شهری و بهبود کیفیت زیست شهری به همراه داشته باشد.
تصویر ضرورت بهره‌گیری از سامانه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدسجاد موسوی، رئیس اداره ارزیابی و استاندارد‌های محیط زیست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برای تبیین یادداشتی با عنوان «ضرورت بهره‌گیری از سامانه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران» نوشته که در ادامه می‌خوانید:

«به منظور دستیابی به توسعه شهری پایدار در قالب برنامه‌های توسعه هماهنگ با اصول محیط‌ زیستی، اقتصادی و اجتماعی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با نگاه به آینده در توسعه کالبدی شهری و بهبود وضعیت محیط زیست و در نتیجه ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۸۶ مصوبه‌ای با عنوان «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی و ارائه برنامه زمانبندی برای تمامی طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری تهران» ارائه نموده و دستورالعمل مرتبط با این مصوبه نیز در خصوص نحوه بررسی اثرات محیط زیستی پروژه‌های شهرداری تهران در دستور کار سوی شهرداری تهران قرار گرفته است. همچنین در مواد ۱۳، ۵۵ و ۶۷ برنامه سوم توسعه شهر تهران به موضوع الزام شهرداری به انجام مطالعات محیط زیستی پروژه‌های شهری پرداخته است.

تجربه ۱۳ ساله‌ای در این حوزه وجود داشته و اقدامات قابل توجه‌ای را شهرداری تهران انجام داده است. به توجه به نقاط ضعف و قوتی که در اجرای فرایند در این چند سال وجود داشته است، نگاه جدید مدیریت شهری بر بهبود این فرایند، هوشمندسازی و سازمان‌دهی مطلوب‌تر بوده است. در روش قبلی چالش‌هایی به شرح زیر وجود داشت:

-زمان‌بر بودن فرایند معرفی و بررسی پروژه‌ها

-عدم داشتن آمار و اطلاعات دقیق از پروژه‌های عمرانی و اجرایی

-عدم دسترسی جامع اطلاعات در سطوح مدیریتی

-عدم دسترسی به نتایج مطالعات برای عموم

-امکان اجرای پروژه‌های شهری بدون انجام مطالعات محیط زیستی

بدین منظور ایده راه‌اندازی سامانه ارائه گردید و مورد استقبال سازمان‌های ذینفع (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران) قرار گرفت و بدین صورت همکاری مشترک تا حصول نتیجه نهایی ادامه یافت.

اخیراً این سامانه مورد رونمایی قرار گرفت و قابلیت‌های جدیدی برای اجرای فرایند ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه‌های شهرداری تهران به شرح زیر تعریف گردید:

-تسریع در روند انجام و اجرای پروژه‌های عمرانی و مطالعاتی

-گردآوری بانک اطلاعاتی جامع و کامل از پروژه‌های شهری

-انضباط کاری و شفافیت در اجرای پروژه‌ها و در دسترس بودن نتایج

-بهبود فرایند انجام مطالعات و اجرای بهینه پروژه‌های اجرایی

-از بین بردن امکان اجرای پروژه بدون انجام مطالعات محیط زیستی

-فراهم شدن دسترسی شهروندان به نتایج مطالعات محیط زیستی پروژه‌های شهری

امید است این اتفاق مهم در شهرداری تهران منجر به ارزیابی موثرتر اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران شود و نتایج مطلوبی را برای توسعه پایدار شهری و بهبود کیفیت زیست شهری به همراه داشته باشد و شهروندان نیز به صورت مشارکتی در تصمیم‌گیری‌های شهری دخیل شوند.»

395476