هواپیماهایی که از بال زدن پرندگان تقلید میکنند

ایرباس به‌دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز تونل باد در تاسیسات خود در نزدیکی شهر بریستول در انگلستان است و چشم‌اندازش را درباره هواپیمایی با کنترل بالِ فعال پیش می‌برد.
تصویر هواپیماهایی که از بال زدن پرندگان تقلید میکنند

به گزارش سایت خبری پرسون، این شرکت در حال تقلید از رفتار پرواز پرندگان با بال‌هایی است که شکل خود را در پرواز تطبیق می‌دهند تا آیرودینامیک را بهینه کنند و هواپیماهای کارآمدتر با ردپای کربن کمتر را ایجاد کنند.

پروژه eXtra Performance Wing از پروژه مشابه ایرباس به نام AlbatrossOne حاصل شد که در سال ۲۰۱۹ مهندسان با هواپیمای مدل مقیاس با نوکِ بال‌های متحرک پرواز کردند. با الهام از بال آلباتروس، بال‌های این هواپیما دارای لولاهای نیمه آئروالاستیک بودند که به تلاطم و تندبادهای باد پاسخ می‌دادند تا بار روی بدنه هواپیما را کاهش و نیاز به تقویت سازه‌ها را کاهش دهند و در نتیجه وزن قابل توجهی کاهش یابد.

طرح eXtra Performance Wing که در سپتامبر گذشته راه‌اندازی شد، ادامه این تفکر است، که از جت سسنا کوچک‌شده تشکیل شده است که می‌تواند میزبان حسگرها، اسپویلرهای پاپ‌آپ و لبه‌های دنباله‌دار چند منظوره باشد و در آن نصب شود. این پلتفرم برای آزمایش و توسعه سریع این نوع فناوری‌ها با هدف بهبود آیرودینامیک برای هواپیماهای آینده استفاده خواهد شد.

«اولیور فامیلی»، رئیس پروژه eXtra Performance Wing انگلستان توضیح داد: «این طرح، مقیاس‌پذیر با استفاده از پلت‌فرم جت تجاری Cessna Citation VII کنترل‌شده از راه دور، فناوری‌های بال‌های پیشرفته را ادغام کرده و پرواز می‌کند. مدل تونل باد نیمه‌پرینت سه بعدی که توسط تیم آیرودینامیک در تاسیسات تونل باد کم‌سرعت ایرباس در بریستول به‌طور ماهرانه ساخته شده، نسخه کوچک‌شده جت سسنا است که از طراحی سبک بهره می‌برد. این پروژه، مزایای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را که ما برای آن تلاش می‌کنیم، به‌خوبی ارائه می‌دهد.

مهندسان هوافضا در تلاش برای بهبود عملکرد هواپیماها به‌طور مرتب به پرواز پرندگان روی می‌آورند. ما شاهد پروژه‌های تحقیقاتی بوده‌ایم که نشان می‌دهند چگونه بال‌های تغییر شکل‌یافته می‌توانند هواپیما را کارآمدتر کنند و پروژه‌های دیگری که نشان می‌دهند چگونه جغدها می‌توانند الهام‌بخش هواپیماهایی باشند که آرام‌تر پرواز می‌کنند و بادهای شدید را تحمل می‌کنند. ایرباس امیدوار است که با بررسی احتمالات «زیست تقلید» (بیومیمیکری) در تونل باد «فیلتون» خود در نزدیکی شهر بریستول، بتواند به‌زودی برخی از این فناوری‌ها را از روی زمین بلند کند و به پرواز درآورد.

اولیور فامیلی افزود: «تونل باد کم‌سرعت ایرباس یک راه فوق‌العاده برای اعتبارسنجی مفاهیم ما قبل از آزمایش‌های پرواز است. قابلیت تجزیه و تحلیل آیرودینامیکی محاسباتی ما در کلاس جهانی است و تونل باد راه ارزشمند دیگری برای اندازه‌گیری عملکرد و قابلیت‌های هواپیما قبل از آزمایش پرواز فراهم می‌کند. فناوری‌هایی که ما در تونل باد Filton آزمایش کرده‌ایم که بسیاری از آنها از زیست تقلید (بیومیمیکری) الهام گرفته‌اند، اکنون به سرعت برای آزمایش پرواز یکپارچه آماده خواهند شد.

392672