عدم موفقیت داروی ضدویروسی شرکت فایزر در پیشگیری از عفونت کرونا

شرکت فایزر می‌گوید آزمایش داروی ضدویروسی خوراکی‌اش به نام پاکسلووید برای پیشگیری از عفونت کرونا موفق نبوده است.
تصویر عدم موفقیت داروی ضدویروسی شرکت فایزر در پیشگیری از عفونت کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، یک کارآزمایی بالینی بزرگ نشان داده است که داروی ضد ویروسی خوراکی این شرکت به نام پاکسلووید در پیشگیری از عفونت کروناویروس در افرادی که با فرد مبتلا به عفونت با این ویروس زندگی می‌کنند، موثر نیست.

این کارآزمایی در ۳۰۰۰ فرد بزرگسال انجام شد که تماس‌های خانگی‌شان آنها را در معرض فردی دارای علائم کرونا یا با آزمایش مثبت اخیر کرونا قرار می‌دهد. به این افراد داروی پاکسلووید برای پنج یا ۱۰ روز یا دارونما داده شد.

افرادی که دوره پنج‌روزه پاکسلووید را مصرف کرده بودند، با احتمال ۳۲ درصد کمتر نسبت به گروه دارونما دچار عفونت کرونا شدند. این میزان کاهش در گروهی ۱۰ روز پاکسلووید مصرف کرده بودند، به ۳۷ درصد افزایش پیدا کرد. اما این نتایج از لحاظ آماری معنادار نبود و بنابراین ممکن است اتفافی باشد.

فایزر می‌گوید داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن دارو با بررسی‌های پیشین این دارو تطبیق داشت.

کارآزمایی‌های قبلی این دارو موثر بودن حدود ۹۰ درصدی آن را در پیشگیری از بستری شدن یا مرگ در بیماران کووید که در معرض خطر بالای بیماری شدید هستند، نشان داده بود، به شرطی که این دارو برای پنج روز مدت کوتاهی پس از شروع علائم مصرف شود.

قرص خوراکی پاکسلووید که از ترکیب دو داروی ضد ویروسی متفاوت تشکیل شده است در بیش از ۶۰ کشور جهان برای درمان بیماران پرخطر کرونا تایید شده یا مجوز مصرف مشروط یا اضطراری گرفته است.

395288