مادری برای «جیران تجریشی» با هدایت سخت‌گیرانه حسن فتحی

گفت ‌و گو با «نسرین نکیسا» به بهانه بازی در «جیران»

گفت ‌و گو با نسرین نکیسا بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون را درباره بازی در سریال «جیران» که این روزها در نمایش خانگی دیده می‌شود بخوانید.
تصویر گفت ‌و گو با «نسرین نکیسا» به بهانه بازی در «جیران»

به گزارش سایت خبری پرسون، از زمان ورودش به عرصه هنر نقش مادران متعددی را بازی کرده و این بار در قامت مادر «جیران»، سریال پربیننده شبکه نمایش خانگی ظاهر شده است. نسرین نکیسا بازیگر بااخلاق و حرفه ای سینما،‌ تئاتر و تلویزیون به تازگی پاسخ گوی سوالات روزنامه خراسان درباره نقش آفرینی اش در سریال جدید حسن فتحی شد. دامنه گفت‌وگو البته به کارهای دیگر او نیز کشید که او در سریال‌های متعددی مانند «گاندو» و «احضار»، نقش مادر کاراکتر اصلی را ایفا کرده است. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

نقش خدیجه در سریال «جیران» چطور به شما پیشنهاد داده شد؟

برای نقش مادر «جیران» مانند همه آثار دیگر دعوت شدم، البته به لطف آرش حسن پور، پسر هنرمند عزیز سیروس حسن پور، به تیم حسن فتحی برای بازی معرفی شدم‌، بعد از دیدار و گپ و گفت در نهایت نقش را پذیرفتم، چون برایم جذاب و نخستین تجربه همکاری ام با حسن فتحی بود.

این شخصیت در فیلم نامه اصلی چه ویژگی داشت و چه اندازه در جریان تمرین و تولید دستخوش تغییر و تحول شد؟

مادر «جیران» یا همان «خدیجه تجریشی» یک زن روستایی است با خلق و خوی روستایی و روحیه ساده زیستی که در فیلم نامه هم اولین ویژگی او سادگی و روستایی بودنش است و در مواجهه با شاه و خواستگاری او از دخترش کاملاً قابل پیش بینی بود که چه واکنشی خواهد داشت. هنگام تمرین و اجرای نقش، حسن فتحی بسیار بر لحن و رفتار تمام اعضای خانواده «خدیجه» تاکید داشت، به خصوص مادرش که به عنوان یک زن ساده روستایی باید مورد قبول مخاطب قرار گیرد. طبیعی است که هنگام اجرا بین بازیگر و کارگردان همیشه تعامل وجود دارد که باعث می شود کاراکتر به نحوی که در فیلم نامه به آن پرداخته شده است، رفتار کند، از جمله گفتار و لحن ادای کلام و کردار و همه کنش ها و واکنش هایی که از کاراکتر در هر موقعیتی که قرار دارد، انتظار می رود.

با توجه به سخت گیری هایی که از حسن فتحی سراغ داریم، چه اندازه دست بازیگران را در اجرای نقش‌ها باز می‌گذارد؟

قطعاً هر کارگردان آگاه و حرفه ای برای این که به مقصود نهایی و قابل قبولش برسد، سخت گیری هایی دارد. آقای «فتحی» با مدیریت منحصر به ‌فرد خودش در همه مراحل، حواسش به بازیگران بود و غیر از این هم انتظار نمی رفت. با همه این ها اگر از طرف بازیگر پیشنهادی ارائه می شد که از نظر او صحیح بود، می پذیرفت و به کار گرفته می شد.

نظر بینندگان تاکنون درباره سریال و نقش تان چه بوده است؟

خوشبختانه تاکنون همه واکنش ها، چه در فضای مجازی و چه حقیقی عالی بوده است. مخاطبان آثار آقای فتحی با شناخت قبلی که از او و سریال ها و فیلم هایش دارند، این بار هم مشتاقانه «جیران» را می بینند و به نظر می رسد خیلی خوب به دلشان نشسته و خوشبختانه این توفیق نصیب من هم شده که در این اثر حضور داشته باشم و از این بابت بسیار خرسندم.

