آشنایی با پایتخت های تاریخی ایران

ایران کشوری است باستانی با چند هزار سال تمدن و تاریخ ، از روزگاران دور تا امروز که سلسله ها و حکومت های مختلف و متعددی را در گوشه و کنار خود دیده است.
تصویر آشنایی با پایتخت های تاریخی ایران

ایران کشوری است باستانی با چند هزار سال تمدن و تاریخ، از روزگاران دور تا امروز که سلسله‌ها و حکومت‌های مختلف و متعددی را در گوشه و کنار خود دیده است. برای آشنایی با پایتخت های تاریخی ایران مطلب ما را دنبال کنید.

تبریز

تبریز شهری زیبا ، تاریخی و دیدنی با مردمانی مهربان و دوست داشتنی است. این شهر در طول تاریخ طولانی خود بارها به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است . در دوره ایلخانان مغول ( قرن هفتم ) ، آق قویون لو ها و قره قویونلو ها ( قرن هشتم ) ، آل جلایر ، چوپانیان و اتابکان آذربایجان( قرن ششم ) ، این شهر به عنوان پایتخت برگزیده شده بود . البته در دوران پیش از اسلام و در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز این شهر وجود داشته و دارای اهمیت بوده است در دوران پس از آن نیز اهمیت خود را حفظ کرده به طوری که در دوره قاجار به عنوان مرکز حکمرانی ولیعهد به کار می رفت . از این گذشته مردم این شهر در روزگار معاصر همواره پیشتاز یادگیری و استفاده از تکنولوژی های روز جهان بوده و به همین دلیل این شهر به عنوان شهر اولین ها نیز شناخته می شود . جالب است که بدانیم اولین سینما ، اولین سیستم برق کشی خیابانی ، اولین کودکستان و اولین چاپخانه ایران در تبریز شروع به کار کرد. در تاریخ مشروطیت نام تبریز دارای اهمیت ویژه ای بوده و تقریبا می توان ادعا کرد که بدون وجود ستارخان و باقرخان ، مشروطیت نمی توانست به سرانجام برسد.

تبریز از طیف وسیعی از آثار تاریخی ، طبیعی ، مذهبی و فرهنگی به عنوان جاذبه های گردشگری برخوردار بوده که می تواند گردشگران و بازدید کنندگان داخلی و خارجی را راضی نگه دارد. مسجد کبود ، مقبره الشعرای تبریز ، بازار بزرگ شهر ، مسجد استاد و شاگرد ، خانه های متعدد تاریخی از قبیل خانه قدکی و خانه مشروطیت ، مجموعه دیدنی ائل گلی و موزه های آذربایجان و موزه قاجاریه به همراه ده ها اثر دیدنی دیگر ، مجموعه گردشگری تبریز را تشکیل می دهند .

شاید یکی از بهترین بخش های سفر به تبریز ؛ چشیدن غذاهای بسیار خوشمزه این شهر باشد . به طور کلی مردم تبریز سلیقه غذایی بسیار خوبی دارند طعم غذاهای مشابه آنها همانند کباب ها و برنج های این شهر نیز متفاوت با سایر شهرهاست . چشیدن کوفته تبریزی ، اریس ، باسلوق و نوقا و قرابیه می تواند تجربه ای کم نظیر در این رابطه محسوب شود.

شوش، کهن‌ترین پایتخت ایران زمین

شهر باستانی شوش از جمله پایتخت‌هایی است که امروزه دیگر رونق و شکوه نخستین خود را ندارد و تنها یادگارهای تاریخی پر شمار آن نشان‌دهنده بزرگی و عظمت نخستین آن است. شهر شوش نخستین پایتخت ایران است که قدمت آن به دوره تمدن ایلامی‌ها، به هزاره سوم پیش از میلاد، یعنی در حدود پنج هزار سال پیش و روزگار پیش از مهاجرت آریایی‌ها بازمی‌گردد. این شهر در دوره هخامنشی نیز یکی از پایتخت‌های مهم کشور بود. همین اوصاف آن را در لیست پنج پایتخت تاریخی ایران در رده اول قرار می‌دهد.

