خداحافظ جام‌جم / مدیران صداوسیما در آستانه تغییر هستند

پیگیری‌ ها نشان می‌دهد طرح تغییر معاون سیما روی میز است اما شاید چند ماه دیگر اتفاق بیفتد و احتمال دارد در مسیر اجرای طرح تحول این تغییر، شکل و شمایل دیگری به خود بگیرد.
تصویر خداحافظ جام‌جم / مدیران صداوسیما در آستانه تغییر هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، تغییرات در صداوسیما آغاز شده و اظهارات رئیس این نهاد در روزهای اخیر هم به مثابه مهر تاییدی بر این ادعاست. او گفته بود: «همه باید خود را در برابر کاهش علاقه مخاطبان به صداوسیما مسئول بدانیم همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟»

تغییراتی هم از زمان روی‌کار آمدن جبلی صورت گرفت به عنوان نمونه تسنیم در 23 فروردین سال جاری نوشت: «قبل از عید نوروز زمزمه‌های شروع تغییرات در سیما با دو شبکه تلویزیونی «نسیم» و «امید»، جدّی‌ شد، اما این تغییرات به شبکه‌های دیگر نرسید و بسیاری دلیل آن را شلوغی کنداکتور عید نوروز و ماه مبارک رمضان دانستند، حتی برخی در این میان، آغاز تغییرات به‌طور جدّی در سیما را، تغییر شخص معاون سیما عنوان کردند. قبل از هر تغییری و آستانه حضور پیمان جبلی به‌عنوان رئیس جدید صداوسیما گمانه‌زنی‌ها برای تغییر معاون سیما آغاز شده بود.

در آغازِ گمانه‌زنی‌ها نام‌هایی همچون محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو، علی فروغی مدیر شبکه سه، احسان کاوه قائم‌مقام فعلی برون‌مرزی صداوسیما، جواد رمضان‌نژاد رئیس سیمافیلم و وحید جلیلی مطرح شدند. اما رسانه‌ها شانس جواد رمضان‌نژاد رئیس سیمافیلم، علی فروغی، مدیر شبکه سه و محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو را بیشتر از دیگران عنوان کردند، نام‌هایی که خیلی زود تکذیب شدند، مخصوصاً وحید جلیلی که با بیانیه روابط عمومی صداوسیما شفاف‌سازی شد که به این معاونت نخواهد رفت، بلافاصله بعد از چند روز حکم وحید جلیلی برای قائم‌مقامی رسانه‌ملی در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول، رسانه‌ای شد.

با گذشت نزدیک هشت ماه از ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما، تغییرات به شکل پررنگ‌تری رسانه‌ملی را در برمی‌گیرد و مدیران شماری از شبکه‌های تلویزیونی به زودی دستخوش تغییر می‌شوند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد انتقادات اخیر رئیس صداوسیما درباره ریزش مخاطب این رسانه، پیش زمینه آن باشد و این تغییرات را به خوبی توجیه خواهد کرد.

پیمان جبلی، هفتم مهر 1400 به عنوان ششمین رئیس صداوسیما در دوران پس از انقلاب حکم گرفت و اکنون در هشتمین ماه حضورش در راس این سازمان عریض و طویل، در جمع هنرمندان نسبت به کاهش مخاطبان صداوسیما ابراز نگرانی کرده است؛ ابراز نگرانی که همچنان امید می‌رود در راستای تغییر ریل صداوسیما به سازمانی با بدنه نیروی انسانی کوچک و چابک باشد.

اکنون شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که تغییر مدیران شمار قابل توجهی از شبکه‌های تلویزیونی در راه است و چهره‌های تازه‌ای در مسیر مدیریت شبکه‌های تلویزیونی هستند؛ هرچند اسامی کاندیدای مطرح در گمانه زنی‌ها به لحاظ فکری یا توان اجرایی، تفاوت آشکاری با مدیران کنونی ندارد، نخست باید دید آیا این اشخاص منصوب می‌شوند و در صورت انتصاب، به شکل عملی نیز ناموفق هستند و نمی‌توان پیشداوری قطعی کرد. در چند دوره اخیر، تغییر مدیران صداوسیما توسط رئیسان صداوسیما معمولاً در فاصله چند هفته تا سه ماه پس از روی کار آمدن رخ می‌داد و از این منظر جبلی زمان قابل توجهی نیز به مدیران داده است؛ فرصتی که مشخص نیست به تحلیل و ارزیابی وضعیت مدیران کنونی سپرده شده یا به ارزیابی و تعیین مدیران جایگزین گذشته است!

مطابق با این گمانه زنی‌ها که قاعدتاً قطعی تلقی نمی‌شود، درباره تغییر معاونت سیما تردید‌هایی وجود دارد و احتمالاً مدیر دو شبکه تلویزیونی که یکی از آن‌ها نیز به شدت در معرض انتقاد بوده، تغییر نمی‌کند. درباره تغییرات در معاونت صدا و برخی شبکه‌های رادیویی و دیگر بخش‌های صداوسیما نیز گمانه زنی‌هایی مطرح است، اما به پررنگی تغییرات در شبکه‌های تلویزیونی نیست و کمتر توجه ناظران را به خود جلب کرده است.

یکی از دلایلی که نمی‌توان قطعی درباره جزئیات تغییرات سخن به میان آورد، این است که تغییرات مدیریتی در صداوسیما و به ویژه در مدیریت حساس شبکه‌های تلویزیونی متکی بر منظومه‌ای از تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف است که رئیس صداوسیما نیز در یکی از سطوح و معاون سیما نیز در سطح دیگری قرار دارد. برخی مدیران در معرض تغییر نیز رایزنی‌های خود را در این سطوح آغاز کرده‌اند تا از فهرست تغییرات خارج شوند؛ هرچند بعید به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها ثمربخش باشند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

394884