رونق معاملات خرد در بازار سهام

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت.
تصویر رونق معاملات خرد در بازار سهام

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار سرمایه در هفته پایانی فروردین ماه رشد قابل توجهی داشت. اما همچنان می توان ابهام را در معاملات سهامداران خرد مشاهده کرد، روند متناقض ورود و خروج پول حقیقی در هفته گذشته نشان از این ابهام دارد.

به عبارت دیگر، بورس تهران همچنان انگیزه‌های کافی برای ادامه رشد را دارا است، اما شدت بی اعتمادی و ابهام در میان سهامداران تا حدی بالا است که همین موضوع مانعی در برابر رشد پرشتاب بورس شده است. همین فضا نیز موجب شده است که سهام شرکت‌های مختلف مخصوصا نمادهای کوچک بازار چندان میل به نزول از خود نشان ندهند.

ابهام موجود در بازار سهام از نوع تحلیلی است. به این معنا که قیمت‌‌‌های جهانی کالاها و فلزات اساسی دوباره جهش پیدا کرده و اثر چشم ‌گیری بر سودآوری شرکت‌ های کالایی دارد؛ با این حال اطمینان کافی از ثبات قیمت‌ کالاها در بازار جهانی در سطوح کنونی وجود ندارد.

* سهامداران بر اساس ریسک های بازار سهام معامله انجام دهند

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند به هیچ ‌عنوان نمی ‌توان ریسک ‌ها را نادیده گرفت و این همان ابهام تحلیلی است که مدیران سرمایه ‌گذاری و سهامداران حقیقی با آن مواجه هستند.

در صورتی که بازار سرمایه بتواند تردید حقیقی ها را کاهش دهد، می توان امیدوار به ورود پول به بازار سرمایه بود و در چنین وضعیتی امکان عقب گرد شاخص کل بورس بسیار پایین است. به عبارت دیگر، حرکت روبه جلوی شاخص کل بورس در صورت رفع تردیدها ممکن و محتمل است. با این وصف، باید منتظر ماند که حقیقی ها چه رفتاری از خود نشان می دهند و خریداران با چه توانی هفته آینده به مصاف فروشندگان می روند.

تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه شکسته شدن مقاومت سنگین برای ورود شاخص به کانال جدید 1.5 میلیون واحدی در هفته گذشته از نظر روانی می تواند به حرکت رو به رشد بازار کمک قابل توجهی کند. نکته قابل توجه در این زمینه به مساله نزولی بودن سایر بازارهای موازی در هفته گذشته برمی گردد.

* رشد شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته پایانی فروردین ماه صعودی بود و رکورد 5 روز صعود متوالی را ثبت کرد. پس از آن که هفته پیش شاخص در روز چهارشنبه از نیمه کانال 1.4 میلیونی بالاتر آمد، در ابتدای هفته گذشته به روند صعودی ادامه داد و روز شنبه شاخص 13 هزار و 515 واحد بالا آمد. روز یکشنبه نیز شاخص هفت هزار و 414 واحد رشد کرد.

روز دوشنبه‌ای که گذشت نیز رشد شاخص ادامه یافت و 26 هزار 784 واحد صعود کرد و وارد کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی شد، روز سه‌ شنبه شاخص افزایش 11 هزار و 263 واحدی را پشت سر گذاشت؛ اما در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران از صعود بازماند و 886 واحد پائین آمد.

بازدهی شاخص کل در این هفته 4 درصد بوده است و 58 هزار و 90 واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و 512 هزار و 219 واحد رسید.

* پیشی گرفتن شاخص کل هموزن از شاخص کل

در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز صعودی بود. این شاخص در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 18 هزار و 466 واحد بالا‌تر ایستاد و وارد کانال 400 هزار واحدی شد. بازدهی شاخص کل هموزن در آخرین هفته معاملاتی فروردین ماه مثبت 4.82 درصد بود.

شاخص کل هموزن در روز شنبه رشد چهار هزار و 682 واحدی داشت و روز یکشنبه نیز افزایش سه هزار و 340 واحدی را ثبت کرد. روز دوشنبه این شاخص با صعود 6 هزار و 789 واحدی و روز سه شنبه رشد دو هزار و 800 واحدی و روز چهارشنبه نیز برخلاف شاخص کل 855 واحدی در بازار سرمایه ثبت شد.

* رونق معاملات خرد در بازار سهام

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 189 هزار و 861 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود.

میانگین ارزش کل معاملات هفته 45 هزار و 672 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 45 هزار و 912 میلیاردی هفته پیشین، افت 0.52 درصدی داشته است.

در هفته پایانی فروردین ماه، ارزش معاملات خرد رشد کرد و نسبت به هفته گذشته افزایش 4 درصدی داشته است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس پنج هزار و 483 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 251 میلیاردی هفته پیشین، افزایش یافته است.

منبع: فارس

394031