چقدر بازیگران سریال به لحاظ ظاهری به شخصیت های واقعی در دل تاریخ نزدیک هستند؟

به تازگی در فضای مجازی تصاویری از شخصیت های دربار ناصرالدین شاه از جمله خود ناصرالدین شاه، مهد علیا، جیران، تاجی و بعضی از خواجه های حرم منتشر شده که به نظر می رسد شباهت هایی با بازیگران این نقش ها وجود دارد، ولی نمی توان تصور کرد که ملاک و معیار قطعی برای انتخاب بازیگران شبیه بودن‌شان است، حداقل این که معیار اولیه و اصلی نمی تواند باشد. در نهایت پاسخ قطعی این پرسش را باید از آقای فتحی گرفت چون انتخاب بازیگران توسط او صورت گرفته است.

آیا «جیران» هم مثل «شهرزاد» پربیننده ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟

یکی از معیارهای اشتیاق برای دیدن «جیران»، همان دیدگاه خاص آقای فتحی در آثار سابقش است؛ ویژگی منحصر به فردی که در نگاه آقای فتحی وجود داشته و آثارش هنرمندانه به دل ها نشسته و به ذائقه مخاطب خوش آمده است و این دلیل محکم و قطعی است برای این که همه، ساخته هایش را مشتاقانه دنبال کنند و دوست داشته باشند. انتظار می رود «جیران» هم مانند آثار قبلی او مثل «شهرزاد» خیلی خوب جای خودش را در دل مخاطبان باز کند.

با توجه به این که از زمان ورودتان تاکنون نقش مادران بسیاری را بازی کرده اید، کدام نقش تان از نظر شما ماندگار شده است؟

واقعاً نمی دانم چه بگویم، جز این که کلیشه سازی همواره در سینما و تلویزیون وجود داشته. کمترین حضور فیزیکی من در فیلم «آژانس شیشه ای» است که به طور یقین به دلیل پرداخت درست فیلم نامه، ابداً این حضور فیزیکی کم رنگ تاثیر منفی نداشته و همچنان «فاطمه» در اذهان جاودان و ماندگار است. با همه این ها به عنوان بازیگر معتقدم هر کاراکتری بنا به موقعیتش در فیلم نامه باید به اندازه معقول و کارشناسی شده دیده شود، نه کمتر و نه بیشتر.

با توجه به این که اغلب نقش های مکمل و کوتاه به شما پیشنهاد می شود، آیا کوتاهی و بلندی نقش برای تان حائز اهمیت است؟

بعد از بازی در نقش «فاطمه» در فیلم «آژانس شیشه ای» و ماندگاری این نقش در اذهان، با توجه به استقبالی که از چندین سریال سال های اخیرم انجام شده، خوشبختانه بازخوردهای خیلی خوبی گرفتم. در سریال «کیمیا» نقش مادر «پیمان» با بازی مهدی پاکدل، در «گاندو» در نقش مادر «محمد» با بازی وحید رهبانی و در «ممنوعه» در نقش مادر «برکه» و در «احضار» در نقش مادر «مائده» و به تازگی هم با پخش «جیران» و استقبالی که از این مجموعه می شود، تصور می کنم اتفاقات عالی رخ داده. همین که یک بازیگر با نقشی که ظاهر می شود در اذهان تعریف می شود، معنی اش این است که بازیگر نمره قبولی اش را گرفته، با همه این ها تصور می کنم سریال «گاندو» در مدیوم تلویزیون و «ممنوعه» در مدیوم نمایش خانگی به تازگی خیلی بر سر زبان ها افتاده و باعث خرسندی مخاطبان شده و نقش هایم را دوست داشتند و ارتباط خوبی بین مان برقرار شده است.

منبع: روزنامه خراسان

نویسنده: مریم ضیغمی

392221