به گزارش سایت خبری پرسون، حسین عبدالهی فر در یادداشتی نوشت: این در حالی است که الگوی امنیتی و دستیابی ایران اسلامی به بازدارندگی دفاعی قابل تعمیم به سایر عرصههاست و تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی و مقابله با تحریمها همین الگو است، چراکه اگر به قدرت اقتصادی و فرهنگی دسترسی پیدا کنیم، مانند دسترسی نیروهای مسلح به قدرت موشکی است که ما را به اقتدار دفاعی و نظامی رسانده و اکنون میتوانیم به استناد آن دشمن را از تهدید نظامی منصرف سازیم، به مرحله بازدارندگی اقتصادی و فرهنگی نیز دسترسی خواهیم یافت.
با عنایت به عبور اقتصاد جهانی از مرحله اقتصاد سنتی و صنعتی به اقتصاد دانش بنیان و تلاش برخی از قدرتهای اقتصادی برای حفظ انحصار خود در این عرصه به نظر میرسد تنها راهبرد کشور برای دستیابی به قدرت اقتصادی پیوند علم و اقتصاد، دانش بنیان کردن تولید است.
دانش بنیان شدن تولید از این منظر یعنی به کارگیری اقتدار علمی کشور در عرصه اقتصادی که هم میتواند مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد و هم انحصار دانشی کردن اقتصاد را شکسته و کشورمان را به قدرت اقتصادی تبدیل کند. بدون تردید این مقصود نیازمند اقدامات عملی دولتمردان بهویژه مسئولان صنعتی، کشاورزی، علوم و تحقیقات است، اما نقش مردم، نخبگان، نیروهای کار، مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی، بهویژه آحاد جامعه را نباید نادیده انگاشت. نقشی که بدون ورود جهادگران تبیین جهت گفتمانسازی، تولید فرهنگ و ادبیات لازم ممکن نیست. جهاد تبیین با هدف علمی کردن اقتصاد و دانش بنیان کردن تولید لازم است در سه سطح عملیاتی و اجرا شود:
۱. سطح عمومی و آحاد جامعه
مهمترین محورهای تبیینی در این زمینه عبارتنداز:
۱- تبیین نقش اقتصاد دانش بنیان در عبور کشور از اقتصاد سنتی و صنعتی با توجه به نیاز کشور برای اقتصاد علم پایه.
۲-تبیین ضرورت مقابله با سیاست استکباری برخی کشورها در انحصاریسازی اقتصاد دانش بنیان به خود.
۳-تبیین رابطه فرهنگ و اقتصاد و عدم عبور نظام از فرهنگ به عنوان اولویت اول.
۴-تبیین عدم انحصار تولید در کالا و لزوم تولید محصولات فرهنگی و دانش بنیان کردن آنها.
۵-تبیین اهمیت و ضرورت کار و تلاش در فرهنگ اسلامی و ایرانی.
۶-تبیین تهدیدات ناشی از نابسامانیهای اقتصادی و تأثیر آن بر تهدیدات سیاسی و امنیتی.
۷-تقویت باور ما میتوانیم جهت دستیابی به اقتدار همهجانبه و فراگیر.
۸- روایت اول از موفقیتهای شرکتهای دانش بنیان در حل مشکلات اقتصادی کشور.
۹-انعکاس دستاوردهای پیوند علم و اقتصاد، دانشگاه و صنعت و دانش بنیان شدن تولید.
۱۰- انعکاس مشکلات شرکتهای دانش بنیان و ارائه راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات آنها.
۱۱- ایجاد احساس عزت و غرور ملی در زمینه موفقیتهای اقتصادی دانش بنیان.
۱۲- خنثیسازی جنگ شناختی دشمن در عرصه اقتصادی.
۲. سطح مدیران و نخبگان
۱. فرهنگسازی به نفع رویکردهای علمی و دانش بنیان در عرصه تولید از طریق ترویج، تهییج، تبلیغ، تشویق، امیدآفرینی، تبیین و اقناعسازی.
۲. برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی برای تولیدگران جهت تشریح ضرورت و چگونگی و دستاوردهای دانش بنیان کردن فعالیتهای اقتصادی.
۳. تهیه پیوست فرهنگی به منظور فرهنگی کردن اقتصاد علم محور و تولید دانش بنیان توسط دستگاههای فرهنگی. در این پیوست فرهنگی میتوان به تعریف مفاهیم و کلید واژههای اصلی مانند دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان، چیستی دانش بنیان کردن تولید و چگونگی آن پرداخت.
۴. دانش بنیان کردن مجموعههای فرهنگی و رسانهای فعال در عرصه جنگ شناختی.
۳. سطح فعالان اقتصادی و علمی
۱- تشویق مجموعههای علمی و پژوهشی جهت انجام تحقیقات در خصوص حل مشکلات اقتصادی و کمک به دانش بنیان به ویژه آنکه از ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان ۹۰ درصد به مرحله بهره دهی نرسیده اند.
۲- کمک به تولید محصولات فرهنگی همسو با سیاستهای نظام با استفاده از شرکتهای دانش بنیان اعم از کتاب، نشریات، ادبیات، فیلم و سایر موارد با عنایت به اینکه کل شرکتهای دانش بنیان فقط ۱۱ مورد به فعالیت فرهنگی اختصاص دارند.
۳- حمایت و کمک به مجموعه فرهنگی متولی امر تولید پیام به منظور فرهنگسازی عمومی بهویژه سبک زندگی و مصرف خانواده.
۴- تبیین ضرورت دانش بنیان کردن تولید و تشویق تولیدگران به استقبال از علم پایه کردن.
۵- حمایت روانی و تبلیغاتی از تولید گران دانش بنیان.
منبع: روزنامه جوان