چرا قیمت برخی داروها تغییر کرد؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن انتقاد از تکرار واژه های گرانی و کمبود دارو که باعث باور پذیری جامعه می شود، گفت: رییس جمهور، دولت و وزیر بهداشت دغدغه رفع نگرانی مردم در حوزه دارو را دارند.
تصویر چرا قیمت برخی داروها تغییر کرد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو، سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن انتقاد از تکرار واژه های گرانی و کمبود دارو که باعث باور پذیری جامعه می شود، گفت: رییس جمهور، دولت و وزیر بهداشت دغدغه رفع نگرانی مردم در حوزه دارو را دارند.

وی با بیان این مطلب، اظهار داشت: در روزهای اخیر یک میلیارد دلار به منظور ساماندهی قطعی ارز دارو به سازمان بیمه سلامت، اختصاص یافته که در روزهای آتی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد تا با اختصاص به تولید کننده و وارد کننده، نوسان قیمت دارو کنترل شود.

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته در وزارت بهداشت، بازگشت قیمت ۹۰ قلم دارو به قیمت شهریور ۱۴۰۰ که توسط توسط سازمان غذا و دارو مطرح شده، در جلسه آینده شورای عالی بیمه تصویب می‌شود و سازمان برنامه و بودجه هم قول تأمین اعتبار داده است که این افزایش را پوشش دهد، در این صورت قیمت این دارو‌ها به قیمت اولیه برمی گردد.

مساله سلامت فرا ارگانی است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: موضوع سلامت مسئله ای فرا ارگانی است و همه مسئولین اجرایی کشور در این موضوع به یک اصل معتقدند و آن اینکه حسب فرمایش مقام معظم رهبری، بیمار جز رنج بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد. با توجه به حساسیتی که در این حوزه وجود دارد از شخص رئیس جمهور تا وزیر بهداشت موشکافانه تمام امور را رصد می‌کنند تا کمترین مشکلی متوجه مردم نباشند.

هاشمی افزود: به طور طبیعی و معمول هر از چند گاهی موضوعاتی خارج از پیش بینی و برنامه ریزی ها پیش می آید که ممکن است بصورت مقطعی نظم کارها را به هم بریزد.

وی بیان کرد: چالش هایی مانند کمبود مقطعی دارو در ایران نیز همانند همه کشورهای جهان به دلایلی مثل ایجاد مشکل در خط تولید یا اختلال در دسترسی به مواد اولیه، ممکن است ایجاد شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: در سنوات گذشته و پس از اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا، تولید دارو در کشور متأثر از نرخ تورم عمومی کشور بوده است.

متوسط تورم ۳۰ درصدی دارو در سال گذشته

هاشمی اضافه کرد: تخصیص ارز ترجیحی صرفا به یک بخش از ماده مؤثره دارو بوده که ارزش آن در بهای تمام شده یک دارو به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است و افزایش سایر اجزاء یک محصول دارویی از جمله مواد جانبی، اقلام بسته بندی، هزینه های کنترل کیفی، دستمزد و بار تولید، حمل و نقل که با نرخ ارز نیمایی و متناسب با تورم عمومی تأمین می شوند و این محدودیت ها در اصلاح قیمت واقعی دارو، متوسط تورم در حوزه دارو را در سال گذشته حدود ۳۰ درصد رقم زده است.

وی ادامه داد: این موضوعات در کوتاه مدت موجب افزایش کمبودهای دارویی و در بلند مدت روند سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه این صنعت را با چالش مواجه می کند اما با تدابیری مانند تولیدات داخلی، واردات موازی، این مشکلات هم قابل حل است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: نکته ای مهم که در این بین مطرح می شود نحوه مواجه با این کمبودهای مقطعی و حواشی مبتلابه آن، مثل افزایش قیمت ها است. مثلا در اوایل کرونا، یک ماسک ساده که به راحتی هم یافت نمی شد با مبلغی حدود 20 هزار تومان به فروش می رسید یا در مقاطعی مردم از نبود سرم ساده نگران بودند و این موضوع در آن زمان به یک معضل تبدیل شده و بار روانی منفی برای مردم ایجاد کرده بود اما این مشکل برطرف و به فراموشی سپرده شد.

هاشمی ابراز داشت: در هفته های اخیر نیز تحلیل ها و حدس و گمان های عمدتا غیرکارشناسانه در مورد ارز ترجیحی دارو، موجب شد که عده ای نا آگاهانه و شاید هم آگاهانه موضوع را به سمت القای تورم یا کمبود دارو سوق دهند و آنقدر بر آتش دمیدند تا مردم را دچار تشویش کنند.

تکرار باور پذیری می آورد

وی افزود: همه به خوبی می دانیم که تکرار باور پذیری مسائل را بالا می برد و این اثر احتمالا زمانی که مردم مبتلابه مشکلات و گرفتاری های روزمره هستند و یا به دلایل مختلف تمرکز کافی بر اخبار ندارند، بیشتر خود را نشان می دهد.

وی متذکر شد: رسانه های معاند، با همین قصد و با هدف تشکیک در تلاش های دولت مردمی آیت الله رییسی، تکرار کلید واژه های «کمبود، تورم و افزایش قیمت دارو» و «نگرانی بیماران و ... » اصرار و تاکید می کنند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: خبرهای بسیار مثبتی مانند "بازگشت قیمت ۹۰ قلم دارو به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰" یا " ادامه روند تخصیص ارز برای دارو" یا "اختصاص یک میلیارد دلاری ارز به دارو" از سوی مسئولان بیان می شود که رسانه های معاند نمی خواهند آنها را ببینند و برای مردم بیان و بازگو کنند.

وی اضافه کرد: این رویکرد غیرحرفه ای از چنان رسانه هایی بعید نیست اما از رسانه های وزینی که در این دوران سخت کرونایی در کنار کادر سلامت برای سلامت مردم از هیچ‌کوششی فرو گذاری نکردند، انتظار می رود که در ثبات آرامش روانی جامعه و به ویژه بیماران اهتمام بورزند و شرایط، موقعیت و اقدامات انجام شده را بصورت دقیق تببین کنند.

هاشمی اظهار داشت: پر واضح است که تغییر قیمت بعضی از داروها که زیاد به آنها پرداخته می شود، ناشی از تغییر قیمت ارز بوده است زیرا در مقطعی مثل شش ماه دوم سال گذشته ارز به دارو تعلق نگرفت و یا در مقطعی به دلیل محدودیت منابع ارزی، ارز نیمایی به دارو تعلق گرفت.

وی تصریح کرد: در برخی رسانه ها صحبت از گرانی ۱۵ تا ۴۰ درصدی قیمت دارو طی یک سال گذشته به میان آمده که برای مستند ساختن مطالب، جدول قیمتی هم به آن پیوست شده در حالیکه اطلاعات آن جدول هم صحیح و مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

هاشمی ادامه داد: به عنوان مثال اسپری سرتاید ۲۵۰، نوع برند خارجی است که انواع ژنریک آن بدون تغییر قیمت و در حدود قیمت ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان در بازار دارویی موجود است. این برند، سهم بسیار پایینی در بازار دارویی و در حدود ۵ درصد داشته که به علت تغییر ارز به نیمایی افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: داروهای ژولوفن ۴۰۰، ناپروکسن ۵۰۰ و امپرازول نیز مشمول ارز نیمایی شده و تغییر نرخ‌های آنان حداقل ۶ ماه قبل از تغییر قیمت انجام شده است.

منبع: فارس

393688