راهبرد جهاد تبیین در حمایت از دانش بنیان‌ها

کشورمان در زمینه اقتصادی و همچنین فرهنگی دچار مشکلاتی است که دشمنان ملت ایران را به فکر جنگ ترکیبی انداخته و تلاش دارند از نقاط ضعف نظام اسلامی برای جبران شکست‌های متعدد خویش بهره گیرند.
تصویر راهبرد جهاد تبیین در حمایت از دانش بنیان‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین عبدالهی فر در یادداشتی نوشت: این در حالی است که الگوی امنیتی و دستیابی ایران اسلامی به بازدارندگی دفاعی قابل تعمیم به سایر عرصه‌هاست و تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها همین الگو است، چراکه اگر به قدرت اقتصادی و فرهنگی دسترسی پیدا کنیم، مانند دسترسی نیرو‌های مسلح به قدرت موشکی است که ما را به اقتدار دفاعی و نظامی رسانده و اکنون می‌توانیم به استناد آن دشمن را از تهدید نظامی منصرف سازیم، به مرحله بازدارندگی اقتصادی و فرهنگی نیز دسترسی خواهیم یافت.

با عنایت به عبور اقتصاد جهانی از مرحله اقتصاد سنتی و صنعتی به اقتصاد دانش بنیان و تلاش برخی از قدرت‌های اقتصادی برای حفظ انحصار خود در این عرصه به نظر می‌رسد تنها راهبرد کشور برای دستیابی به قدرت اقتصادی پیوند علم و اقتصاد، دانش بنیان کردن تولید است.

دانش بنیان شدن تولید از این منظر یعنی به کارگیری اقتدار علمی کشور در عرصه اقتصادی که هم می‌تواند مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد و هم انحصار دانشی کردن اقتصاد را شکسته و کشورمان را به قدرت اقتصادی تبدیل کند. بدون تردید این مقصود نیازمند اقدامات عملی دولتمردان به‌ویژه مسئولان صنعتی، کشاورزی، علوم و تحقیقات است، اما نقش مردم، نخبگان، نیرو‌های کار، مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی، به‌ویژه آحاد جامعه را نباید نادیده انگاشت. نقشی که بدون ورود جهادگران تبیین جهت گفتمان‌سازی، تولید فرهنگ و ادبیات لازم ممکن نیست. جهاد تبیین با هدف علمی کردن اقتصاد و دانش بنیان کردن تولید لازم است در سه سطح عملیاتی و اجرا شود:


۱. سطح عمومی و آحاد جامعه

مهم‌ترین محور‌های تبیینی در این زمینه عبارتنداز:

۱- تبیین نقش اقتصاد دانش بنیان در عبور کشور از اقتصاد سنتی و صنعتی با توجه به نیاز کشور برای اقتصاد علم پایه.


۲-‌تبیین ضرورت مقابله با سیاست استکباری برخی کشور‌ها در انحصاری‌سازی اقتصاد دانش بنیان به خود.
۳-‌تبیین رابطه فرهنگ و اقتصاد و عدم عبور نظام از فرهنگ به عنوان اولویت اول.


۴-‌تبیین عدم انحصار تولید در کالا و لزوم تولید محصولات فرهنگی و دانش بنیان کردن آن‌ها.


۵-‌تبیین اهمیت و ضرورت کار و تلاش در فرهنگ اسلامی و ایرانی.


۶-‌تبیین تهدیدات ناشی از نابسامانی‌های اقتصادی و تأثیر آن بر تهدیدات سیاسی و امنیتی.


۷-‌تقویت باور ما می‌توانیم جهت دستیابی به اقتدار همه‌جانبه و فراگیر.


۸- روایت اول از موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در حل مشکلات اقتصادی کشور.


۹-‌انعکاس دستاورد‌های پیوند علم و اقتصاد، دانشگاه و صنعت و دانش بنیان شدن تولید.


۱۰- انعکاس مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و ارائه راهکار‌های اجرایی برای حل مشکلات آنها.


۱۱- ایجاد احساس عزت و غرور ملی در زمینه موفقیت‌های اقتصادی دانش بنیان.


۱۲- خنثی‌سازی جنگ شناختی دشمن در عرصه اقتصادی.


۲. سطح مدیران و نخبگان


۱. فرهنگ‌سازی به نفع رویکرد‌های علمی و دانش بنیان در عرصه تولید از طریق ترویج، تهییج، تبلیغ، تشویق، امیدآفرینی، تبیین و اقناع‌سازی.


۲. برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای تولیدگران جهت تشریح ضرورت و چگونگی و دستاورد‌های دانش بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی.


۳. تهیه پیوست فرهنگی به منظور فرهنگی کردن اقتصاد علم محور و تولید دانش بنیان توسط دستگاه‌های فرهنگی. در این پیوست فرهنگی می‌توان به تعریف مفاهیم و کلید واژه‌های اصلی مانند دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان، چیستی دانش بنیان کردن تولید و چگونگی آن پرداخت.


۴. دانش بنیان کردن مجموعه‌های فرهنگی و رسانه‌ای فعال در عرصه جنگ شناختی.


۳. سطح فعالان اقتصادی و علمی


۱- تشویق مجموعه‌های علمی و پژوهشی جهت انجام تحقیقات در خصوص حل مشکلات اقتصادی و کمک به دانش بنیان به ویژه آنکه از ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان ۹۰ درصد به مرحله بهره دهی نرسیده اند.


۲- کمک به تولید محصولات فرهنگی همسو با سیاست‌های نظام با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اعم از کتاب، نشریات، ادبیات، فیلم و سایر موارد با عنایت به اینکه کل شرکت‌های دانش بنیان فقط ۱۱ مورد به فعالیت فرهنگی اختصاص دارند.


۳- حمایت و کمک به مجموعه فرهنگی متولی امر تولید پیام به منظور فرهنگ‌سازی عمومی به‌ویژه سبک زندگی و مصرف خانواده.


۴- تبیین ضرورت دانش بنیان کردن تولید و تشویق تولیدگران به استقبال از علم پایه کردن.


۵- حمایت روانی و تبلیغاتی از تولید گران دانش بنیان.

منبع: روزنامه جوان

393147

سازمان آگهی های پرسون