دو محموله گیاه ریواس در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی توقیف شد

عاملان ریشه کنی 500 کیلو ریواس در منطقه کن دستگیر شدند.
تصویر دو محموله گیاه ریواس در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی توقیف شد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی روشنی گفت: بر اساس گزارشات رسیده مبنی بر ریشه کنی گیاه ریواس در ارتفاعات منطقه حفاظت شده البرز جنوبی، اکیپ های گشت متشکل از محیط بانان پاسگاه کن و سولقان و اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به محل اعزام شدند و ماموران در اقدامی غافلگیرانه دو محموله از این گیاهان را قبل از خروج از منطقه با همکاری همیاران محیط زیست شناسایی و توقیف کردند.

وی با بیان اینکه از متخلفان بیش از ۵۰۰ کیلوگرم گیاه ریواس کشف و ضبط شد، اظهار داشت: متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

روشنی ادامه داد: وفق بند د ماده ۱۰ قانون شکار و صید، از بین بردن رستنی ها از جمله قطع درختان، خارزنی، بوته کنی و تعلیف غیر مجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تجاوز و تخریب در این مناطق ممنوع بوده و هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط زیست شود تخلف محسوب‌ شده و با عاملان امر برخورد قانونی خواهد شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از شهروندان خواست که از خرید این گونه گیاهی در بازار خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی و یا اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

گیاه ریواس از جمله گیاهان کوهی، دارویی و خود رو است که در فصل بهار در مناطق کوهپایه ایی و سردسیر رشد می کند و متاسفانه برخی افراد سودجو با چیدن و ریشه کنی این گیاه قبل از تولید بذر موجب تضعیف اکوسیستم، تخریب و همچنین عدم رویش مجدد این گونه و کاهش تنوع گونه ایی در سالهای آتی می شوند.

منبع: ایرنا

392381