اما و اگرهای حضور سعید روستایی روی فرش قرمز کن!

ناصر سهرابی یک کارشناس سینما درباره فیلم جدید سعید روستایی اظهار نظر کرد.
تصویر اما و اگرهای حضور سعید روستایی روی فرش قرمز کن!

به گزارش سایت خبری پرسون، یک کارشناس سینما با اشاره به مشخص نبودن جزئیات فیلم «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی، می‌گوید با توجه به این که «برادران لیلا» به جشنواره فیلم کن راه یافته، اگر نتواند برای اکران در کشور مجوز بگیرد یا بخش‌هایی از آن حذف شود، تبعات بدی برای سینمای ایران خواهد داشت.

فیلم جدید سعید روستایی با ایفای نقش نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی و سعید پورصمیمی در حالی قرار است در بخش رقابتی هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن که از ۲۷ اردیبهشت‌ آغاز می‌شود، شرکت کند که تاکنون هیچگونه جزئیاتی از موضوع و داستان آن منتشر نشده است.

در پی این اتفاق و با توجه به این که مسئولان سازمان سینمایی نیز هنوز این فیلم را مشاهده نکرده‌اند، برخی از رسانه‌ها و مطبوعات نکاتی را مطرح کرده‌اند که بیان‌گر برخی نگرانی‌ها نسبت به پخش نشدن یا سانسور این فیلم پس از شرکت در جشنواره فیلم کن‌ برای اکران در سینماهای ایران است. بر این اساس با یکی از کارشناسان و منتقدان سینما به گفت‌وگو پرداختیم تا جوانب مختلف این موضوع را بررسی کنیم.

ناصر سهرابی این مورد اظهار کرد: «سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا»، یکی از جوانان آینده‌دار سینمای ایران است. او با اولین حضورش در سینمای حرفه‌ای نشان داد که از چه ذوق و قریحه‌ای برخوردار است و سینمای این سال‌های ایران چقدر به امثال او و هومن سیدی احتیاج دارد. این نسل جدیدی که وارد سینمای ما شده با تامل، تفکر و اندیشه نگاهش را به تصویر می‌کشد. البته که شاید حاشیه‌های زیادی در سینما وجود داشته باشد اما اگر بخواهیم به اصل موضوع بپردازیم، باید گفت نسل جدیدی وارد سینما شده که سعید روستایی یکی از آن‌هاست و این نسل می‌تواند از بهترین‌های کارگردانی در سال‌های آینده باشد.»

او با اشاره احتمال جذاب بودن داستان فیلم «برادران لیلا» با توجه به کارنامه هنری و سابقه فیلمسازی روستایی افزود: «کارنامه سعید روستایی با همین تعداد اندک فیلمی که تولید کرده، نشان داده او پله‌پله مسیر پیشرفت را طی می‌کند و حتما در فیلم جدیدش، «برادران لیلا» نیز با قصه و اندیشه‌های جدید این کارگردان جوان روبه‌رو خواهیم شد.»

این کارشناس و منتقد سینما با بیان این که دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال‌هاست که برای فیلم‌سازان به یک مک‌گافین تبدیل شده، بیان کرد: «فیلم‌سازان برای دریافت پروانه ساخت ابتدا باید فیلمنامه خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه کنند و مجوز بگیرند. همچنین طی تعهدنامه‌ای فیلمساز موظف است که فیلم را طبق همان فیلمنامه بسازد. در این میان برخی شیطنت کرده و تلاش کردند نسبت به فیلمنامه عمل نکنند و خواسته‌های خود را پس از دریافت پروانه در فیلم به تصویر بکشند و همین موضوع عامل درگیری فیلم‌سازان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.»

سهرابی درباره احتمال تنش میان سازمان سینمایی و عوامل فیلم «برادران لیلا» و جلوگیری از پخش یا سانسور بیش از حد آن پس از اکران این فیلم در جشنواره فیلم کن عنوان کرد: «از این جهت مطمئنم که برای فیلم «برادران لیلا» مشکلی پیش نمی‌آید چرا که جواد نوروزبیگی از تهیه‌کنندگان باسابقه و خوب سینمای ایران است و در جایگاه تهیه‌کننده این فیلم اشتباه نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد کاری کرده باشد که برای دریافت مجوز با مشکل مواجه شود.»

او تصریح کرد: «با این حال اگر فیلم «برادران لیلا» نتواند مجوز دریافت کند یا بخش‌هایی از آن حذف شود، قطعا تبعات بدی برای سینمای ایران خواهد داشت؛ مخصوصا حالا که به بخش بین‌المللی یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های دنیا رسیده و قرار است به نقد و بررسی گذاشته شود.»

این کارشناس و منتقد سینما خاطرنشان کرد: «سینمای ایران در سال‌های اخیر حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و فیلم‌سازهای ما برای مواجه نشدن با مشکلات باید با حواس‌جمع حرکت کنند. اگر قرار است بازار داخلی و بین‌المللی را با هم حفظ و جوایز ارزنده کسب کنیم، باید نگاه‌مان را تغییر دهیم و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌سو باشیم. فیلم‌ساز در این کشور مجوز گرفته، فیلم در ایران ساخته شده و همه چیز ایرانی است؛ پس باید کمی بیشتر نسبت به مقررات و آئین‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایبند باشیم.»

سهرابی با اشاره به مبهم بودن داستان فیلم «برادران لیلا» اضافه کرد: «از آن جا که هنوز فرصتی ایجاد نشده تا خبرنگاران و سینماگران این فیلم را تماشا کنند، «برادران لیلا» اصطلاحا مانند یک هندوانه در بسته است و تا زمانی که فیلم دیده نشود، نمی‌توان فهمید که سعید روستایی در اثر جدیدش چه کرده است. البته که روستایی کارگردان جسوری است و کارش را بلد است. به سنش نباید نگاه کرد چرا که او جلوتر از سنش حرکت می‌کند و کارنامه‌ای که تا امروز داشته، نشان می‌دهد در آینده باید منتظر آثار بهتری نیز از او باشیم.»

منبع: ایسنا

394379