از توجه به تحصیل کودکان کار تا بهبود وضع سلامت آنها

کمک کردن به کودکان بازمانده از تحصیل و شرایط تحصیل آنها را فراهم کردن یک اتفاق مهم است و مانع بروز انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شود و آینده آنها را از فقر جدا می‌کند.

تصویر از توجه به تحصیل کودکان کار تا بهبود وضع سلامت آنها

به گزارش سایت خبری پرسون، آسیب‌های اجتماعی علت و معلول دارند، فقر فرهنگی می‌تواند زمینه ساز انواع آسیب‌ها باشد. فقر مالی همیشه چندعاملی است، چه بسا بسیاری از افراد موفق در مقطعی از زندگی خود سختی و فقر را حتی در شدیدترین حالت آن تجربه کرده‌اند.

محرومیت کودکان از آموزش‌های ضروری و تحمیل چهره خشن فقر و نداری به آنها آسیب‌های جبران ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد. آسیب‌هایی که رد آن در جای جای آسیب‌های اجتماعی هویداست.

یکی از راهکارهای کاهش فقر و محرومیت جوامع برخورداری کودکان از حق آموزش است که به دلیل فقر از آن محروم هستند. برخی از نیکوکاران کار خیرخواهانه خود را با فراهم کردن تحصیل این کودکان انجام می‌دهند.

در این بین نهادهای حمایتی نیز اقدامات حمایتی ارائه داده و از این افراد نیکوکار با تأمین فضا و امکانات آموزشی حمایت می‌کنند.

زینب شفیعی، مسئول آموزش یکی از سازمان‌های مردم نهاد در ویژه برنامه جشن رمضان کمیته امداد در توضیح نحوه کمک به کودکان کار از طریق آموزش و تحصیل، گفت: همکاری من با مجموعه از جایی شکل گرفت که مجموعه قصد ایجاد مدرسه برای کودکان کار را داشت و خواسته کوچک من کمک کردن به کودکان بود و این کمک اندک من به نحوی شد که همه دنیای من را در بر گرفت و سرمنشاء اتفاقی بزرگ در زندگی‌ام شد.

وی ادامه داد: مجموعه در حال ساخت مدرسه خودگردان برای بچه‌های بازمانده از تحصیل بود. کودکان به دلیل شرایط زندگی خانوادگی خود و یا اینکه مهاجر و از اتباع خارجی بودند امکان و مجال تحصیل را نداشتند و از تحصیل بازمانده بودند. این ارتباط و همکاری با مدرسه و خانه کودک همه ابعاد زندگی من را تحت تأثیر قرار داد.

شفیعی گفت: من در برنامه‌هایم یافتن شغل و همزمان ادامه تحصیل وجود داشت و حتی در گوشه ذهنم به مهاجرت هم فکر کرده بودم. اما در همین موقعیت، ورود به دنیای کودکان کار همه برنامه‌های من را ملغی کرد و همه هدف من مدرسه و بچه‌های آن شد.

مدیر آموزش خانه کودک در رابطه با کمک‌های شهروندان به کودکان کار، بیان کرد: یک مثال معروفی هست که می‌گویند به جای آنکه به کسی ماهی دهی به او ماهیگیری یاد بده. مقوله کار کودک بسیار پیچیده است. قطعاً با پول‌هایی که سر چهارراه‌ها به این کودکان کمک شود یا نه حل نمی‌شود. به نظر من و طبق نظر فعالان این حوزه چیزی که باعث قطع شدن چرخه کودکان کار در دراز مدت می‌شود، آموزش است. آموزش می‌تواند شرایط زندگی آنها را بهبود دهد و آنها را از این دور باطل که در آن قرار دارند، خارج کند.

شفیعی یادآور شد: رفع مشکلات کودکان کار نیازمند همکاری همه جانبه مردم، دولت و بخش خصوصی است، همه مردم بیش از آنکه بخواهند به کمک کودکان کار بیایند، لازم است مسئولانه کار خیر و نیک انجام دهند. کار خیر ماندگار این طور است که تحت شرایط عاطفی و معنوی انجام شود و صرفاً برای ایجاد حال خوب برای فرد نیکوکار نباشد. باید دانست این کار نیک چه تبعاتی دارد.

وی در مورد استعدادهای ویژه کودکان بازمانده از تحصیل نیز گفت: شاهد بودم دختری در مدرسه استعداد ویژه‌ای در فوتبال داشت و تلاش کردیم تا کلاس ورزش شرکت کند و در این مجموعه با کمک خیرین مرکز دندانپزشکی ایجاد کردیم تا نیازهای کودکان را به خدمات دندانپزشکی تأمین کنیم. گروهی از پزشکان داوطلب با مجموعه ما همکاری می‌کنند و زمان زیادی را در طول ماه صرف بچه‌های مدرسه می‌کنند. همینطور معلمان داوطلب و مشاوران و روانشناسان داوطلب با خانه کودک همکاری دارند.

مهدی شیخ سفلی، مدیر مدرسه خانه کودک اظهار کرد: تحصیلات حوزوی دارم و چهار سال قبل با خانه کودک آشنا شدم، درست زمانی که اقدام به ساخت مدرسه کرده بودند. شخصاً تجربه آموزش و تعلیم به کودکان را داشتم و دغدغه کودکان بازمانده از تحصیل را داشتم. منطقه سکونت من در شرق تهران و محله خاک سفید است. دیده بودم که بچه‌ها از مدرسه که دور می‌شوند در معرض آسیب‌های اجتماعی بسیاری قرار می‌گیرند. همیشه دوست داشتم کاری برای آنها انجام دهم.

وی افرود: به لطف خدا مؤسسه خانه کودک ثبت شد و مدرسه راه‌اندازی شد و تخصص و تمرکز بر روی کودکان آسیب‌دیده اجتماعی معطوف شد. من قبلاً تجربه کار با این کودکان را داشتم و البته عاشق معلمی بودم. اینجا کودکان به دلایل مختلفی مثل فقر و تا تبعه کشور دیگر بودن از تحصیل بازمانده بودند و نتوانسته بودند.

مدیر مدرسه خانه کودک راجع به کمک به کودکان کار گفت: نمی‌توان گفت که به کودکان کار کمک کنیم یا نه از نظر پول دادن اما نباید با آنها رفتار بد داشت و یا از یک سو به آنها ترحم کرد. لازم است دوراندیشی بیشتری کنیم و کودکی که از مدرسه دورافتاده و کودک کار است را به سمت تحصیل هدایت کنیم و اگر بتوانیم برای تحصیل آنها اقدام کنیم. حتی کودکان از سمت سیستان هم هستند که از تحصیل بازماندند و مؤسسات بسیاری برای کودکان بازمانده از تحصیل فعالیت می‌کنند در حالی که مشکلات این کودکان تا سازمان‌های متولی ورود نکنند، حل نمی‌شود.

منبع: مهر

393416