پوتین:

آمریکا گاز ما را رها نمی‌کند

ولادیمیر پوتین گفت: کشورهای اروپایی قادر نخواهند بود به طور کامل وابستگی خودشان به گاز روسیه را قطع کنند.
تصویر آمریکا گاز ما را رها نمی‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنجشنبه (۲۵فروردین/۱۴ فوریه) گفته مسکو با توجه به تلاش کشورهای اروپایی برای کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه، مسیر صادرات این محصول را به سمت نیمکره شرقی جهان تغییر خواهد داد.

رویترز گزارش داد، ولادیمیر پوتین تأکید کرده کشورهای اروپایی قادر نخواهند بود به طور کامل وابستگی خودشان به گاز روسیه را قطع کنند.

روسیه در راستای تلاش برای متنوع کردن مشتری‌‌های محصولات گاز خود روابط نزدیک‌تری با آسیا و به ویژه چین پایه‌ریزی کرده است. چین در حال حاضر اصلی‌ترین مشتری محصولات انرژی در جهان است.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه حمله نظامی این کشور به اوکراین بر صادرات محصولات انرژی توسط این کشور اثر گذاشته است. این تحریم‌ها تسویه مالی معاملات انرژی با روسیه را دشوار و پیچیده کرده است.

پوتین که در نشستی با حضور اعضای کابینه دولت روسیه حضور داشت گفت: «مسئله شگفت‌انگیز این است که شریکان ما در کشورهای غیردوست روسیه خودشان اذعان کرده‌اند که نمی‌توانند بدون منابع انرژی روسیه از جمله گاز ادامه دهند. در حال حاضر هیچ جایگزین معقول [برای گاز روسیه] در اروپا وجود ندارد.»

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که کشورهای اروپایی با قطع دریافت انرژی از روسیه باعث افزایش قیمت‌ها و ایجاد بی‌ثباتی در بازار شده‌اند.

«عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین موجب شده 27 عضو کشورهای اروپایی در اولویت‌های خود برای تأمین محصولات انرژی تجدید نظر کند. بروکسل به دنبال کاستن از وابستگی کشورها به گاز روسیه است. مسکو در حال حاضر تأمین‌کننده نزدیک به 40 درصد از گاز طبیعی اتحادیه اروپا است.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد لازم است مسکو زیرساخت‌های لازم را برای افزایش عرضه انرژی به کشورهای آسیایی ایجاد کند. روسیه در پایان سال ۲۰۱۹ بعد از چندین سال گفت‌وگوهای طاقت‌فرسا و موافقت با کاهش قیمت سوخت عرضه گاز به چین را آغاز کرد.

اظهارات پوتین در بحبوحه آخرین ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا در واکنش به عملیات نظامی مسکو در اوکراین بیان شده است. ممنوعیت واردات انرژی روسیه، بخشی از تحریم‌های گسترده ضد این کشور است که با هدف قطع اقتصاد روسیه از تجارت و سیستم مالی جهان طراحی شده است.

پوتین بحران کنونی انرژی در اروپا را ناشی از امتناع کشورها از «همکاری عادی با روسیه و در نتیجه ضربه زدن به میلیون ها اروپایی» دانست. وی تاکید کرد: «البته ما نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، اما این (مشکلات) فرصت‌های جدیدی برای ما ایجاد می‌کند.»

روز چهارشنبه، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه گفت، مسکو آماده است نفت و محصولات نفتی خود را به «کشورهای دوست» بفروشد، زیرا واردکنندگان سنتی از خرید انرژی از روسیه اجتناب می‌‌کنند و این امر این کشور را مجبور می‌کند تا تولید نفت خام خود را کاهش دهد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

392827