خطیب‌زاده:

گفت‌وگوهای ایران و عربستان جدی و مثبت بود/ ۴۰ سفیر در لیست تغییر هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد را رو به جلو و جدی ارزیابی کرد.
تصویر گفت‌وگوهای ایران و عربستان جدی و مثبت بود/ ۴۰ سفیر در لیست تغییر هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا پیشاپیش روز قدس را گرامی داشت و بر مسؤولیت کشورهای اسلامی در قبال آرمان فلسطین تأکید کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: امیدوارم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس با حضور تمامی ملت بزرگ ایران و ملل آزاده و ملت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی همچون هر سال و باشکوه‌تر از هر سال برگزار شود.

خطیب‌زاده به سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس نیز اشاره کرد.

وی درباره تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه بیان کرد: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است و این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سنتی برای این رژیم شده که هرگاه روابط خود را عادی سازی می‌کند این رژیم را جری تر می‌کند. ایران بنابر نقش در جبهه مستضعفان جهان تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد. همه ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تکرار این قضیه جای نگرانی جدی دارد. امیدواریم خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

خطیب‌زاده درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان دور در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از ابتدا پیش بینی شده بود مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود و اگر به سطح سیاسی ارتقا پیدا کند شاهد پیشرفت‌ها در چارچوب مذاکرات خواهیم بود. هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه نخواهیم بود.

وی درباره مذاکرات وین و گفت‌وگوهای تلفنی امیرعبداللهیان و بورل خاطرنشان کرد: مذاکرات آنچه مربوط به ایران و ۱+۴ تمام شده و آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده از طریق خودش در حال پیش بردن است. بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که تنفس خوب نیست و هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده است. این گفت‌وگوها از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد که مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است.

نگرانی جدی ایران در مورد تنش‌ها در مرز دوغارون به هیئت حاکمه افغانستان اعلام شد

وی در واکنش به درگیری مرزی اخیر بین ایران و طالبان، تصریح کرد: مرزداران غیور ما در مرزهای ایران و افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان ،ناآشنایی احتمالی برخی از مامورین مرزی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزهای ایران مستقر کرده است با خویشتن داری رفتار کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ضمن آنکه مرزداران غیور ما دستور دارند و می‌توانند از هرگونه تردد غیر قانونی توسط هر کسی، جلوگیری کنند. در عین حال ما همواره آمادگی داشتیم برای اینکه تعلیم های لازم را به مامورین جدید در خصوص شناسایی نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ای بدهیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: من فکر می‌کنم، تکرار این موضوع جای نگرانی بسیار جدی دارد و ما این را از طرق مختلف به هیئت سرپرستی افغانستان اعلام کردیم، امیدواریم که این خویشتنداری باعث سوء برداشت در طرف مقابل نشود.

۴۰ سفیر در لیست تغییر هستند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت تغییر سفرا در دولت جدید گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌های آنها مشخص شدند که پروسه‌های اداری در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص پیگیری‌ها در موضوع حق‌آبه‌ی ایران از رود هیرمند هم، گفت: حق‌ آبه، قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته است و ایران تلاش می کند نکات اختلافی را از طریق مرضی‌طرفین حل کند و کمیساران آب با هم دیدارهایی داشتند.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد گفت: اقداماتی که در برخی کشورهای اسکاندیناوی مشاهده شد، منزجر کننده بود و وزارت امور خارجه موضوع را از طریق وزارت خارجه‌های مقابل پیگیری کرده است.

انتقال سانتریفیوژها با اطلاع آژانس انجام شد

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری آمریکایی (CNN) در خصوص احتمال غنی سازی ۹۰ درصد از سوی ایران، گفت: ایران عضو (NPT) است و رژیم عدم اشاعه و مقررات پادمان را نیز پذیرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس اساسنامه آژانس این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید که نیازهای صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود.

خطیب‌زاده در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر حمله سایبری به کشورمان گفت: روزانه هزاران حمله سایبری به تارنماها و وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد و مرکز ملی فضای مجازی این موضوع را همواره در دستورکار قرار دارد و آنچه که دیشب رخ داده است، چیزی جدا از این چندین هزار حمله نیست.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پیگیری آزادسازی منابع ارزی کشورمان در سایر کشورها، گفت: بر اساس توافقی که آقای امیرعبداللهیان در تهران اعلام کردند، در یک و دوهفته‌ی گذشته پیگیری‌ها انجام شده است و جزئیات را باید از بانک مرکزی بپرسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اتفاقات اوکراین نیز گفت: ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم. این سیاست یک پایه دیگر هم دارد و یک سیاست جامعی است و آن رد جنگ و هم توجه جدی به ریشه‌های این جنگ است که دهه‌ها توسط ناتو صورت گرفته است.

وین معطل پاسخ‌های آمریکا است

خطیب‌زاده در خصوص زمان ادامه مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری گفتگوهای منظمی را گاها روزانه دارند و با هم در ارتباط هستند و پیام‌های آنها رد و بدل می‌شود.

وی افزود: این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود، توافقی بود که بین آقای امیرعبداللهیان و بورل انجام شده است اما هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده را داده بودند، الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکا است و این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

منبع: فارس

394403