روزه داران و روزه بگیران بخوانند!

کارشناس سلامت دهان و دندان با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از اولویت های مهم سلامت در روزه داری به بیان توصیه هایی به روزه داران پرداخت.

تصویر روزه داران و روزه بگیران بخوانند!

به گزارش سایت خبری پرسون، بهناز ولی زاده، با اشاره به فواید روزه داری بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه میهمانی خدا تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف مواد غذایی شیرین نظیر خرما، حلوا، زولبیا و بامیه و شله زرد در وعده‌های افطاری و سحری، رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از الویت‌های مهم سلامت در ایام روزه داری است.

وی به روزه داران توصیه کرد در ماه مبارک رمضان به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند.

ولی زاده گفت: بهتر است هرسال افراد قبل از شروع ماه رمضان به دندانپزشک مراجعه کنند تا از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوند و چنانچه نیاز به درمان دندانپزشکی داشتند پیش از شروع ماه رمضان اقدام کنند تا در ایام روزه داری دچار دندان درد، عفونت و یا سایر مشکلات دهان و دندان نشوند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر اهمیت مسواک زدن در روزه داری خاطرنشان کرد: مسواک زدن در هنگام روزه داری اگر با دقت کافی انجام شود سبب باطل شدن روزه نمی‌شود.

ولیزاده تاکید کرد: افراد شب‌ها قبل از خواب و پس از صرف وعده سحری حتماً از مسواک و نخ دندان استفاده کنند و دندان‌ها و فضاهای بین دندانی را کاملاً تمیز کنند.

به گفته وی، برخی مواد غذایی مانند سیر و پیاز باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند بنابراین افراد باید از خوردن این مواد در وعده سحری اجتناب کنند.

کارشناس سلامت دهان و دندان، با اشاره به خشکی دهان روزه داران در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه در هنگام روزه داری فرد ساعات طولانی از خوردن و آشامیدن اجتناب می‌کند دچار خشکی دهان شده و تجمع پلاک میکروبی بر روی سطح دندان‌ها افزایش می‌یابد.

ولیزاده تاکید کرد: افراد برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی در اثر خشکی دهان در طی روزه داری باید علاوه بر قبل از خواب و بعد از صرف سحری در طول روز نیز شستشوی دهان خود را انجام دهند.

وی یادآور شد: در برخی افراد به علت گرسنگی و استفاده بدن از ذخایر چربی برای تأمین کالری مورد نیاز، بوی خاصی از دهان استشمام می‌شود که پس از صرف افطار خود به خود برطرف می‌شود.

ولی زاده به افرادی که عادت به نوشیدن شیر قبل از خواب شب دارند نیز توصیه کرد قبل از مسواک زدن شیر بنوشند و در نهایت با دهان پاکیزه بخوابند.

منبع: مهر

392633