خطر سندرم التهابی مرتبط با کووید در کودکان بالای ۵ سال

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کودکان بالای پنج سال بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر ابتلا به سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) مرتبط با کووید-۱۹ هستند.
تصویر خطر سندرم التهابی مرتبط با کووید در کودکان بالای ۵ سال

به گزارش سایت خبری پرسون، نتایج این مطالعه نشان داد کودکان بالای پنج سال و کودکانی که نشانگرهای خونی التهاب در آنان بالاست بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

در این مطالعه بین‌المللی ۲۳۲ کودک زیر ۱۸ سال حضور داشتند که از یکم مارس ۲۰۲۰ تا هفت مارس ۲۰۲۱ به دلیل مشکوک بودن به سندرم التهابی چند سیستمی بستری شدند. وضعیت بیماران با تعریف سازمان جهانی بهداشت از این سندرم که شامل تب برای مدت حداقل سه روز است، افزایش پروتئین واکنش C که نشان دهنده التهاب است، بیماری شامل دو یا چند سیستم بدون علت میکروبی واضح برای وجود التهاب و همچنین مثبت بودن تست کووید-۱۹ یا تماس با یک مورد مثبت مطابقت داشت.

اکثر بیماران (۸۹ درصد) علائم گوارشی مانند درد و مشکلات پوستی مانند بثورات و ورم (۸۵ درصد) داشتند. مشکلات قلبی (۵۹ درصد) و همچنین اختلالات انعقادی خون (۹۰ درصد) شایع بود. از ۲۳۲ کودک، ۷۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند و ۴۷ نفر به دلیل فشار خون بسیار پایین نیاز به درمان پیدا کردند.

ضرورت اجماع بین‌المللی در مورد معیارهای تشخیصی "سندرم التهابی چندسیستمی"

همچنین متخصصان در این مطالعه به چالش‌هایی در تشخیص MIS-C اشاره می‌کنند. سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان یک تشخیص جدید با معیارهای تشخیصی متفاوت است که تایید نشده است. بیشتر کودکان، فاقد سابقه تماس با فرد مبتلا به عفونت تایید شده کرونا بودند. تشخیص قرار گرفتن در معرض آن نیز می تواند دشوار باشد زیرا ممکن است فرد ناقل خاموش باشد یا برای انجام تست تشخیصی کرونا اقدام نکرده باشد.

محققان خواستار اجماع بین‌المللی در مورد معیارهای تشخیصی MIS-C برای افزایش روشهای مراقبتی و تحقیقات بالینی شدند.

392264