روایت دغدغه های «عادل تبریزی» در «جناب عالی»

عادل تبریزی کارگردان سریال جناب عالی از حواشی مربوط به تغییر نحوه پخش این سریالش گفت که می خوانید.
تصویر روایت دغدغه های «عادل تبریزی» در «جناب عالی»

به گزارش سایت خبری پرسون، عادل تبریزی در رابطه با سریال «جناب عالی» که به عنوان نخستین سریال اختصاصی پلتفرم تلوبیون پلاس درحال پخش است، اظهار کرد: در فیلم و سریال‌هایی که تاکنون در کشور تولید شده، طنز سیاسی در رابطه با مسئولان ارشد کشور ساخته شده بود اما «جناب‌ عالی» به صورت مستقیم با مسائل درون یک وزارتخانه و سیستم دولتی شوخی می‌کند که تاکنون انجام نشده و این به نظرم می‌تواند قدمی رو به جلو در طنز سیاسی در چهارچوب تلویزیون باشد.

وی با اشاره به تغییر پخش‌کننده این سریال از صداوسیما به پلتفرم تلوبیون پلاس افزود: عده‌ای علاقه نداشتند که سریال «جناب عالی» پخش و دیده شود اما با پیگیری‌های تهیه‌کننده سریال در نهایت توانستیم این سریال را در تلوبیون پلاس به نمایش بگذاریم. در این میان برای من فقط این مهم بود که سریال «جناب عالی» بایگانی نشود. با همه این شرایط معتقد هستم که یک اثر اگر خوب و جذاب باشد مخاطب از آن استقبال می‌کند.

تبریزی در رابطه با کوتاه بودن قسمت‌های «جناب عالی» نسبت به سریال‌های دیگر بیان کرد: از ابتدا بر اساس فیلمنامه «جناب عالی» قرار بر این بود که هر قسمت را به ۳۰ دقیقه تقسیم کنیم تا اضافه‌گویی نداشته باشیم. شاید بخش‌هایی از سریال به دلایلی حذف شد و این بر کوتاه‌تر شدن هر قسمت تاثیر گذاشت، اما به نظرم مخاطب نباید به اضافه‌گویی عادت کند. ما در «جناب عالی» به صورت ساده قصه را تعریف می‌کنیم و پرداختمان به قصه به صورت سینمایی است و سعی کرده‌ایم از پلان‌هاو سکانس‌های اضافه دوری کنیم و این به نظرم جذاب است که در زمان کمتر سریال را در هر قسمت دنبال کنیم.

استفاده از بازیگران مطرح روز برایم اولویت ندارد

کارگردان سریال «جناب عالی» در خصوص بازخوردهایی که پس از پخش چهار قسمت از پخش سریال دریافت کرده، عنوان کرد: وقتی اثری تولید می‌کنیم بوی بازخورد آن به مشاممان می‌رسد و من به عنوان کارگردان سریال «جناب عالی» می‌توانم بگویم که در حال حاضر بوی خوبی به مشامم می‌رسد و مشخص است که «جناب عالی» توانسته مخاطبان خود را پیدا کند و مردم توانسته‌اند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی در رابطه با انتخاب منوچهر آذری برای نقش پدر جناب عالی خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهم کاری را آغاز کنم به این موضوع توجه نمی‌کنم که کدام بازیگران، بازیگر مطرح‌ روز هستند. برای ایفای نقش پدر پیشنهادهایی دریافت کردم که چهره‌های فعال‌تر سال‌های اخیر بودند اما با خود فکر کردم که چرا آقای منوچهر آذری را که بیش از ۱۵ سال است در هیچ اثری مشاهده نکردیم‌، چه خوب می‌شود اگر با او همکاری کنیم، بنابراین پیشنهاد را با آقای آذری مطرح کردم. او برای فعالیت پس از سال‌ها مردد بود و مطمئن نبود که کار را قبول کند یا نه، اما خوشبختانه در چند جلسه‌ای که با یکدیگر برگزار کردیم به من اعتماد کرد و کار را پذیرفت.

