ارکانی:

شفافیت نباید فقط مختص مجلس باشد

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان منحصر به مجلس شورای اسلامی است، در حالی که مطالبه مردم این نیست.
تصویر شفافیت نباید فقط مختص مجلس باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، احسان ارکانی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس، اظهار داشت: طرح شفافیت آرای نمایندگان منحصر به مجلس شورای اسلامی است، در حالی که مطالبه مردم این نیست که فقط مجلس شورای اسلامی شفاف باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید شفاف شوند، گفت: برای مثال، موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد. هیچ کسی از مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو مطلع نیست و ما نمی‌دانیم که چه کسانی با این موضوع موافق و چه کسانی مخالف بودند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین هیئت وزیران جلسات متعددی دارد که مردم از آن خبری ندارند. برای مثال، در هیئت وزیران درباره حذف ارز ترجیحی مذاکره می‌شود، اما ما هیچ اطلاعاتی از این مذاکرات نداریم. اگر هیئت وزیران مصوب کرده است که ارز ترجیحی روغن حذف شود، درباره این موضوع رأی‌گیری شده است، اما نمی‌دانیم که کدام وزیر موافق و کدام یک مخالف با این موضوع بوده‌اند.

ارکانی متذکر شد: در طرح شفافیت آرای نمایندگان فقط شفافیت مجلس مطرح بود، اما طرح جدید موسوم به طرح شفافیت قوای سه‌گانه جامع‌تر است و مجلس و سایر نهادها همگی باید شفاف شوند.

وی ادامه داد: برخی از افراد مخالف شفافیت سایر قوا هستند و می‌گویند که منظور ما از شفافیت آن است که فقط مجلس باید شفاف شود و بقیه قوا نباید شفاف شوند. ما این موضوع را قبول نداریم و معتقدیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت وزیران، شورای انقلاب فرهنگی، شرکت ملی نفت و سایر دستگاه‌ها باید صورت جلساتشان را در سایت خود بارگذاری کنند و متن مذاکرات آنان هم باید علنی باشد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شفافیت باید حداکثری باشد، گفت: همین الان مذاکرات مجلس علنی و رأی نمایندگان هم مشخص است. جمعی از نمایندگان از همان ابتدا گفته بودند که شفافیت باید حداکثری باشد و قرار بود این موضوع در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد و در کنار شفافیت مجلس، هیئت وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای دیگر هم شفاف شود، اما طرحی که در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی شد، اینگونه نبود و در آن چیزی جز شفافیت نمایندگان وجود نداشت.

ارکانی اظهار داشت: الان مجلس شفاف‌ترین دستگاه است و مذاکرات نمایندگان به صورت علنی پخش می‌شود. همچنین بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس هم در نامه‌ای به هیئت رئیسه اعلام کردند که می‌خواهند آرای آنان به صورت داوطلبانه اعلام شود. بر این اساس باید شفافیت در جاهایی اتفاق بیفتد که در پستوها تصمیم می‌گیرند.

منبع: مهر

394343