پنجمین افزایش پی‌درپی ماهانه نفت برنت

امروز قیمت هر بشکه نفت برنت با 1 دلار و ۷۵ سنت افزایش به ۱۰۹ دلار و ۳۴ سنت رسید.
تصویر پنجمین افزایش پی‌درپی ماهانه نفت برنت

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آینده، امروز 1 دلار و 75 سنت افزایش داشت و به 109 دلار و 34 سنت رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک کاهش 67 سنتی، 104 دلار و 69 سنت در هر بشکه معامله می‌شود.

قیمت قراردادهای نفت گرمایشی آمریکا برای تحویل در ماه آینده که شاخص قیمت دیزل است، تا 4 دلار و 40 سنت در هر گالن پایین آمده‌است. افزایش قیمت دیزل نتیجه نگرانی درمورد کمبود عرضه جهانی به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین است.

هر دو شاخص نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا طی هفته گذشته افزایش داشته و پنجمین افزایش پی‌درپی ماهانه را نشان دادند. نفت خام برنت 1.3 درصد و نفت آمریکا 4.4 درصد افزایش ماهانه داشته‌اند.

ترس از کاهش عرضه نفت روسیه به خاطره جنگ اوکراین همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند. احتمال پیوستن آلمان به سایر اعضای اتحادیه اروپا در تحریم نفت روسیه باعث افزایش قیمت نفت در هفته جاری بوده‌است.

اطلاعات وزارت اقتصاد روسیه نشان می‌دهد تولید نفت این کشور 17 درصد در سال جاری میلادی کاهش می‌یابد. تحریم‌های غربی به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین به سرمایه‌گذاری و صادرات این کشور آسیب رسانده‌است.

ائتلاف اوپک پلاس احتمالاً به قرارداد فعلی خود پایبند بوده و افزایش چندانی در میزان تولید خود در اجلاس آینده که در پنجم ماه مه برگزار می‌شود نخواهد داد.

این درحالی‌است که تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که نشانه عرضه در آینده است، 3 حلقه در این هفته بالا رفته و به 552 رسیده‌است.

نگرانی در مورد تقاضا همچنان وجود دارد هیچ نشانه‌ای از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در چین به چشم نمی‌خورد. قرنطینه‌های چین به اقتصاد این کشور و زنجیره‌های جهانی عرضه آسیب رسانده‌است.

با توجه به محدودیت‌های کرونایی در چین و ادامه‌ جنگ اوکراین، پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی کمتر از 100 دلار در هر بشکه باشد.

منبع: تسنیم

395134