تبریزی با بیان اینکه خداروشکر می‌کنم که در کارنامه کاری من همکاری با منوچهر آذری ثبت شد، ادامه داد: چون منوچهر آذری گوینده رادیو هم بوده، در بداهه‌پردازی نیز تبحر دارد و درخشان ظاهر می‌شود. البته شاید حجم دیالوگ‌های بداهه‌ای که در «جناب عالی» بین بازیگران برقرار شد، تنها ۱۰ درصد باشد؛ چراکه فیلمنامه وجود داشت و تمام دیالوگ‌ها باید حفظ می‌شد. بر این اساس شاید شیوه کار کردن با من برای بازیگران کمدی اذیت‌کننده بود اما تلاشم این بود که قالب متفاوتی از بازیگرانی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند ارائه شود.


حضور ۶ بازیگر مشهدی در سریال «جناب عالی»

این کارگردان مشهدی با اشاره به استفاده از ظرفیت عوامل و بازیگران مشهد در سریال «جناب عالی» تصریح کرد: در سریال «جناب عالی» چه در عوامل پشت دوربین و چه در بازیگران، از تعداد بسیاری از هنرمندان مشهدی استفاده کردم‌ و در رابطه با کارکرد حضور بازیگران مشهدی می‌توانم به امیر محاسبتی اشاره کنم که با لهجه مشهدی به عنوان دایی خانواده در سریال، باعث می‌شد تا آن خانواده هویت پیدا کند و از تخت بودن شخصیت‌ها جلوگیری شود. با اینکه برای ایفای نقش دایی ماشالله و مکابیز پیشنهاد چهره‌های شناخته‌ شده‌تری داشتم اما پافشاری کردم تا آقای محاسبتی نقش دایی را ایفا کند و جواد سلطانی که دیگر بازیگر مشهدی این سریال است را با نقش مکابیز معرفی کنم.

وی افزود: آقایان سروش طاهری، ایمان اسماعیل‌پور، کیوان صباغ، امیر محاسبتی، جواد سلطانی و محمد الهی بازیگران مشهدی «جناب عالی» هستند که نقش‌های تاثیرگذار و اصلی در سریال دارند و از قسمت ۵ که امروز منتشر می‌شود وارد قصه خواهند شد. البته که به غیر از آقای محاسبتی و سلطانی، بازیگران دیگر بدون لهجه در سریال حضور دارند.

امیرعلی عالی حلقه‌ گمشده‌ای است که از دل جامعه بیرون آمده

تبریزی با اشاره به کم‌لطفی مشهد نسبت به خود بیان کرد: با اینکه من همیشه به شهر خود علاقه داشتم، اما مشهد نسبت به من‌ کم‌لطف بوده است؛ چراکه وقتی نخستین فیلم سینمایی‌ام در جشنواره فیلم فجر اکران شد، از شهرهای مختلف با من تماس گرفته شد و برای اکران به آن شهرها دعوت شدم، اما در مشهد چنین اتفاقی رخ نداد. این درحالی است که من آرزو داشتم همراه با مخاطبان مشهدی فیلم خود را تماشا کنم. علاوه بر این هر فیلم کوتاهی که تاکنون تولید کردم محصول انجمن سینمای جوانان مشهد بوده و استفاده از عوامل و بازیگران مشهدی برای من باعث افتخار بوده است.

کارگردان سریال «جناب عالی» در رابطه با اینکه چه میزان از جوانان جامعه ما شبیه به امیرعلی عالی، شخصیت اصلی داستان این سریال هستند، اظهار کرد: قطعا در جامعه ما افراد بیکار بسیاری مانند شخصیت امیرعلی عالی وجود دارد، اما امیرعلی عالی خیلی انسان ساده و پاکی است که برای خود قانون دارد، سلامت است و می‌خواهد تاثیرگذار باشد. من علاقه‌مند هستم که شخصیت‌هایی خلق کنم که از دل جامعه بیرون آمده باشند، اما چیزی در وجود خود داشته باشند که حلقه گمشده جامعه است. انسان‌ها انقدر درگیر کار و زندگی خود می‌شوند که مانند شخصیت امیرعلی عالی دیگر وجود ندارد و به نظرم شخصیت او یک حلقه گمشده است. او متعلق به سینما است اما از دل جامعه بیرون آمده است

392444