همدان، مظهر تاریخ و تمدن ایران

شهر همدان به‌عنوان نخستین پایتخت اقوام آریایی، یعنی مادها در ایران شناخته می‌شود. مادها در قرن هفتم پیش از میلاد، این شهر را با نام هگمتانه (به معنی محل اجتماع) ساختند و براساس روایات تاریخی، هگمتانه دارای هفت دیوار دفاعی بوده و یونانی‌ها به آن اکباتان می‌گفتند. در سال ۱۳۸۵ از سوی مجلس شورای اسلامی، همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

قزوین

شهر زیبا و تاریخی قزوین در رده ششم فهرست پایتخت های تاریخی ایران قرار دارد . این شهر نخستین پایتخت سلسله صفوی بوده و توسط شاه تهماسب به پایتختی انتخاب شده و بیش از پنج دهه عنوان پایتختی ایران را در اختیار داشته است . اگر چه قزوین چه در دوران پیش از دوره صفوی و چه روزگار پس از آن ، همواره اهمیت و شکوه خود را حفظ کرده است. شواهد پیش از تاریخی و آثار باستانی نشان قدمت طولانی این شهر دارد. پیش از دوران صفوی و در ایام سلجوقیان و خوارزمشاهیان ، شهر قزوین و منطقه الموت به دلیل فعالیت های اسماعیلیان و به ویژه در دوران حسن صباح ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است . قزوین از دیرباز زادگاه هنرمندان و خوشنویسان مشهوری بوده و به همین دلیل این شهر با عنوان پایتخت خوشنویس ایران نیز شناخته می شود . بقایای دژ بزرگ الموت در نزدیکی قزوین ، یکی از جاذبه های اصلی تاریخی و طبیعی این منطقه محسوب می شود .

عمارت چهل ستون ، آب انبار سرداب ، کلیسای کانتور ، باغ فرهنگ ، پیغمبریه ، میمون قلعه ، دروازه های تاریخی قزوین ، حمام ها ، آب انبارها و موزه های این شهر از جمله دیدنی های قزوین به شمار می روند . شهر قزوین دارای بازاری تاریخی و بسیار زیباست که هنوز به عنوان یکی از مراکز تجاری شهر به شمار می رود و تجربه قدم زدن و خرید از بازاری با چند صد سال قدمت ، بدون تردید برای هر گردشگری فراموش نشدنی خواهد بود . مشهور ترین زیارتگاه شهر قزوین ، شاهزاده حسین است که مقبره فرزند برومند امام رضا (ع) به شمار می رود . در این سفر فراموش نکنید که طعم استثنائی قیمه نثار مشهور این شهر را تجربه کنید.

شیراز، سرچشمه شعر و هنر ایرانی

به اعتقاد بسیاری از مردم، شیراز پایتخت شعر، فرهنگ و هنر ایران است. آثار باقی‌مانده از تخت جمشید در نزدیکی شیراز، از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید.

پایتخت تاریخی ایران

مشهد، پایتخت مذهبی ایران

شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه و تربت پاک هشتمین امام شیعیان، در دوره‌های مختلف از اهمیت ویژه و مرکزیتی مذهبی در ایران برخوردار بوده است و همواره پذیرای زائران ایرانی و غیر ایرانی است. این شهر در طول تاریخ به دلیل موقعیت ویژه خود، همواره نقشی پر اهمیت بر عهده داشته و اوج این اهمیت سیاسی را می‌توان در دوره افشاریه و پادشاهی نادرشاه افشار دانست که به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

تهران، تلفیق تاریخ و مدرنیته

تهران جدیدترین پایتخت ایران است. البته قدمت پایتختی آن به دوران معاصر نمی‌رسد. در دوره زمامداری آغامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار، تهران به‌عنوان پایتخت انتخاب شد و این سنت در دوره‌های بعدی و تا امروز پابرجا باقی ماند. این شهر به واسطه تاریخ طولانی خود، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند ری دارای آثار تاریخی و مذهبی بسیاری است و بهترین موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری، فرهنگی و تاریخی ایران را در خود جای داده است.

393761