ادعای سایت لبنانی درباره پیشنهاد جدید آمریکا به ایران

سایت لبنانی از پیشنهاد جدید آمریکا به ایران برای حل مساله خروج نام سپاه از لیست سیاه خبر داد.
تصویر ادعای سایت لبنانی درباره پیشنهاد جدید آمریکا به ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، منابع دیپلماتیک غربی به خبرنگار سایت «صوت بیروت انترناشونال» گفته‌اند که واشنگتن پیشنهادی به ایران مطرح کرده است که بر اساس آن تحریم‌هایی را علیه برخی چهره‌های سپاه اعمال و در مقابل این گروه را از لیست سیاه خارج کند.

این پیشنهاد در چارچوب تلاش‌ها برای حل مساله ایران برای احیای برجام به شرط خروج سپاه پاسداران از فهرست سیاه آمریکا ارائه شده است.

به دلیل عدم توافق ایران و آمریکا بر سر این موضوع، مساله مذاکرات احیای توافق سال ۲۰۱۵ تاکنون با بن‌بست مواجه شده است. منابع غربی در ادامه این سوال اساسی را مطرح کرده‌اند که ایران در مقابل اقدام آمریکا برای خروج سپاه پاسداران از فهرست سیاه چه امتیازاتی ارائه خواهد کرد؛ چراکه واشنگتن این اقدام را بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از جانب ایران نخواهد پذیرفت.

این سایت در ادامه تحلیل خود مدعی شده است که منطقی‌ترین امتیازی که آمریکا در مقابل از ایران درخواست خواهد کرد این است که سپاه به عنوان حامی حزب الله لبنان، حشد الشعبی در عراق و انصارالله در یمن، تحرکات منطقه‌ای خود را تعدیل کند. این منابع همچنین تاکید کردند که روشن نیست امضای توافق احیای برجام در مرحله کنونی انجام می‌شود یا مشمول زمان بیشتری خواهد شد.

به ادعای این منابع دیپلماتیک غربی، توافق ایران امضا نمی‌شود مگر اینکه جنگ اوکراین و روسیه مهار شود. هرچند در این مرحله ایران با توجه به مبالغی که در صورت احیای برجام در اختیارش قرار می‌گیرد و نزدیک به ۱۳۰ میلیارد دلار است، امضای برجام را تسریع می‌بخشد.

393439